Early Islam‎ > ‎Muṣannaf Ibn Abī Shayba‎ > ‎Purity‎ > ‎

Regarding wuḍū by the leftover of the woman

349- حَدَّثَنَا ابْنُ عُلَيَّةَ، عَنْ أَيُّوبَ، عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ؛ أَنَّهُ كَانَ لاَ يَرَى بِسُؤْرِ الْمَرْأَةِ بَأْسًا، إِلاَّ أَنْ تَكُونَ حَائِضًا، أَوْ جُنُبًا‏.‏


349 – Ibn ʿUlayya narrated to us from Ayyūb from Nāfiʿ from Ibn ʿUmar that he did not regard there to be any harm with the remaining drink of the woman so long as she is not menstruating or junub.


353- حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ أَيُّوبَ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بُرْقَانَ، عَنْ عِكْرِمَةَ، قَالَ‏:‏ لاَ بَأْسَ بِفَضْلِ وَضُوءِ الْمَرْأَةِ‏.‏


353 - ʿUmar b. Ayyūb narrated to us from Jaʿfar b. Burqān from ʿIkrima.  He said: There is no harm with the leftover of the wuḍū of the woman.


354- حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحِيمِ بْنُ سُلَيْمَانَ، عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ، عَنْ عَطَاءٍ، أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ فَضْلِ الْحَائِضِ يُتَوَضَّأُ مِنْهُ‏؟‏ قَالَ‏:‏ نَعَمْ‏.‏


354 – ʿAbd al-Raḥīm b. Sulaymān narrated to us from ʿAbd al-Malik from ʿAṭā that he was asked about whether one does wuḍū from the leftover of the menstruating woman.  He said: Yes.


355- حَدَّثَنَا أَبُو الأَحْوَصِ، عَنْ سِمَاكٍ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ‏:‏ اغْتَسَلَ بَعْضُ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم فِي جَفْنَةٍ، فَجَاءَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم لِيَغْتَسِلَ مِنْهَا، أَوْ لِيَتَوَضَّأَ فَقَالَتْ‏:‏ يَا رَسُولَ اللهِ، إنِّي كُنْتُ جُنُبًا، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم‏:‏ إنَّ الْمَاءَ لاَ يُجْنِبُ‏.‏


355 – Abū al-Aḥwaṣ narrated to us from Simāk from ʿIkrima from Ibn ʿAbbās.  He said: One of the wives of the Messenger of God صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم did ghusl in a large food bowl (jafna), and the Messenger of God صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم came to do ghusl from it.  So she said: O Messenger of God, I was junub.

So the Prophet صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم said: Water does not become junub.