1-2

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

By the name of God, the Compassionate, the Merciful


{ الۤـمۤ } * { ذَلِكَ ٱلْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ }


(1) Alif Lām Mīm (2) That is the book, there is no doubt in it, guidance for the god-fearing


{ الۤمۤ } [آية: 1] { ذَلِكَ ٱلْكِتَابُ } ، وذلك أن كعب بن الأشرف، وكعب بن أسيد، لما دعاهما النبى صلى الله عليه وسلم إلى الإسلام، قالا: ما أنزل الله كتاباً من بعد موسى، تكذيباً به، فأنزل الله عزوجل فى قولهما: { الۤمۤ ذَلِكَ ٱلْكِتَابُ } ، بمعنى هذا الكتاب الذى كفرت به اليهود، { لاَ رَيْبَ فِيهِ } ، يعنى لا شك فيه أنه من الله جاء، وهو أنزله على محمد صلى الله عليه وسلم، ثم قال: هذا القرآن { هُدًى } من الضلالة { لِّلْمُتَّقِينَ } من الشرك.


Alif Lām Mīm.  That is the book” And that is that when the Prophet صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ called Kaʿb b. al-Ashraf and Kaʿb b. Asyad to Islam, they said “God has not revealed a book after Moses”, denying it, so regarding their saying God عَزَّ وَجَلّ sent down “Alif Lām Mīm.  That is the book” with the meaning of this book which the Jews have disbelieved in “there is no doubt (rayb) in it” meaning there is no doubt (shakk) in it that it has come from God, and He sent it down upon Muḥammad صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.  Then He said: This Quran is “guidance” from misguidance “for the god-fearing” from shirk.