Hadith‎ > ‎Amali Ahmad b. `Isa‎ > ‎Prayer‎ > ‎

Regarding the adhān of the blind person, and regarding the man who calls the adhān and someone else says the iqāma, and what is upon women in the adhān

وبه قال: وحدثنا محمد، قال: حدثنا جعفر، عن قاسم بن إبراهيم في الأعمى يؤذن: لا بأس بأذان الأعمى، قد كان ابن أم مكتوم مكفوفاً، وكان يؤذن للنبي -صلى الله عليه وآله وسلم


Jaʿfar narrated to us from Qāsim b. Ibrāhīm regarding the blind person calling the adhān: There is no harm with the adhān of the blind person. Ibn Abī Maktūm was blind and he used to call the adhān for the Prophet صلى الله عليه وآله وسلم.


وقال محمد: لا بأس أن يقيم الصلاة للقوم غير مؤذنهم الذي أذن لهم إذا اضطروا إلى ذلك.


And Muḥammad said: There is no harm with someone saying the iqāma for the group who is not their mu’adhdhin who called the adhān for them when they are compelled to that.


قال محمد: ليس على النساء أذان ولا إقامة، وقد ذكر عن عَليّ -عليه السلام- أنه قال: ليس عليهنَّ أذان.


Muḥammad said: There is no adhān or iqāma upon women.  And it has been mentioned from ʿAlī عليه السلام that he said: There is no adhān upon them.


وعن عَليّ بن أحمد بن عيسى، عن أبيه قال: الإقامة شفع.


And from ʿAlī b. Aḥmad b. ʿĪsā from his father: The iqāma is even.