Hadith‎ > ‎Āmālī Aḥmad b. ʿĪsā‎ > ‎Prayer‎ > ‎

Who regarded that one recites in the last two rakʿat, and who regarded that one does tasbīḥ in them

وبه قال محمد: سألت أحمد بن عيسى، عن الركعتين الآخرتين، من الظهر والعصر، وما أشبههما يقرأ فيهما أويسبح؟ فلم ير بأساً أي ذلك فعلت. وقال:كان القرآن يعني أعجب إليه.


Muḥammad said: I asked Aḥmad b. ʿĪsā about the last two rakʿat from ẓuhr and ʿaṣr and what is similar to them, does one recite in them or do tasbīḥ?  So he did not regard there to be harm in whichever of that one does.

And he said: The Quran was, meaning (?), more appealing to him.


وقال أحمد بن عيسى: قد روي التسبيح، عن عَليّ -عليه السلام-.


And Aḥmad b. ʿĪsā said: Tasbīḥ has been narrated from ʿAlī عليه السلام.


وبه قال: حدّثنا محمد، قال: حدّثنا جعفر، عن قاسم بن إبراهيم في الركعتين الأخيرتين يسبح فيهما أو يقرأ بفاتحة الكتاب؟  قال: الذي رأيت عليه مشايخ آل الرسول، التسبيح.


Muḥammad narrated to us.  He said: Jaʿfar narrated to us from Qāsim b. Ibrāhīm regarding the last two rakʿat, whether one does tasbīḥ in them or recite the Fātiḥa of the Book.  He said: That which the elders of the family of the Messenger regarded is tasbiḥ.


وكذلك روي، عن عَليّ -عليه السلام- أنه قال: يسبح في الأخيرتين، يسبح في كل ركعة ثلاثاً يقول (سبحان الله، والحمد لله، ولا إله إلاَّ الله، والله أكبر).يكبر في الثالثة، وإن قالها مرة واحدة في كل ركعة أجزأه ذلك.


And thus it is narrated from ʿAlī عليه السلام that he said: One does tasbīḥ in the last two, doing tasbīḥ in each rakʿa thrice saying “subḥānAllahi wa ‘l-ḥamd lillāhi wa lā ilāha illAllāhu wAllāhu akbar” (Glorified be God, and praise be to God, and there is no god but God, and God is most great), doing takbīr in the third.  And if one said it one time each rakʿa that would suffice for him.


وبه قال: حدّثني عَليّ بن أحمدبن عيسى، عن أبيه، أن علياً -عليه السلام- كان يسبح في الركعتين الأخيرتين من صلاته. قلت: وكم التسبيح؟ قال: عشر تسبيحات، وهي سبحان الله.. سبحان الله...إلخ.


He said: ʿAlī b. Aḥmad b. ʿĪsā narrated to me from his father that ʿAlī عليه السلام would do tasbīḥ in the last two rakʿat of his prayer.  I said: How many tasbīḥ?  He said: Ten tasbīḥāt, and it is “subḥānAllāhi subḥānAllāhi” until the end.


وبه قال محمد: وروي عن النبي -صلى الله عليه وآله وسلم- القراءة في الأخيرتين بالحمد في كل ركعة، هو أحب إلينا، والتسبيح عندنا جائز.


Muḥammad said: And recitation by al-Ḥamd in every rakʿa has been narrated from the Prophet صلى الله عليه وآله وسلم, and it is preferable to us while tasbīḥ is permissible.