Hadith‎ > ‎Amali Ahmad b. `Isa‎ > ‎Prayer‎ > ‎

Whose adhān and iqāma were doubled

Translator’s note: Doubled here refers to the repetition of the phrases in the adhān twice, e.g. “ḥayya ʿalā ‘ṣ-ṣalāh, ḥayya ʿalā ‘ṣ-ṣalāh”.


قال محمد: سمعت أحمد بن عيسى يؤذن مثل أذاننا ويكرر: الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر، أشهد أن لا إله إلاَّ الله إلى آخر الأذان كما نؤذن، وقال في آخر أذانه: حي على خير العمل مرتين، ثم ابتدأ في الإقامة فأقام أيضا مثنى مثنى، ولم يركع بينهما ولم يقف، وكانت صلاة الظهر.


Muḥammad said: I heard Aḥmad b. ʿĪsā calling the adhān like our adhān and repeating “Allāhu akbar, Allāhu akbar, Allāhu akbar, Allāhu akbar, ashhadu al-lā ilāha illAllāh” until the end of the adhān as we call the adhān.  And he said in the end of his adhān “ḥayya ʿalā khayri ‘l-ʿamal” twice.  Then he began in the iqāma and said the iqāma also doubled.  And he did not do rukūʿ between them and did not stop, and it was the prayer of ẓuhr.


وبه قال محمد: كان عبد الله بن موسى يؤذن مثنى مثنى، ويقيم كذلك.


ʿAbdullāh b. Mūsā used to call the adhān doubly, and say the iqāma like that.


وبه قال: حدثنا جعفر بن محمد، عن قاسم بن إبراهيم، قال: أصح ما سمعنا في الأذان أن يقول إذا أذن: الله أكبر، الله أكبر، أشهد أن لا إله إلاَّ الله، أشهد أن لا إله إلاَّ الله، أشهد أن محمداً رسول الله، إلى آخر الأذان مثنى مثنى. والإقامة: الله أكبر، الله أكبر، أشهد أنَّ لا إله إلاَّ الله، أشهد أن محمداً رسول الله، حي على الصلاة، حي على الفلاح قد قامت الصلاة، الله أكبر، الله أكبر، لا إله إلاَّ الله. يشفع الأذان، ويوتر الإقامة، لِتُعرف، ويجعل أصبعه السبابة من يده اليمنى في أذنه اليمنى، ويستدير في أذانه يمنة ويسرة، ويحوّل وجهه عن يمينه ويساره إذا قال: حي على الصلاة، حي علىالفلاح.


Jaʿfar b. Muḥammad narrated to us from Qāsim b. Ibrāhim.  He said: The soundest of what we have heard regarding the adhān is that one says when he calls the adhān “Allāhu akbar, Allāhu akbar, ashhadu al-lā ilāha illAllāh, ashhadu al-lā ilāha illAllāh, ashhadu anna Muḥammadan rasūlAllāh” up to the end of the adhān doubed.

And the iqāma is “Allāhu akbar, Allāhu akbar, ashhadu al-lā ilāha illAllāh, ashhadu anna Muḥammadan rasūlAllāh, ḥayya ʿalā ‘ṣ-ṣalāh, ḥayya ʿalā ‘l-falāḥ, qad qāmati ‘ṣ-ṣalāh, Allāhu akbar, lā ilāha illAllāh”.

The adhān is made even and the iqāma is made odd, so that it be recognized.  And he places his index finger from his right hand in his right ear, and rotates in his adhān to the right and to the left, shifting his face from his right and his left when he says “ḥayya ʿalā ‘ṣ-ṣalāh, ḥayya ʿalā ‘l-falāḥ”.


قال محمد: الأذان والإقامة عندنا مثنى مثنى، ويرتل الأذان، وتحدر الإقامة، وكذلك سمعنا.


Muḥammad said: And the adhān and the iqāma according to us are doubled, the adhān is recited slowly and the iqāma is recited hastingly, and thus have we heard.