Hadith‎ > ‎Amali Ahmad b. `Isa‎ > ‎Purity‎ > ‎

34

باب من قال:اذا التقى الختانان وجب الغسل


Who said: When the two circumcised parts meet the ghusl has become obligatory


وبه قال: وحدثنا محمد، قال: حدثني أحمد بن عيسى، عن حسين، عن أبي خالد، عن أبي جعفر قال: أتاه رجل يسأله: ما يوجب الغسل؟ قال:اذا التقى الختانان وجب الغسل، قال: ما أدري ما التقاء الختانان. قال: إذا توارت الحشفة. قال: ما أدري ما توارت الحشفة. قال: إذا غاب ذكرك فقد وجب الغسل.


Ahmad b. `Isa narrated to me from Husayn from Abu Khalid from Abu Ja`far عليه السلام.  He said: A man came asking him: What makes the ghusl obligatory?

He said: When the two circumcised parts meet the ghusl has become obligatory.  He said: I do not know what the meeting of the two circumcised parts is.

He said: When the glans hides itself.

He said: I do not know what the hiding of the glans is.

He said: When your penis disappears then the ghusl has become obligatory.


وبه قال: حدثني أحمد بن عيسى، عن محمد بن بكر، عن أبي الجارود، قال: سمعت أبا جعفر يقول: اجتمعت قريش والأنصار. فقالت الأنصار: الماء من الماء. وقالت قريش: إذا التقى الختانان فقد وجب الغسل. فترافعوا إلى علي -عليه السلام- فقال علي -عليه السلام-: يامعشر الأنصار، أيوجب الحد؟ قالوا: نعم. قال: أيوجب المهر؟ قالوا: نعم. قال: فما بال ما أوجب الحد والمهر لا يوجب الماء فأبوا وأبى.


Ahmad b. `Isa narrated to me from Muhammad b. Bakr from Abu ‘l-Jarud.  He said: I heard Abu Ja`far عليه السلام saying: Quraysh and the Ansar convened.  So the Ansar said: Water is from water.

And Quraysh said: When the two circumcised parts meet, then the ghusl has become obligatory.

So they submitted (their question) to `Ali عليه السلام.  So `Ali عليه السلام said: O company of the Ansar, is the hadd made obligatory?

They said: Yes.

He said: Is the mahr made obligatory?

They said: Yes.

He said:  So why is it that it would make the hadd and mahr obligatory (but) not make the water obligatory.  So they declined and he declined (?).


وبه قال: حدثنا جعفر، عن قاسم بن إبراهيم: في الرجل يجامع المرأة فلا ينزلان، هل عليهما الغسل أم لا؟ قال: قد اختلف، عن النبي -صلى الله عليه وآله وسلم-، وعن علي -رحمة الله عليه- فيه.  واختلف فيه المهاجرون والأنصار وكثرت الأحاديث في هذا، غير أن الا حتياط أن يغتسل، ومن ترك الغسل منه وتوضأ، وأخذ بما ذكر عن كثير من رجال الأنصار، وعن علي وابن عباس، وتأول ما جاءت به الآثار، لم يكن كمن لم يغتسل بعد الإنزال، فقد قالوا: إن ما أوجب الحد أوجب الغسل.  وقالوا: أيضا الماءمن الماء.


Ja`far narrated to us from Qasim b. Ibrahim: Regarding the man who has intercourse with the woman and they do not ejaculate, is the ghusl upon them or not?  He said: It has been disagreed – from the Prophet صلى الله عليه وآله وسلم and from `Ali رحمة الله عليه – regarding it.  And the Muhajireen and the Ansar disagreed regarding it, and the hadiths have become abundant regarding this, other than that the precaution is to do ghusl.  And someone who left off the ghusl from it and did wudu, and went by what was mentioned from many of the men of the Ansar, and from `Ali and Ibn `Abbas, and interpreted what the traditions have brought regarding it, he would not be as someone who did not do ghusl after ejaculation.  And they have said: What obligates the hadd obligates the ghusl.  And they have also said: Water is from water (i.e. the water of ghusl become obligatory due to the water (i.e. semen) of ejaculation).


قال محمد: الذي نأخذ به، إذا التقى الختانان وجب الغسل، وكذلك سمعنا عن النبي -صلى الله عليه وآله وسلم-، وعن علي بن أبي طالب -رحمة الله عليه-.


Muhammad said: What we go by is when the two circumcised parts meet the ghusl has become obligatory.  And thus have we heard from the Prophet صلى الله عليه وآله وسلم and from `Ali b. Abi Talib رحمة الله عليه.