Hadith‎ > ‎Āmālī Aḥmad b. ʿĪsā‎ > ‎Purity‎ > ‎

Regarding the mouth-rinsing and the nose-rinsing

وبه قال: وحدثنا محمد، قال: وحدثنا جعفر، عن يحيى بن آدم، عن حسن بن صالح، عن ابن أبي ليلى، عن رجل توضأ، وصلى، ونسي المضمضة والاستنشاق؟  قال: يعيد.


Jaʿfar narrated to us from Yaḥyā b. Ādam from Ḥasan b. Ṣāliḥ from Ibn Abī Laylā about a man who did wuḍū and prayed, and he forget the mouth-rinsing and the nose-rinsing.  He said: He repeats.


وبه قال: وحدثنا محمد، قال: وحدثنا جعفر، عن يحيى، عن حسن بن صالح، قال: يَعيدُ أحبَّ إليّ، وإن مضى فهو يُجْزيه.


Jaʿfar narrated to us from Yaḥyā from Ḥasan b. Ṣāliḥ.  He said: Him repeating is preferable to me, and if he continued it suffices him.


وبه قال: وحدثنا محمد، قال: وحدثنا جعفر، عن يحيى، عن سفيان قال: يُعيد في الجنابة، ويُجزيه في الوضوء.


Jaʿfar narrated to us from Yaḥyā from Ṣafwān.  He said: It is repeated in janāba, and it suffices him in the wuḍū.


وبه قال: وحدثنا محمد، قال: حدثني أحمد بن عيسى، عن محمد بن بكر، عن أبي الجارود، قال: سألت أبا جعفر عن المضمضة والاستنشاق؟ قال: ليس هو من الواجب في الطَّهور، ولكنه من السنُّة في الطهور.


Aḥmad b. ʿĪsā narrated to me from Muḥammad b. Bakr from Abū al-Jārūd.  He said: I asked Abū Jaʿfar about the mouth-rinsing and the nose-rinsing.  He said: It is not from the obligatory (acts) in purification, however it is from the sunna in purification.


وبه قال: وحدثنا محمد، قال: أخبرني جعفر، عن قاسم فيمن نسي المضمضة والاستنشاق؟  قال: لا يُجزيه إلا أن يتمضمض ويستنشق؛ لأن الفم والمنخرين من الوجه، وقد أمر الله عز وجل فقال: ?فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ...?[المائدة:6] فهما من الوجه.


Jaʿfar reported to me from Qāsim regarding someone who forgot the mouth-rinsing and the nose-rinsing.  He said: It does not suffice him unless he does the mouth-rinsing and does the nose-rinsing, for the mouth and the nostrils are from the face.  God عز وجل has commanded and said “so wash your faces” (5:6), and they are from the face.


قال أبو جعفر في المضمضة والاستنشاق: ليس من الواجب في الطهور، ولكنه سُنَّة، ومن نسي المضمضة والاستنشاق في غسل الجنابة أعاد، ومن نَسِيَه في الوضوء، فقال بعض العلماء يُعيد الصلاة، وقال بعضهم: لا يعيد، وكلُّ ذلك حسن.



Abū Jaʿfar (al-Murādī) said regarding the mouth-rinsing and the nose-rinsing: It is not from the obligatory (acts) in purification, however it is from the sunna in purification, and someone who forgot the mouth-rinsing and the nose-rinsing in the ghusl of janāba repeats.  And (regarding) someone who forgot it in the wuḍū, then some of the ʿulamā said he repeats the prayer, and some of them said he does not repeat.  And all of that is good (ḥasan).