251-300

[251] وسألته عن الرجل ، هل يصلح له أن يتختم بالذهب ؟

قال : « لا ».


251 – And I asked him about the man, is it appropriate for him to wear a ring of gold?

He said: No.


[252] وسألته عن اللعب بأربعة عشر وشبهها ، هل يصلح ؟

قال : « لا نستحب شيئاً من اللعب غير الرهان والرمي ».


252 – And I asked him about playing with arba`a `ashar (fourteen, a board game that appears to have also been used for gambling) and what is similar to it, is it appropriate?

He said: We do not consider anything of play to be desirable other than horse-racing and archery.


[253] وسألته عن الرجل يفتتح السورة فيقرأ بعضها ثم يخطئ فيأخذ في غيرها حتى يختمها ، ثم يعلم أنه قد أخطأ ، هل له أن يرجع في الذي افتتح وإن كان قد ركع وسجد ؟

قال : « إن كان لم يركع فليرجع إن أحب ، وإن ركع فليمض ».


253 – And I asked him about the man who opens the sura and recites part of it, then he makes a mistake so he takes from other than it until he completes it, then he (comes to) know that he had made a mistake.  Is it (allowed) for him to return in the one he opened even if he had done ruku` and sujud?

He said: If he has not done ruku` then he is to return if he likes, and if he has done ruku` then he is to continue.


[254] وسألته عن الاضحية يخطئ الذي يذبحها فيسمي غير صاحبها ، هل تجزي صاحب الاضحية ؟

قال : « نعم إنما له ما نوى ».


254 – And I asked him about the udhiyya (the sacrifice done by one who is not on hajj), the one who slaughters it making a mistake and so naming other than its owner, does it suffice the owner of the sacrifice?

He said: Yes, it is only for him what he intended.


[255] وسألته عن الرجل يشتري الاضحية عوراء ولا يعلم إلا بعد شرائها ، هل تجزي عنه ؟

قال : « نعم ، إلا أن يكون هدياً فإنه لا يجوز ناقص الهدي ».


255 – And I asked him about the man purchasing the udhiyya (and it is) one-eyed, and he does not know until after his purchase of it.  Does it suffice for him?

He said: Yes, unless it was a hadi (the sacrifice offered by one who is in hajj) for the deficient hadi does not suffice.


[256] وسألته عن قوم في سفينة لا يقدرون أن يخرجوا إلا إلى الطين وماء ، هل يصلح لهم أن يصلوا الفريضة في السفينة ؟

قال : « نعم ».


256 – And I asked him about a group in a boat who are not able to exit out but to clay and water, is it appropriate for them to pray the obligatory (salat) in the boat?  

He said: Yes.


[257] وسألته عن قوم صلوا جماعة في سفينة ، أين يقوم الامام ؟ وإن كان معه نساء ، كيف يصنعون ؟ أقياماً يصلون أو جلوساً ؟

قال : « يصلون قياماً ، فإن لم يقدروا على القيام صلوا جلوساً ، ويقوم الإمام أمامهم ، والنساء خلفهم ، وإن ضاقت السفينة قعدت النساء وصلى الرجال ، ولا بأس أن تكون النساء بحيالهم ».


257 – And I asked him about a group praying in congregation in a boat, where does the imam stand?  And if there are women with him, how do they act?  Do they pray standing or sitting?

He said: They pray standing.  So if they are not able to stand they pray sitting.  And the imam stands in front of them, and the women behind them.  And if the boat is narrow, the women sit and the men pray, and there is no harm for the women to be in front of them.


[258] وسألته عن الرجل يخطئ في التشهد أو القنوت ، هل يصلح أن يردده حتى يذكره ، أو ينصت ساعة ويتذكر ؟

قال : « لا بأس أن يتردد وينصت ساعة حتى يذكر ، وليس في القنوت سهو كما في التشهد ».


258 – And I asked him about the man who makes a mistake in the tashahhud and the qunut, is it appropriate for him to repeat it until he recalls, or listening for a while and recalling?  

He said: There is no harm that he repeats and listens for a while until he recalls.  And there is no sahw in the qunut as in the tashahhud.


[259] وسألته عن الرجل يخطئ في قراءته ، هل يصلح له أن ينصت ساعة ويتذكر ؟

قال : « لا بأس ».


259 – And I asked him about the man who makes a mistake in his recitation (qira’a), is it appropriate for him to listen for a while and recall?  

He said: There is no harm.


[260] وسألته عن الرجل أراد سورة فقرأ غيرها ، هل يصلح له بعد أن يقرأ نصفها أن يرجع إلى التي أراد ؟

قال : « نعم ما لم تكن قل هو الله أحد وقل يا أيها الكافرون ».


260 – And I asked him about the man who wants (to recite) a sura but he recited (a sura) other than it, is it appropriate for him that after he recites half of it for him to return to the one he (originally) wanted?

He said: Yes, so long as it was not qul huwAllaahu aHad and qul yaa ayyuha ‘l-kafiroon.


[261] وسألته عن رجل قرأ سورة واحدة في ركعتين من الفريضة وهو يحسن غيرها وإن فعل فما عليه ؟

قال : « إذا أحسن غيرها فلا يفعل ، وإن لم يحسن غيرها فلا بأس ، وإن فعل فلا شي عليه ولكن لا يعود ».


261 – And I asked him a man who recited a single sura in two rak`at of the obligatory (salat) while he is proficient in other than it.  And if he did so, what is upon him?

He said: If he is proficient in other than it, then he is not to do so.  And if he is not proficient in other than it, then there is no harm.  And if he did so then there is nothing upon however he is not to repeat.


[262] وسألته عن الرجل يقوم في صلاته هل يصلح له أن يقدم رجلاً ويؤخر اخرى من غير مرض ولا علة ؟

قال : « لا بأس ».


262 – And I asked about the man standing in his salat, is it appropriate for him to precede a foot and delay another without (it being due to) an illness or malady?

He said: There is no harm.


[263] وسألته عن رجل يكون في صلاة فريضة فيقوم في الركعتين الاوليين ، هل يصلح له أن يتناول جانب المسجد فينهض يستعين به على القيام من غير ضعف ولا علة ؟

قال : « لا بأس » .


263 – And I asked him about a man who is in an obligatory salat, and he is standing in the first two rak`at, is it appropriate for him to reach on to the side of the mosque and get up, being helped by it to stand without (it being due to) a weakness or malady?

He said: There is no harm.


[264] وسألته عن المتمتع يقدم يوم التروية قبل الزوال كيف يصنع ؟

قال : « يطوف ويحل فإذا صلى الظهر أحرم ».


264 – And I asked him about the muttamati` arriving on the day of tarwiyya prior to the declension (of the sun), how does he act?

He said: He does tawaf and acquires tahlil, so when he has prayed zhuhr he enters ihram.


[265] وسألته عن الرجل يصيب اللقطة دراهم أو ثوبا أو دابة كيف يصنع ؟

قال : « يعرفها سنة ، فإن لم يعرفها جعل في عرض ماله حتى يجيء طالبها فيعطيه إياها ، وإن مات أوصى بها ، وهو لها ضامن ».


265 – And I asked him about the man gets the lost property (al-luqta) of dirhams or a garment or a riding animal, how is he to act?

He said: He makes it known for a year.  So if he did not make it know he renders it in the commodity (?) of his wealth until its seeker comes and he gives it to him.  And if he died he bequeaths it, and he is a guarantor for it.


[266] وسألته عن الرجل يصيب اللقطة فيعرفها سنة ثم يتصدق بها ، ثم يأتيه صاحبها ، ما حال الذي تصدق بها ؟ ولمن الأجر ؟

قال : « عليه أن يردها على صاحبها أو قيمتها » قال : « هو ضامن لها والأجر له إلا أن يرضى صاحبها فيدعها وله أجره » .


266 – And I asked him about the man who gets the lost property, and makes it known for a year, then he gives it in charity.  Then its owner comes to him, what is the state for the one who gave charity by it?  And for whom is the reward?

He said: It is upon him to return it to its owner or its value.  He said: He is a guarantor for it and the reward is for him unless its owner accept and leaves it, and the reward is for him.


[267] وسألته عن المرأة تكون في صلاة فريضة وولدها إلى جنبها فيبكي وهي قاعدة ، هل يصلح لها أن تناوله فتقعده في حجرها تسكته أو ترضعه ؟

قال : « لا بأس » .


267 – And I asked him about the woman who is in an obligatory salat and her child is to her side crying while she is sitting.  Is it appropriate for her to pick him up and sit him on her lap, hushing him or nursing him?

He said: There is no harm.


[268] وسألته عن المرأة يكون بها الجرح في فخذها أو بطنها أو عضدها ، هل يصلح للرجل أن ينظر إليه يعالجه ؟

قال : « لا ».


268 – And I asked him about the woman who has the wound in her thigh or her stomach or her upper arm, is it appropriate for the man to look at it, treating it?

He said: No. 


[269] وسألته عن الرجل يكون ببطن فخذه أو إليته الجرح ، هل يصلح للمرأة أن تنظر إليه وتداويه ؟

قال : « إذا لم تكن عورة فلا بأس ».


269 – And I asked him about the man who in the inside of his thigh or his buttocks there is the wound, is it appropriate for the woman to look at it and remedy it?

He said: When it is not a private part (`awra) then there is no harm.


[270] وسألته عن الدقيق يقع فيه خرء الفأر ، هل يصلح أكله إذا عجن مع الدقيق ؟

قال : « إذا لم يعرفه فلا بأس ، وإذا عرفه فليطرحه من الدقيق ».


270 – And I asked him about the the flour in which excrement of the mouse falls in, is it appropriate to eat it when it is kneaded with the flour?  

He said: When you do not recognize it, then there is no harm.  And if you have recognized it, then discard it from the flour.


[271] وسألته عن جلود الأضاحي ، هل يصلح لمن ضحى بها أن يجعلها جراباً ؟

قال : « لا يصلح أن يجعلها جراباً إلا أن يتصدق بقيمته ».


271 – And I asked him about the hides of the sacrificial animals (al-adahi pl. of al-udhiyya), is it appropriate for the one who sacrificed it to make it into a bag?

He said: It is not appropriate to make it into a bag unless he gives charity by its value.


[272] وسألته عن الرجل يكون على المصلى أو على الحصير فيسجد فيقع كفه على المصلى ، أو أطراف أصابعه وبعض (5) كفه خارج عن المصلى على الأرض .

قال : « لا بأس ».


272 – And I asked him about who is on the place of prayer or the mat, and he does sujud and his palm falls on the place of prayer, or the ends of his fingers and part of his palm are outside of the place of prayer on the ground.

He said: There is no harm.


[273] وسألته عن الرجل يقرأ في الفريضة بفاتحة الكتاب وبسورة في النفس الواحد ، هل يصلح ذلك له ؟ أو ما عليه إن فعل ؟

قال : « إن شاء قرأ في نفس واحد ، وإن شاء اكثر فلا شيء عليه ».


273 – And I asked him about the man reciting the Fatiha of the Book and a sura in the obligatory (salat) in a single breath, is that appropriate for him?  Or what is upon him if he did so?

He said: If he wants he recites in a single breath, and if he wants more, and there is nothing upon him.


[274] وسألته عن الرجل يكون في صلاة فيسمع الكلام أو غيره فينصت ويستمع ، ما عليه إن فعل ذلك ؟

قال : « هو نقص في الصلاة وليس عليه شيء ».


274 – And I asked him about the man who is in a salat and he hears talk or other than it, so he listens and tries to hear, what is upon him if he did that?

He said: It is a deficiency in the salat but there is nothing upon him.


[275] وسألته عن الرجل يقرأ في صلاته ، هل يجزيه أن لا يخرج وأن يتوهم توهماً ؟

قال : « لا بأس » .


275 – And I asked him about the man reciting in his salat, does it suffice him to not produce (sounds) and to imagine with an imagining?

He said: There is no harm.


[276] وسألته عن الرجل ، يصلح له أن يقرأ في الفريضة فيمر بالآية فيها التخويف فيبكي ويردد الآية ؟

قال : « يردد القران ما شاء ، وإن جاءه البكاء فلا بأس » .


276 – And I asked him about the man, is it appropriate for him to be reciting in the obligatory (salat), so he passes by the aya in which there is putting fear so he cries and repeats the aya.

He said: He repeats the Quran as much as he wants, and if crying comes there is no harm.


[277] وسألته عن المرآة ، هل يصلح له أن يعمل بها إذا كانت لها حلقة فضة ؟

قال : « نعم ، إنما كره ما شرب فيه أن يستعمل ».


277 – And I asked him about the mirror, is it appropriate for one to use it when it has a silver ring?

He said: Yes, it is only disliked to make use to what is drunken from.


[278] وسألته عن الرجل يحل له أن يكتب القرآن في الألواح والصحيفة وهو على غير وضوء ؟

قال : « لا ».


278  - And I asked him about whether it is lawful for the man to write the Quran in slates and book (as-sahifa) while he is not on wudu.  

He said: No.


[279] وسألته عما أصاب المجوس من الجراد والسمك ، أيحل اكله ؟

قال : « صيده ذكاته ، لا بأس » .


279 – And I asked him about what the Zoroastrians hunt of the locust and fish, is eating it lawful?  

He said: Its hunt is its dhaka (Islamic slaughter), there is no harm.


[280] وسألته عن الصبي يسرق ، ما عليه ؟

قال : « إذا سرق وهو صغير عفي عنه ، وإن عاد قطعت أنامله ، وإن عاد قطع أسفل من ذلك أو ما شاء الله ».


280 – And I asked him about the child who steals, what (punishment) is upon him?

He said: If he stole while he was a minor, it is pardoned from him.  And if he returns (i.e. steals again), his fingertips are cut off.  And if he returns (again), lower than that is cut off or whatever Allah has willed.


[281] وسألته عن الصلاة في معاطن الابل ، أتصلح ؟

قال : « لاتصلح إلا أن تخاف على متاعك ضيعة ، فاكنس ثم انضح بالماء ثم صل » .


281 – And I asked him about salat in the lying down place of camels, is it appropriate?

He said: It is not appropriate unless you fear perishing for your goods, so sweep then sprinkle with water then pray.


[282] وسألته عن معاطن الغنم ، أتصلح الصلاة فيها ؟

قال : « نعم لابأس فيه » .


282 – And I asked him about the lying down place of sheep, is salat in it appropriate?

He said: Yes, there is no harm in it.


[283] وسألته عن شراء النخل سنتين أو أربعة ، أيحل ؟

قال : « لابأس ، يقول : إن لم يخرج العام شيئاً اخرج القابل إن شاء الله » .


283 – And I asked him about purchasing the date-palm of two years or four, is it lawful?

He said: There is no harm.  He says: If nothing is produced (this) year, it will produce in the coming (year), if Allah has willed it.


[284] وسألته عن شراء النخل سنة واحدة ، أيصلح ؟

قال : « لا يشترى حتى يبلغ » .


284 – And I asked him about purchasing the date-palm of a single year, is it appropriate?

He said: It is not purchased until it matures.


[285] وسألته عن الاحرام بحجة ، ماهو ؟

قال : إذا أحرم ـ فقال ـ : « بحجة فهي عمرة تحل بالبيت فتكون عمرة كوفية وحجة مكية » .


285 – And I asked him about ihram in a hajj, what is it?

He said: When one dons ihram.  So he said: In a hajj, so it is an `umra that takes the House as an abode (?), so it will be a Kufan `umra and a Meccan hajj. (translation unclear)


[286] وسألته عن العمرة ، متى هي ؟

قال : « يعتمر فيما أحب من الشهور » .


286 – And I asked him about the `umra, when is it?

He said: One performs `umra in whatever one likes of the months.


[287] وسألته عن القيام خلف الامام في الصف ، ما حده ؟

قال : « قم ما استطعت فإذا قعدت فضاق المكان فتقدّم أو تأخر فلا بأس ».


287 – And I asked him about standing behind the imam in the row, what is its bound?

He said: Stand what you are able to, and when you sit and the place is narrow, so you go forward or go backward there is no harm.


[288] وسألته عن الرجل يكون في صلاته ، أيضع إحدى يديه على الاخرى بكفه أو ذراعه ؟

قال : « لا يصلح ذلك ، فإن فعل فلا يعود له » .

قال علي : قال موسى : « سألت أبي جعفراً عليه السلام عن ذلك فقال : أخبرني أبي محمد بن علي ، عن أبيه علي بن الحسين ، عن أبيه الحسين بن علي ، عن أبيه علي بن أبي طالب عليهم السلام قال : ذلك عمل وليس في الصلاة عمل ».


288 – And I asked him about the man who is in his salat, does he put one his arms on the other with his hand or his arm?

He said: That is not appropriate, so if he did so he is not to return to it.

`Ali said: Musa said: I asked my father Ja`far عليه السلام about that, so he said: My father Muhammad b. `Ali reported to me from his father `Ali b. al-Husayn from his father al-Husayn b. `Ali from his father `Ali b. Abi Talib عليهم السلام.  He said: That is a work (`amal), and there is no work in the salat.


[289] وسألته عن الدود يقع من الكنيف على الثوب ، أيصلى فيه ؟

قال : « لا بأس إلا أن يرى عليه أثرا فيغسله ».


289 – And I asked him about worms falling from the privy unto the garment, does one pray in it?

He said: There is no harm unless one sees a trace upon it, so one washes it.


[290] وسألته عن اليهودي والنصراني يدخل يده في الماء ، أيتوضأ منه في الصلاة ؟

قال : « لا ، إلا أن يضطر إليه » .


290 – And I asked him about the Jew and the Christian that enters his hand in the water, does one perform wudu from it for salat?  

He said: No, not unless you are obliged to it.


[291] وسألته عن النصراني واليهودي ، يغتسل مع المسلمين في الحمام ؟

قال : « إذا علم أنه نصراني اغتسل بغير ماء الحمام ، إلا أن يغتسل وحده على الحوض فيغسله ثم يغتسل » .


291 – And I asked him about the Christian and the Jew, do they wash up (lit. do ghusl) with the Muslims in the hammam?

He said: When one knows that he is a Christian then he is to wash up with other than the water of the hammam, unless he washes up alone upon the pool, so he washes it then he washes up.


[292] وسألته عن اليهودي والنصراني يشرب من الدورق ، أيشرب منه المسلم ؟

قال : « لا بأس » .


292 – And I asked him about Jew and the Christian drinking from the flask, does the Muslim drink from it?

He said: There is no harm.


[293] وسألته عن الكوز والدورق والقدح والزجاج والعيدان أيشرب منه من قبل عروته ؟

قال : « لا يشرب من قبل عروته كوز ولا إبريق ولا قدح ، ولا يتوضأ من قبل عروته » .


293 – And I asked him about the jug, the flask, the cup, the glass, and the wooden-cup, does one drink from it by its handle?

He said: One does not drink a jug or a glass or a cup from its handle, and one does not do wudu from its handle.


[294] وسألته عن المريض إذا كان لا يستطيع القيام كيف يصلي ؟

قال : « يصلي النافلة وهو جالس ، ويحسب كل ركعتين بركعة ، وأما الفريضة فيحتسب  كل ركعة بركعة وهو جالس إذا كان لا يستطيع القيام » .


294 – And I asked him about when the sick person is not able to stand, how does he pray?

He said: He prays the nafila while he is sitting, and he reckons every two rak`at as a rak`a.  And as to the farida, he reckons each rak`a as a rak`a while he is sitting, when he is not able to stand.


[295] وسألته عن حد ما يجب على المريض ترك الصوم ؟

قال : « كل شيء من المرض أضرّ به الصوم فهو يسعه ترك الصوم » .


295 – And I asked him about a bound of what makes the abandonment of the fast obligatory upon the sick person.  

He said: Everything from illness by which the fast harms, then the abandonment of the fast is allowed to him. 


[296] وسألته عن الرجل ذبح فقطع الرأس قبل أن تبرد الذبيحة ، كان ذلك منه خطأ أو سبقه السكين ، أيؤكل ذلك ؟

قال : « نعم ، ولكن لا يعود » .


296 – And I asked him about who slaughtered, so he cut off the head prior to the slaughtered animal becoming cold.  That was a mistake from him, or the knife got ahead him.  Does he eat that?  

He said: Yes, however he does repeat.


[297] وسألته عن الغلام ، متى يجب عليه الصوم والصلاة ؟

قال : « إذا راهق الحلم وعرف الصوم والصلاة » .


297 – And I asked him about the boy, when are the fast and the salat obligatory upon him?  

He said: When he is near to puberty and has recognized (or: known) the salat and the fast.


[298] وسألته عن رجل قطع عليه أوغرق متاعه فبقي عرياناً وحضرت الصلاة ، كيف يصلي ؟

قال : « إن أصاب حشيشاً يستر به عورته أتم صلاته بركوع وسجود ، وإن لم يصب شيئا يستر به عورته أومأ وهو قائم » .


298 – And I asked him about a man who is cut away (i.e. robbed on the highway) or whose goods are drowned, so he remains naked and the salat becomes present, how does he pray?

He said: If he gets some grass by which he covers his private, he completes his salat with a ruku` and sujud.  And if he did not get anything by which to cover his private, he gestures while he is standing.


[299] وسألته عن المرأة ليس لها إلا ملحفة واحدة كيف تصلي فيها ؟

قال : « تلتف فيها وتغطي رأسها وتصلي ، فإن خرجت رجلها ولم تقدرعلى غير ذلك فلا بأس » .


299 – And I asked him about the woman who does not have but a single milhafa (a woman’s garment without a lining, that covers the woman’s body), how does she pray in it?

He said: She winds in it and covers her head and prays.  So if her feet came out and she was not able to (acquire clothing) other than it, then there is no harm.


[300] وسألته عن الرجل يكون في صلاة في جماعة فيقرأ إنسان السجدة ، كيف يصنع ؟

قال : « يومئ برأسه » .


300 – And I asked him about the man who is in a salat in a congregation, and a person recites the (aya with an obligatory) sajda, how does he act?

He said: He gestures with his head.