Hadith‎ > ‎Miscellanious‎ > ‎

Bid`a

From Kitab al-Mahasin

 

باب البدع

 

Chapter on bid`a (innovation in the religion)

 

67 - عنه، عن أبي يوسف يعقوب بن يزيد، عن حماد بن عيسى، عن حريز رفعه قال: كل بدعة ضلالة، وكل ضلالة سبيلها إلى النار.

 

67 – And from him (Abu Ja`far Ahmad b. Abi `Abdillah al-Barqi)  from Abu Yusuf Ya`qub b. Yazib from Hammad b. `Isa from Hariz going up to him.  He said: Every bid`a is misguidance (dalala), and every misguidance, its path is to the Fire.

 

68 - عنه، عن بعض أصحابنا، عن محمد بن سنان، عن أبي خالد، عن محمد بن مسلم، عن أبي جعفر عليه السلام قال: أدنى الشرك أن يتبدع الرجل رأيا فيحب عليه ويبغض.

 

68 – And from him from one of our companions from Muhammad b. Sinan from Abu Khalid from Muhammad b. Muslim from Abu Ja`far عليه السلام.  He said: The vilest (adna, nearest?) shirk is that the man innovates a view, so upon it he loves and he hates.

 

69 - عنه، عن يعقوب بن يزيد، عن العمي، باسناده قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: أبي الله لصاحب البدعة بالتوبة، قيل: يا رسول الله كيف ذاك؟ - قال: إنه قد أشرب قلبه حبها..

 

69 – And from him from Ya`qub b. Yazid from al-`Ammi by his isnad.  He said: The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله said: Allah refuses the repentance of the owner of bid`a.  It was said: O Messenger of Allah, how is that?  He said: He had immersed his heart in its love.

 

70 - عنه، عن أبيه، عن محمد بن أبي عمير، عن هشام بن الحكم، عن أبي عبد الله عليه السلام ومحمد بن حمران، عن أبي بصير، عن أبي عبد الله عليه السلام، قال: كان رجل في الزمان الاول طلب الدنيا من حلال فلم يقدر عليها، فطلبها حراما فلم يقدر عليها، فأتاه الشيطان فقال: يا هذا قد طلبت الدنيا من حلال فلم تقدر عليها، وطلبتها من الحرام فلم تقدر عليها، أفلا أدلك على شئ يكثر به دنياك ويكثر به تبعك؟ - قال، نعم، قال: تبتدع دينا وتدعو إليه الناس، (قال:) ففعل، فاستجاب له الناس فاطأعوه وأصاب من الدنيا (قال:) ثم إنه فكر وقال: ما صنعت شيئا؟ ابتدعت دينا ودعوت الناس إليه، ما أرى لي توبة إلا أن آتى من دعوته إليه فأرده عنه (قال:) فجعل يأتي أصحابه الذين أجابوه فيقول: إن الذي دعوتكم إليه باطل وإنما ابتدعته كذبا، فجعلوا يقولون له: كذبت، هو الحق ولكنك شككت في دينك فرجعت عنه (قال:) فلما رأى ذلك عمد إلى سلسلة فأوتد لها وتدا ثم جعلها في عنقه فقال: لا أحلها حتى يتوب الله علي، (قال:) فأوحى الله تعالى إلي نبي من أنبيائه أن قل لفلان بن فلان: " وعزتي وجلالى لو دعوتني حتى تنقطع أوصالك ما استجبت لك حتى ترد من مات على ما دعوته إليه فيرجع عنه.

 

70 – And from him from his father from Muhammad b. Abi `Umayr from Hisham b. al-Hakam from Abu `Abdillah عليه السلام and Muhammad b. Humran from Abu Basir from Abu `Abdillah عليه السلام.   He said: There was a man in the first age who sought the dunya from halal (means).  And he was not able to obtain it so he sought it (from) haram (means).  And he was not able to obtain it.  So Shaytan came to him, and said: O this, you have sought the dunya from halal (means) and you not able to obtain it and you sought it from the haram and you were not able to obtain it.  Shall I not demonstrate something to you that will increase your dunya and increase your followers?  He said: Yes.  He said: You devise a religion and call the people to it.  [He said:] So he did it, and the people responded to him and obeyed him.  And he became afflicted from the dunya.  [He said:] Then he thought and said: What thing have I done?  I devised a religion and called the people to it.  I do not see repentance for me but that I come to the one whom I called to it and I dissuade him from it.  [He said:] So he went about going to his companions who had answered him saying: That which I had called you to is false, I only devised it lying.  So they went about saying to him: You have lied.  It is the truth, however you have doubted in your religion, so they withdrew from him.  [He said:] So when he saw that, he proceeded to a chain and fastened a stake to it.  Then he put it on his neck and he said: I will not unfasten it until Allah turns to (i.e. forgives) me.  [He said:] So Allah ta`ala revealed to a prophet from His prophets, to say to so and so son of so and so: By My glory and My loftiness, were you to call Me until your joints broke, I would not answer you until you have dissuaded the one who died upon what you had called him and he returned from it.

 

71 – عنه، عن الحسن بن محبوب، عن معاوية بن وهب، قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: إن لله عند كل بدعة تكون بعدى يكاد بها الايمان وليا من أهل بيتي موكلا به يذب عنه، ينطق بالهام من الله ويعلن الحق وبنوره يرد كيد الكائدين (يعنى عن الضعفاء) فاعتبروا يا أولى الابصار وتوكلوا على الله.

 

71 – From him form al-Hasan b. Mahbub rom Mu`awiya b. Wahb.  He said: I heard Abu `Abdillah عليه السلام saying: The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله said: There is for Allah for every bid`a that will be after me, that plots against faith, a wali from the people of my house who is commissioned with defending from it.  He speaks by inspiration from Allah and declares the truth.  And by His light he refutes the plot of the plotters [meaning from the weak].  So take account O people of vision and trust in Allah.

 

72 - عنه، عن يعقوب بن يزيد، عن محمد بن جمهور العمى رفعه قال: من أتى ذا بدعة فعظمه فانما سعى في هدم الاسلام.

 

72 – From him from Ya`qub b. Yazid from Muhammad b. Jamhur al-`Ammi going up to him.  He said: One who comes to the person of bid`a and venerates him, then he has but strived to destroy Islam.

 

73 - عنه، عن أبيه، عن هارون بن الجهم، عن حفص بن عمرو، عن أبي عبد الله، عن أبيه عن علي عليهم السلام قال: من مشى إلى صاحب بدعة فوقرة فقد مشى في هدم الاسلام.

 

73 – And from him from his father from Harun b. al-Jahm from Hafs b. `Amr and from Abu `Abdillah from his father from `Ali عليه السلام.  He said: One who walks to the owner of bid`a and respects him, then he has walked in the destruction of Islam.

 

74 - عنه، عن الحسن بن علي بن فضال، عن عاصم بن حميد، عن محمد بن مسلم، عن أبي جعفر عليه السلام، قال: خطب أمير المؤمنين عليه السلام الناس فقال: أيها الناس إنما بدء وقوع الفتن أهواء تتبع، وأحكام تبتدع، يخالف فيها كلام الله، يقلد فيها رجال رجالا، ولو أن الباطل خلص لم يخف على ذي حجى، ولو أن الحق خلص لم يكن اختلاف، ولكن يؤخذ من هذا ضغث ومن هذا ضغث فيمزجان فيجيئان معا، فهنالك استحوذ الشيطان على أوليائه، ونجا الذين سبقت لهم من الله الحسنى

 

74 – From him from al-Hasan b. `Ali b. Faddal from `Asim b. Humayd from Muhammad b. Muslim from Abu Ja`far عليه السلام.  He said: Amir al-Mu’mineen عليه السلام gave a sermon to the people, so he said: O mankind, the beginning of the occurring of tumults is only whims that are followed and ahkam that are innovated.  In it is opposed the speech of Allah.  In it, men (blindly) follow (or, copy) men.  And were falsehood unmixed, it would not be obscure upon the person with a mind.  And were the truth unmixed, there would be no variance (ikhtilaf).  However, from this a handful of herbs is taken and from this a handful of herbs, and they are mixed and come together.  So there Shaytan takes hold over his awliya.  And saved are those that good precedes them from Allah.

 

75 - عنه، عن عدة من أصحابنا، عن علي بن أسباط، عن عمه يعقوب بن زرارة، عن أبي جعفر عليه السلام قال: من اجترى على الله في المعصية وارتكاب الكبائر فهو كافر، ومن نصب دينا غير دين الله فهو مشرك.

 

75 – From him from a number of our companions from `Ali b. Asbat from his uncle Ya`qub b. Zurara from Abu Ja`far عليه السلام.   He said: One who dares upon Allah regarding sin and committing the great sins then he is a kafir, and one who erects a religion other than the religion of Allah then he is a mushrik.