Hadith‎ > ‎Miscellanious‎ > ‎

Intellect

(Taken from al-Fusul al-Muhimma)


Allah did not create a creation more beloved to Him than the intellect, and from whom the intellect is completed for


[١] ١ - محمد بن يعقوب الكليني رضي الله عنه قال: حدثني عدة من أصحابنا منهم محمد بن يحيى العطار، عن أحمد بن محمد، عن الحسن بن محبوب، عن العلاء بن رزين، عن محمد بن مسلم، عن أبي جعفر (ع) قال: لما خلق الله العقل استنطقه، ثم قال له: أقبل، فأقبل، ثم قال له: أدبر فأدبر، ثم قال: وعزتي وجلالي ما خلقت خلقا هو أحب إلي منك ولا أكملتك إلا فيمن أحب، أما إني إياك آمر، وإياك أنهي وإياك أعاقب، وإياك أثيب.

وعن محمد بن الحسن، عن سهل بن زياد، عن ابن أبي نجران، عن العلاء بن رزين، نحوه، إلا أنه قال: ما خلقت خلقا أحسن منك.


1 – Muhammad b. Ya`qub al-Kulayni رضي الله عنه said: A number of our companions narrated to me, from them was Muhammad b. Yahya the perfumer from Ahmad b. Muhammad from al-Hasan b. Mahbub from al-`Ala b. Razin from Muhammad b. Muslim from Abu Ja`far عليه السلام.  He said: When Allah created the intellect He interrogated it.  Then He said to it: Draw near.  So it drew near.  Then He said to it: Go back. So it went back.  Then He said: By My glory and My majesty, I have not created a creation that is more beloved to Me than you.  And I have not perfected you but in one whom I love.  Truly you do I command and you do I forbid.  And you do I punish, and you do I reward.

And from Muhammad b. al-Hasan from Sahl b. Ziyad from Ibn Abi Najran from al-`Ala b. Razin likewise except that he said: I have not created a creation that is better than you.


[٣] ٣ - وعن عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد بن خالد، عن بعض أصحابه، رفعه قال: قال رسول الله (ص): ما قسم الله للعباد شيئا أفضل من العقل، فنوم العاقل أفضل من سهر الجاهل، وإقامة العاقل أفضل من شخوص الجاهل، ولا بعث الله نبيا ولا رسولا حتى يستكمل العقل، ويكون عقله أفضل من عقول جميع أمته، إلى أن قال: ولا بلغ جميع العابدين في فضل عبادتهم ما بلغ العاقل، الحديث.

ورواه البرقي في المحاسن مرسلا مثله.


3 – And from a number of our companions from Ahmad b. Muhammad b. Khalid from one of his companions going up from him. He said: The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله said: Allah did not apportion anything for the servants better than the intellect.  So the sleep of the one of intellect is better than the vigil of the ignorant, and the stay (residence) of the one of intellect is better than the setting out (leaving the place/country) of the ignorant.  And Allah did not send a prophet or a messenger until he (or, He) completes the intellect and that his intellect be better than the intellects of all of his umma – until he said: All of the worshipers do not come to in the virtue of their worship what the one of intellect comes to (- al-hadith)


[٤] ٤ - وعن الحسين بن محمد، عن معلى بن محمد، عن الوشاء، عن حماد بن عثمان، عن السري بن خالد، عن أبي عبد الله (ع) قال: قال رسول الله (ص): يا علي لا فقر أشد من الجهل ولا مال أعود من العقل.


4 – And from al-Husayn b. Muhammad from Mu`alla b. Muhammad from al-Washsha from Hammad b. `Uthman from as-Sirri b. Khalid from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله said: O `Ali, there is no poverty more severe than ignorance, and no property more helpful than the intellect.


[٥] ٥ - أحمد بن محمد بن خالد البرقي في المحاسن، عن علي بن الحكم، عن هشام، عن أبي عبد الله ع قال: لما خلق الله العقل استنطقه ثم قال له: أقبل فأقبل فقال له: أدبر فأدبر فقال: وعزتي وجلالي ما خلقت خلقا هو أحب إلى منك، بك آخذ وبك أعطي وعليك أثيب.


5 – Ahmad b. Muhammad b. Khalid al-Barqi in al-Mahasin from `Ali b. al-Hakam from Hisham from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: When Allah created the intellect He said to it: Draw near.  So it drew near.  Then He said to it: Go back.  So it went back.  Then He said: By My glory and My majesty, I have not created a creation that it more to beloved to Me than you.  By you I take and by you I give.  And upon you I reward.


[٦] ٦ - وعن محمد بن علي، عن وهب بن حفص، عن أبي بصير، عن أبي عبد الله ع نحوه.


6 – And from Muhammad b. `Ali from Wahb b. Hafs from Abu Basir from Abu `Abdillah عليه السلام likewise.


[٧] ٧ - وعن السندي بن محمد، عن العلاء، عن محمد، عن أبي جعفر وأبي عبد الله ع نحوه.


7 – And from as-Sindi b. Muhammad from al-`Ala from Muhammad from Abu Ja`far and Abu `Abdillah عليهما السلام likewise. 


[٨] ٨ - وعن أبيه، عن عبد الله بن الفضل النوفلي، عن أبيه، عن أبي عبد الله نحوه.


8 – And from his father from Abu `Abdillah b. al-Fadl an-Nawfali from his father from Abu `Abdillah عليه السلام.


[٩] ٩ - محمد بن علي بن الحسين بن بابويه في كتاب العلل، عن أبيه، عن سعد بن عبد الله، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن علي بن الحكم، عن عبد الله بن سنان، قال: سألت أبا عبد الله جعفر بن محمد الصادق ع فقلت: الملائكة أفضل أم بنو آدم؟ فقال: قال أمير المؤمنين علي بن أبي طالب ع: إن الله ركب في الملائكة عقلا بلا شهوة وركب في البهائم شهوة بلا عقل وركب في بني آدم كلتيهما فمن غلب عقله شهوته فهو خير من الملائكة ومن غلب شهوته عقله فهو شر من البهائم.


9 – Muhammad b. `Ali b. al-Husayn b. Babuwayh in the book al-`Ilal from his father from Sa`d b. `Abdullah from Ahmad b. Muhammad b. `Isa from `Ali b. al-Hakam from `Abdullah b. Sinan.  He said: I asked Abu `Abdillah Ja`far b. Muhammad as-Sadiq and I said: Are the angels better or the children of Adam?  So he said: Amir al-Mu’mineen `Ali b. Abi Talib عليه السلام said: Allah made intellect in the angels with no desire, and made desire in the beasts with no intellect, and made both of them in the children of Adam.  So whoever’s intellect overcomes his desire, then he is better than the angels.  And whoever’s desire overcomes his intellect, then he is worse than the beasts.


[١٠] ١٠ - وعن محمد بن موسى بن المتوكل، عن علي بن الحسين السعدآبادي، عن أحمد بن أبي عبد الله البرقي، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عمن ذكره عن أبي عبد الله ع قال: ما خلق الله شيئا أبغض إليه من الأحمق لأنه سلبه أحب الأشياء إليه وهو عقله.


10 – And from Muhammad b. Musa b. al-Mutawakkil from `ali b. al-Husayn as-Sa`dabadi from Ahmad b. Abi `Abdillah al-Barqi from his father from Ibn Abi `Umayr from the one who he mentioned from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: Allah did not create anything more hated by him than the fool for he plundered the most beloved of things to Him, and it is the intellect.


[١١] ١١ - وعن أحمد بن محمد بن عبد الرحمن المروزي، عن محمد بن جعفر المقري الجرجاني، عن محمد بن الحسن الموصلي، عن محمد بن عاصم الطريفي، عن عياش بن يزيد بن الحسن بن علي الكحال، مولى زيد بن علي، عن أبيه، عن موسى بن جعفر (ع)، عن آبائه قال: قال رسول الله (ص): إن الله خلق العقل من نور مخزون مكنون إلى أن قال: فقال الرب تبارك وتعالى: وعزتي وجلالي ما خلقت خلقا أحسن منك ولا أطوع لي منك ولا أرفع منك ولا أشرف منك ولا أعز منك، بك أوحد وبك أعبد وبك أدعى وبك أرتجي وبك أبتغي وبك أخاف وبك أحذر وبك الثواب وبك العقاب، الحديث.

ورواه في الخصال مثله.


11 – And from Ahmad b. Muhammad b. `Abd ar-Rahman al-Maruzi from Muhammad b. Ja`far al-Muqirri al-Jurjani from Muhammad b. al-Hasan al-Mawsili from Muhammad b. `Asim at-Tarifi from `Ayyash b. Yazid b. al-Hasan b. `Ali al-Kuhhal the client of Zayd b. `Ali from his father from Musa b. Ja`far عليه السلام from his fathers.  He said: The Messenger of Allah said: Allah created the intellect from a stored hidden light – until he said: So the Lord تبارك وتعالى said: By My glory and My majesty, I have not created a creation better than you or more obedient to me than you or more exalted than you or more honorable than you or more cherished than you.  By you is My tawhid declared, and by you am I worshiped, and by you am I supplicated, and by You am I hoped for, and by you am I sought, and by you am I feared, and by you am I am bewared of, and by you is the reward and by you is the punishment (- al-hadith)

And he narrated it in al-Khisal likewise.


[١٢] ١٢ - وعن محمد بن الحسن بن الوليد، عن محمد بن الحسن الصفار، عن إبراهيم بن هاشم، عن أبي إسحاق إبراهيم بن الهيثم الخفاف عن رجل من أصحابنا، عن عبد الملك بن هشام، عن علي الأشعري، رفعه قال: قال رسول الله (ص): ما عبد الله بمثل العقل، الحديث. (١)


12 – And from Muhammad b. al-Hasan b. al-Walid from Muhammad b. al-Hasan as-Saffar from Ibrahim b. Hashim from Abu Ishaq Ibrahim b. al-Haytham al-Khaffaf from a man of our companions from `Abd al-Malik b. Hisham from `Ali al-Ash`ari going up from him.  He said: The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله said: Allah has not been worshiped as with the like of the intellect (- al-hadith)


[١٣] ١٣ - وفي الخصال، عن أبيه، عن سعد عن أحمد بن هلال، عن أمية بن علي، عن عبد الله بن المغيرة، عن عمرو بن خالد، عن أبي جعفر (ع) قال: قال رسول الله (ص): ما عبد الله بشئ أفضل من العقل...، الحديث.


13 – And in al-Khisal from his father from Sa`d from Ahmad b. Hilal from Umayya b. `Ali from `Abdullah b. al-Mughira from `Amr b. Khalid from Abu Ja`far عليه السلام.  He said: The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله said: Allah has not been worshiped with anything better than the intellect (- al-hadith


[١٤] ١٤ - محمد بن محمد بن النعمان المفيد في كتاب الاختصاص، قال: قال الصادق (ع): إن الله لما خلق العقل، قال له: أقبل فأقبل ثم قال له: أدبر فأدبر فقال: وعزتي وجلالي ما خلقت خلقا أعز علي منك، أؤيد من أحببته بك.


14 – Muhammad b. Muhammad b. an-Nu`man al-Mufid in the book al-Ikhtisas.  He said: as-Sadiq عليه السلام said: When Allah created the intellect, He said to it: Draw near, so it drew near.  Then He said to it: Go back, so it went back.  So He said: By My glory and My majesty, I have not created a creation more cherished to me than you.  I support whoever I love by you.


[١٥] ١٥ - الحسن بن علي بن شعبة في تحف العقول، عن النبي (ص) في حديث قال: إن الله خلق العقل، ثم قال له: أقبل فأقبل وقال له: أدبر فأدبر، فقال الله تبارك وتعالى: وعزتي وجلالي ما خلقت خلقا أعظم منك، ولا أطوع لي منك لك الثواب وعليك العقاب.


15 – al-Hasan b. `Ali b. Shu`ba in Tuhaf al-`Uqul from the Prophet صلى الله عليه وآله in a hadith wherein he said: Allah created the intellect.  Then He said to it: Draw near, so it drew near.  And He said to it: Go back, so it went back.  So Allah تبارك وتعالى said: By My glory and My majesty, I have not created a creation greater than you or more obedient to Me than you.  For you be the reward, and upon you be the punishment.



The obligatoriness of acting by the intellectual evidences in the establishment of the transmitted evidences


[١٧] ٢ - وعن علي بن محمد، عن سهل بن زياد، عن محمد بن سليمان، عن علي بن إبراهيم، عن عبد الله بن سنان، عن أبي عبد الله ع قالحجة الله على العباد، النبي والحجة فيما بين العباد وبين الله العقل.


2 – And from `Ali b. Muhammad from Sahl b. Ziyad from Muhammad b. Sulayman from `Ali b. Ibrahim from `Abdullah b. Sinan from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: The proof of Allah upon the servants is the Prophet, and the proof in what is between the servants and Allah is the intellect.



Something is not deemed as being from the intellect except for what summons to the obedience of Allah and following the religion



[١٨] ١ - محمد بن يعقوب، عن محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن ابن محبوب، عن عبد الله بن سنان، قالذكرت لأبي عبد الله (عرجلا مبتلى بالوضوء والصلاة وقلتهو رجل عاقل فقال أبو عبد الله (ع): وأي عقل له وهو يطيع الشيطان؟فقلت لهوكيف يطيع الشيطان؟ فقالسله هذا الذي يأتيه من أي شئ هو ؟ فإنه يقول لكمن عمل الشيطان.


1 – Muhammad b. Ya`qub from Muhammad b. Yahya from Ahmad b. Muhammad from Ibn Mahbub from `Abdullah b. Sinan.  He said: I mentioned to Abu `Abdillah عليه السلام a man who is afflicted (i.e. by waswas) in the wudu and salat.  And I said: He is an intelligent man (rajul `aqil).  So Abu `Abdillah عليه السلام said: And what intellect does he have while he is obeying Shaytan?  So I said to him: And how is he obeying Shaytan?  So he said: Ask him, this that comes to him, which thing is it from?  And verily he will say to you: From the work of Shaytan.


[١٩] ٢ - وعن أحمد بن إدريس، عن محمد بن حسان، عن أبي محمد الرازي، عن سيف بن عميرة، عن إسحاق بن عمار، قالقال أبو عبد الله (ع): من كان عاقلا، كان له دين، ومن كان له دين دخل الجنة.

ورواه الصدوق في ثواب الأعمال، عن أبيه، عن أحمد بن إدريس مثله.


2 – And from Ahmad b. Idris from Muhammad b. Hassan from Abu Muhammad ar-Razi from Sayf b. `Amira from Ishaq b. `Ammar.  He said: Abu `Abdillah عليه السلام said: Whoever is a person of intellect, he has a religion (lahu deen), and whoever has a religion enters the Garden.

And as-Saduq narrated it in Thawab al-A`mal from his father from Ahmad b. Idris likewise.


[٢٠] ٣ - وعنه، عن محمد بن عبد الجبار، عن بعض أصحابنا، رفعه إلى أبي عبد الله (عقالقلت لهما العقل؟ (١) قالما عبد به الرحمن واكتسب به الجنان، قالقلتفالذي كان في معاوية؟ قالتلك النكراء، تلك الشيطنة وهي شبيهة بالعقل وليست بالعقل.

ورواه البرقي في المحاسن، عن محمد بن أحمد بن يحيى، عن محمد بن عبد الجبار.

ورواه الصدوق في معاني الأخبار، عن محمد بن يحيى، عن محمد بن عبد الجبار مثله.


3 – And from him from Muhammad b. `Abd al-Jabbar from one of our companions going up from him to Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: I said to him: What is the intellect?  He said: That by which the Beneficent is worshiped and the Gardens acquired.

And al-Barqi narrated it in al-Mahasin from Muhammad b. Ahmad b. Yahya from Muhammad b. `Abd al-Jabbar.

And as-Saduq narrated it in Ma`ani al-Akhbar from Muhammad b. Yahya from Muhammad b. `Abd al-Jabbar likewise.  


[٢١] ٤ - وعن بعض أصحابنا، رفعه عن هشام بن الحكم، عن أبي الحسن موسى ع في حديث طويل قاليا هشام إن العقلاء تركوا فضول الدنيا فكيف الذنوب وترك الدنيا من الفضل وترك الذنوب من الفرض.


4 – And from one of our companions going up from him from Hisham b. al-Hakam from Abu ‘l-Hasan Musa عليه السلام in a long hadith.  He said: O Hisham, the ones of intellect abandon the remains (permissible mubahaat) of the dunya not to mention sins.  And the abandonment of the dunya is from (extra) virtue and the abandonment of sins is from duty.