Hadith‎ > ‎Miscellanious‎ > ‎

Mukhtasar al-Basa'ir

Translator's Note: These are only the first twenty five narrations from said work, and are being housed in this section as there are no current plans to complete the rest at this time.


مختصر البصائر

 

بسم الله الرحمن الرحيم

والحمد لله رب العالمين

    نقلت من كتاب مختصر البصائر تأليف سعد بن عبدالله بن أبي خلف القمّي ( رحمه الله ).

 

By the name of Allah, the Compassionate, the Merciful

Praise be to Allah, Lord of the worlds.

I (Shaykh al-Hasan b. Sulayman al-Hilli) have transmitted from the book Mukhtasar al-Basa’ir, the composition of Sa`d b. `Abdullah b. Abi Khalf al-Qummi رحمه الله (d. 299-301 AH)

 

    [ 1/1 ] عن محمّد بن خالد البرقي ، عن محمّد بن سنان أو غيره ، عن بشير الدهّان ، عن حمران بن أعين ، عن جُعيد الهمداني ـ وكان جُعيد ممّن خرج مع الحسين بن علي ( عليهما السلام ) فقُتل بكربلاء ـ قال : قلت للحسين بن علي ( عليهما السلام ) : بأي حكم تحكمون ؟ قال : « يا جُعيد بحكم آل داود ، فإذا أعيينا عن شيء تلقّانا به روح القدس ».

 

1 – From Muhammad b. Khalid al-Barqi from Muhammad b. Sinan and other than him from Bashir the painter from Humran b. A`yan from Ju`ayd al-Hamdani – and Ju`ayd was of those who went out with al-Husayn b. `Ali عليهما السلام and was killed at Karbala.  He said: I said to al-Husayn b. `Ali عليهما السلام: By what do you (pl.) judge?  He said: O Ju`ayd, by the ruling of the family of Dawud.  So when we do not know something, we receive it by the Holy Spirit.

 

   [ 2/2 ] موسى بن جعفر بن وهب البغدادي ، عن الحسن بن علي الوشّاء قال : حدّثني علي بن عبد العزيز ، عن أبيه ، قال : قلت لأبي عبدالله ( عليه السلام ) : إنّ الناس يزعمون أنّ رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) وجّه عليّاً ( عليه السلام ) إلى اليمن ليقضي بينهم ، فقال علي ( عليه السلام ) : « فما وردت عليّ قضية إلاّ حكمت فيها بحكم الله عزّ وجلّ وحكم رسول لله ( صلى الله عليه وآله ) » فقال : « صدقوا ».

    فقلت : وكيف ذاك ولم ( يكن اُنزل ) القرآن كلّه ، وقد كان رسول لله ( صلى الله عليه وآله ) غائباً عنه ؟ فقال : « كان يتلقّاه به روح القدس ».

 

2 – Musa b. Ja`far b. Wahb al-Baghdadi from al-Hasan b. `Ali al-Washsha.  He said: `Ali b. `Abd al-`Aziz narrated to me from his father.  He said: I said to Abu `Abdillah عليه السلام: The people claim that the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله sent `Ali عليه السلام to Yemen that he judge between them.  So `Ali عليه السلام said: A case does not come to me but that I rule in it by the rule of Allah عزوجل and the rule of the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله.  So he said: They have spoken the truth.

So I said: And how is that when the Quran had not all been revealed, and the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله was absent from him?  So he said: He would receive it by the Holy Spirit.

  

    [ 4/4 ] إسماعيل بن محمّد البصري ، قال : حدّثني أبو الفضل عبدالله بن إدريس ، عن محمّد بن سنان ، عن المفضّل بن عمر ، قال : سألت أبا عبدالله ( عليه السلام ) عن علم الإمام بما في أقطار الأرض وهو في بيته مرخىً عليه ستره ؟ فقال : « يا مفضّل إنّ الله تعالى جعل في النبي ( صلى الله عليه وآله ) خمسة أرواح : روح الحياة وبها دبّ ودرج ، وروح القوّة فبها نهض وجاهد عدوّه ، وروح الشهوة فبها أكل وشرب وأتى النساء من الحلال ، وروح الإيمان فبها أمر وعدل ، وروح القُدُس فبها حمل النبوّة.

    ولمّا قبض النبي ( صلى الله عليه وآله ) انتقل روح القُدُس فصار في الإمام ( عليه السلام ) ، وروح القُدُس لا ينام ولا يغفل ولا يلهو ولا يسهو ، والأربعة الأرواح تنام وتلهو وتسهو ، وبروح القُدُس كان يرى ما في شرق الأرض وغربها وبرّها وبحرها » قلت : جعلت فداك يتناول الإمام ما ببغداد بيده ؟ قال : « نعم ، وما دون العرش ».

 

4 – Isma`il b. Muhammad al-Basri said: Abu ‘l-Fadl `Abdullah b. Idris narrated to me from Muhammad b. Sinan from al-Mufaddal b. `Umar.  He said: I asked Abu `Abdillah عليه السلام about the knowledge of the Imam of what is in the regions of the Earth while he is in his house at ease (?) (with) its shelter upon him?  So he said: O Mufaddal, Allah ta`ala made five spirits in the Prophet صلى الله عليه وآله: the spirit of life, and by it he went and stepped, the spirit of strength, so by it he arose and struggled against his enemy, the spirit of desire, so by it he ate and drank and came to women from the halal, the spirit of faith, so by it he commanded and was just, and the Holy Spirit, so by it he bore the prophethood.

And when the Prophet صلى الله عليه وآله passed away, the Holy Spirit transferred and came into the Imam عليه السلام.  And the Holy Spirit does not sleep, does not omit, does not divert, and does not forget.  And the four spirits sleep, divert, and forget.  And by the Holy Spirit he would see what is in the east of the Earth and its west, and its land and its sea.  I said: May I be made your ransom, does the Imam take (?) what is in Baghdad by his hand?  He said: Yes, and what is beneath the Throne.

 

    [ 5/5 ] موسى بن عمر بن يزيد الصيقل ، عن محمّد بن سنان ، عن عمّار بن مروان ، عن جابر بن يزيد ، عن أبي جعفر ( عليه السلام ) قال : « إنّ الله عزّ وجلّ خلق الأنبياء والأئمّة ( عليهم السلام ) على خمسة أرواح : روح الايمان ، وروح القوّة ، وروح الشهوة ، وروح الحياة ، وروح القُدُس ، فروح القُدُس من الله عزّ وجلّ ، وسائر هذه الأرواح يُصيبها الحَدَثان ، وروح القُدُس لا يلهو ولا يتغيّر ولا يلعب ، فبروح القُدُس يا جابر عُلّمنا ما دون العرش إلى ما تحت الثرى ».

 

5 – Musa b. `Umar b. Yazid as-Sayqal from Muhammad b. Sinan from `Ammar b. Marwan from Jabir b. Yazid from Abu Ja`far عليه السلام.  He said: Allah عزوجل created the prophet and Imams عليهم السلام upon five spirits: the spirit of faith, the spirit of strength, the spirit of desire, the spirit of life, and the Holy Spirit.  So the Holy Spirit is from Allah عزوجل, and the rest of these spirit the two (?) contigents come in contact with them.  And the Holy Spirit does not divert, and does not change, and does not play.  So by the Holy Spirit, O Jabir, are we taught what is beneath the Throne to what is under the soil.

 

    [ 6/6 ] أحمد بن محمّد بن عيسى ، عن الحسين بن سعيد ومحمّد بن خالد البرقي ، عن النضر بن سويد ، عن يحيى بن عمران الحلبي ، عن أبي الصباح الكناني ، عن أبي بصير ، قال : سألت أبا عبدالله ( عليه السلام ) عن قول الله عزّ وجلّ ( وكذلك أوحينا إليك روحاً من أمرنا ما كنت تدري ما الكتاب ولا الايمان ) فقال : « خلقٌ من خلق الله ، أعظم من جبرئيل وميكائيل ، كان مع رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) يخبره ويسدّده ، وهو مع الأئمّة ( عليهم السلام ) من بعده ».

 

6 – Ahmad b. Muhammad b. `Isa from al-Husayn b. Sa`id and Muhammad b. Khalid al-Barqi from an-Nadr b. Suwayd from Yahya b. `Imran al-Halabi from Abu ‘s-Sabbah al-Kinani from Abu Basir.  He said: I asked Abu `Abdillah عليه السلام about the saying of Allah عزوجل “And also We have revealed to you a Spirit from Our command, you did not know what the book or faith is.”  So he said: A creation from the creation of Allah, greater than Jibra’il and Mika’il.  It was with the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله informing him and directing him.  And it is with the Imams عليهم السلام after him.

 

    [ 7/7 ] عنه ، عن الحسن بن محبوب ، عن عبدالله بن بكير ، عن زرارة ، عن أبي جعفر ( عليه السلام ) في قول الله عزّ وجلّ ( وكذلك أوحينا إليك روحاً من أمرنا ما كنت تدري ما الكتاب ولا الايمان ولكن جعلناه نوراً نهدي به من نشاء من عبادنا ) قال : « لقد أنزل الله عزّ وجلّ ذلك الروح على نبيّه ( صلى الله عليه وآله ) وما صعد إلى السماء منذ اُنزل ، وإنّه لفينا ».

 

7 – From him from al-Hasan b. Mahbub from `Abdullah b. Bukayr from Zurara from Abu Ja`far عليه السلام regarding the saying of Allah عزوجل “And also We have revealed to you a Spirit from Our command, you did not know what the book or faith is, but We made it a light by which We guide whom We will of Our servants.”  He said: Allah عزوجل sent down that Spirit upon His Prophet صلى الله عليه وآله.  And it has not ascended to Heaven since it was brought down.  And it is in us.

 

    [ 8/8 ] عمران بن موسى ، عن موسى بن جعفر بن وهب البغدادي ، عن علي بن أسباط ، عن محمّد بن الفضيل الصيرفي ، عن أبي حمزة الثمالي قال : سألت أبا عبدالله ( عليه السلام ) عن العلم ما هو ؟ أعلم يتعلّمه العالم من أفواه الرجال ، أو في كتاب عندكم تقرؤونه فتتعلّمون منه ؟ فقال : « الأمر أعظم من ذلك وأوجب ، أما سمعت قول الله عزّ وجلّ ( وكذلك أوحينا إليك روحاً من أمرنا ما كنت تدري ما الكتاب ولا الايمان ) ( أكان في حال لا يدري ما الكتاب ولا الإيمان » ؟

    فقلت : لا أدري جعلت فداك ما تقولون في ذلك ؟ قال : « بلى ، قد كان في حال لا يدري ما الكتاب ولا الإيمان ) حتى بعث الله تلك الروح التي ذكرها في الكتاب ، فلمّا أوحاها الله إليه علم بها العلم والفهم ، وهي الروح التي يعطيها الله من يشاء ، فإذا أعطاها علّمه الفهم والعلم ».

 

8 - `Imran b. Musa from Musa b. Ja`far b. Wahb al-Baghdadi from `Ali b. Asbat from Muhammad b. al-Fudayl as-Sirfi from Abu Hamza ath-Thumali.  He said: I asked Abu `Abdillah عليه السلام about the knowledge, what is it?  Is it a knowledge that the `alim learns from the mouths of men, or in a book that is with you that you read and learn from it?  So he said: The affair is greater than that and more imperative.  Have you heard the saying of Allah عزوجل “And also We have revealed to you a Spirit from Our command, you did not know what the book or faith is.” [Was he in a state that he did not know what the book or faith was?

So I said: I do not know, may I be made your ransom, what do you say in that?  He said: Yea, he was in a state that he did not know what the book or faith is] until Allah sent that Spirit which He mentioned in the book.  So when Allah revealed it to him, he knew knowledge and understanding by it.  And it is the Spirit which Allah gives to whom He wills.  So when He gives it, it teaches him understanding and knowledge.

 

    [ 9/9 ] حدّثنا يعقوب بن يزيد ، عن محمّد بن أبي عمير ، عن هشام بن سالم قال : سمعت أبا عبدالله ( عليه السلام ) يقول ( ويسألونك عن الروح قل الروح من أمر ربّي ) قال : « خلق أعظم من جبرئيل وميكائيل ، لم يكن مع أحد ممّن مضى غير محمّد ( صلى الله عليه وآله ) ، وهو مع الأئمّة ( عليهم السلام ) يوفّقهم ويسدّدهم ، وليس كلّ ما طُلِب وُجد ».

 

9 – Ya`qub b. Yazid narrated to us from Muhammad b. Abi `Umayr from Hisham b. Salim.  He said: I heard Abu `Abdillah عليه السلام saying “And they ask you about the Spirit.  Say: the Spirit is from the command of my Lord.”  He said: A creation greater than Jibra’il and Mika’il.  It was not with anyone of whom passed other than Muhammad صلى الله عليه وآله, and it is with the Imams عليهم السلام, directing them and pointing them.   And not all that is sought is found.

 

    [ 10/10 ] محمّد بن الحسين وموسى بن عمر بن يزيد الصيقل ، عن محمّد بن سنان ، عن المفضّل بن عمر ، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) قال : « مثل روح المؤمن وبدنه كجوهرة في صندوق ، إذا اُخرجت الجوهرة منه اُطرح الصندوق ولم يعبأ به ».

    وقال : « إنّ الروح لا تمازج البدن ولا تواكله ، وإنّما هي كلل للبدن محيطة به ».

 

10 – Muhammad b. al-Husayn and Musa b. `Umar b. Yazdi as-Sayqal from Muhammad b. Sinan from Mufaddal b. `Umar from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: The likeness of the spirit of the believer and his body is as a gem in a chest.  When the gem is brought out from it, the chest is discarded and is not cared about.

And he said: The soul does mix with the body and does not depend on it.  And it is only a crown (?) for the body, surrounding it.

 

  [ 11/11 ] حدّثنا محمّد بن عيسى بن عبيد ومحمّد بن الحسين وموسى بن عمر بن يزيد الصيقل ، عن علي بن أسباط ، عن علي بن أبي حمزة ، عن أبي بصير ، عن أبي جعفر ( عليه السلام ) قال : سألته عن قول الله عزّ وجلّ ( ينزّل الملائكة بالروح من أمره على من يشاء من عباده ) فقال ( عليه السلام ) : « جبرئيل الذي نزل على الأنبياء ، والروح يكون معهم ومع الأوصياء لا يفارقهم ، يفقّههم ويسدّدهم من عند الله ، وأنّه لا إله إلاّ الله محمّد رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) وبهما عُبد الله ، واستعبد الخلق على هذا الجنّ والإنس والملائكة ، ولم يعبد الله ملك ولا نبي ولا إنس ولا جانّ إلاّ بشهادة أن لا إله إلاّ الله وأنّ محمّداً رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) ، وما خلق الله عزّ وجلّ خلقاً إلاّ لعبادته ».

 

11 – Muhammad b. `Isa b. `Ubayd and Muhammad b. al-Husayn and Musa b. `Umar b. Yazid as-Sayqal narrated to us from `Ali b. Asbat from `Ali b. Abi Hamza from Abu Basir from Abu Ja`far عليه السلام.  He said: I asked him about the saying of Allah عزوجل “He sends down the angels with the Spirit from His command upon whom He wills of His servants.”  So he عليه السلام said: Jibra’il is the one who was sent down upon the prophet, and the Spirit is with them and with the awsiya, it does not depart from them.  It teaches them and points them from Allah, and that there is no god but Allah, Muhammad صلى الله عليه وآله is the Messenger of Allah, and by them (two) is Allah worshipped.  And the creation  is subjugated upon this, the jinn, mankind, and the angels.  And not an angel nor a prophet nor a human being nor a jinn have worshipped Allah except by the testimony that there is no god but Allah and that Muhammad is the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله.  And Allah عزوجل has not created a creation but for His worship.

 

    [ 12/12 ] أحمد بن الحسين ، عن المختار بن زياد البصري ، عن محمّد بن سليمان ، عن أبيه ، عن أبي بصير ، قال : كنت مع أبي عبدالله ( عليه السلام ) فذكر شيئاً من أمر الإمام إذا وُلد ، فقال ( عليه السلام ) : « استوجب زيارة الروح في ليلة القدر » ، فقلت له : جعلت فداك أليس الروح جبرئيل ( عليه السلام ) ؟ فقال : « جبرئيل ( عليه السلام ) من الملائكة ، والروح خلق أعظم من الملائكة ، أليس الله عزّ وجلّ يقول ( تنزّل الملائكة والروح فيها ) ».

 

12 – Ahmad b. al-Husayn from al-Mukhtar b. Ziyad al-Basri from Muhammad b. Sulayman from his father from Abu Basir.  He said: I was with Abu `Abdillah عليه السلام, so he mentioned something about the affair of the Imam when he is born.  So he عليه السلام said: It requires the visit of the Spirit in the Night of Qadr.

So I said to him: May I be made your ransom, is not the Spirit Jibra’il عليه السلام?  So he said: Jibra’il عليه السلام is from the angels, and the Spirit is a creation greater than the angels.  Does not Allah عزوجل say “The angels and the Spirit descend in it”

 

    [ 13/13 ] وعنه ومحمّد بن الحسين بن أبي الخطّاب ، عن محمّد بن إسماعيل بن بزيع ، عن منصور بن يونس ، عن أبي بصير ، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) قال : قلت له : الإمام إذا مات يعلم الذي بعده في تلك الساعة علمه ؟ فقال : « يورّث كتباً ويزداد في كلّ يوم وليلة ولا يوكَل إلى نفسه ».

 

13 – And from him and Muhammad b. al-Husayn b. Abi ‘l-Khattab from Muhammad b. Isma`il b. Bazi` from Mansur b. Yunus from Abu Basir from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: I said to him:  When the Imam dies, does the one who is after him know his knowledge in that hour?  So he said: He inherits books and increases in every day and day and does not assign (?) to himself.

 

    [ 15/15 ] محمّد بن الحسين بن أبي الخطّاب ، عن الحسن بن محبوب ، عن محمّد ابن الفضيل ، عن أبي حمزة الثمالي ، عن أبي جعفر ( عليه السلام ) قال : سمعته يقول : « لمّا قضى محمّد ( صلى الله عليه وآله ) نبوّته واستكمل أيّامه ، أوحى الله عزّ وجلّ إليه : يا محمّد قد قضيت نبوّتك واستكملت أيّامك ، فاجـعل العلم الذي عندك ، والإيمان ، والاسم الأكبر ، وميراث العـلم ، وآثار النـبوّة في أهل بيتك عند علي بن أبي طالب صلوات الله عليه ، فإنّي لن أقطع ( العلم والإيمان والاسم الأكبر وميراث العلم ، وآثار ) علم النبوّة من العقب من ذريّتك ، كما لم أقطعها من بيوتات الأنبياء ( عليهم السلام ) ».

 

15 – Muhammad b. al-Husayn b. Abi ‘l-Khattab from al-Hasan b. Mahbub from Muhammad b. al-Fudayl from Abu Hamza ath-Thumali from Abu Ja`far عليه السلام.  He said: I heard him saying: When Muhammad صلى الله عليه وآله accomplished his prophethood and completed his days, Allah عزوجل revealed to him: O Muhammad, you have accomplished your prophethood and completed your days, so place the knowledge that is with you, and the faith, and the greatest name, and the inheritance of knowledge, and the relics of prophethood in the people of your house with `Ali b. Abi Talib صلوات الله عليه.  For I will never cut [the knowledge and the faith and the greatest name and the inheritance of knowledge and the artifacts of] the knowledge of prophethood from the descendant of your progeny as I did not cut it from the houses of the prophets عليهم السلام.

 

    [ 16/16 ] أحمد بن محمّد بن عيسى ، عن أبيه والحسين بن سعيد ، عن محمّد بن أبي عمير ومحمّد بن الحسين بن أبي الخطّاب ويعقوب بن يزيد ، عن محمّد بن أبي عمير ، عن أبيه ، عن بريد بن معاوية ، عن أبي جعفر ( عليه السلام ) في قول الله عزّ وجلّ ( إنّ الله يأمركم أن تؤدّوا الأمانات إلى أهلها وإذا حكمتم بين الناس أن تحكموا بالعدل إنّ الله نِعمّا يعظكم به ) قال : « إنّما عنى أن يؤدّي الإمام الأول منّا إلى الإمام الذي يكون بعده الكتب والسلاح ».

وقوله ( وإذا حكمتم بين الناس أن تحكموا بالعدل ) قال : « إذا ظهرتم حكمتم بالعدل الذي في أيديكم ».

 

16 – Ahmad b. Muhammad b. `Isa from his father and al-Husayn b. Sa`id from Muhammad b. Abi `Umayr and Muhammad b. al-Husayn b. Abi ‘l-Khattab and Ya`qub b. Yazid from Muhammad b. Abi `Umayr from his father from Burayd b. Mu`awiya from Abu Ja`far عليه السلام regarding the saying of Allah عزوجل “Verily Allah commands you to deliver trusts back to their owners ; and when you judge between the people, that you judge with justice.  Verily, Allah, excellent is what He admonishes you with.”  He said: He only meant that the first Imam from us delivers the books and the armory to the one who is after him.

And His saying “and when you judge between the people, that you judge with justice.”  He said: When you have become manifest you will judge by the justice which is in your hands.

 

    [ 17/17 ] حدّثنا يعقوب بن يزيد ، عن محمّد بن أبي عمير ، عن إبراهيم بن عبدالحميد ، عن موسى بن أكيل النميري ، عن العلاء بن سيابة ، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) في قول الله عزّ وجلّ ( إنّ هذا القرآن يهدي للتي هي أقوم ) قال : « يهدي إلى الإمام ( عليه السلام ) ».

 

17 – Ya`qub b. Yazid narrated to us from Muhammad b. Abi `Umayr from Ibrahim b. `Abd al-Hamid from Musa b. Ukayl an-Numayri from al-`Ala b. Siyaba from Abu `Abdillah عليه السلام regarding the saying of Allah عزوجل “Verily this Quran guides to that which is most upright.”  He said: It guides to the Imam عليه السلام.

 

    [ 18/18 ] حدّثنا المعلّى بن محمد البصري ، قال : حدّثنا محمّد بن جمهور العمّي ، عن سليمان بن سماعة ، عن عمر بن القاسم الحضرمي ، عن أبي بصير قال :  قال أبو عبدالله ( عليه السلام ) : « إنّ الإمام يعرف نطفة الإمام التي يكون منها إمام بعده ».

 

18 – al-Mu`alla b. Muhammad al-Basri narrated to us.  He said: Muhammad b. Jamhur al-`Ammi narrated to us from Sulayman b. Sama`a from `Umar b. al-Qasim al-Hadrami from Abu Basir.  He said: Abu `Abdillah عليه السلام said: The Imam knows the nutfa of the Imam from which the Imam after him will be.

 

    [ 19/19 ] محمّد بن الحسين بن أبي الخطّاب ، عن علي بن أسباط ، عن الحكم ابن مسكين ، عن عبيد بن زرارة وجماعة ( من أصحابنا ) قالوا : سمعنا أبا عبدالله ( عليه السلام ) يقول : « يعرف الإمام الذي بعد الإمام ما عند من كان قبله في آخر دقيقة تبقى من الإمام ».

 

19 – Muhammad b. al-Hasan b. Abi ‘l-Khattab from `Ali b. Asbat from al-Hakam b. Miskin from `Ubayd b. Zurara and a group [of our companions].  They said: We heard Abu `Abdillah عليه السلام saying: The Imam who is after the Imam knows what is with the one before him in the last minute that remains from the Imam.

 

    [ 20/20 ] حدّثنا محمّد بن الحسين بن أبي الخطّاب ، عن صفوان بن يحيى ، عن ذريح المحاربي ، قال : سمعت أبا عبدالله ( عليه السلام ) يقول : « إنّ أبي ونعم الأب صلوات الله عليه كان يقول : لو أجد ثلاثة رهط استودعهم العلم ـ وهم أهل لذلك ـ ( لحدّثت بما لا يحتاج ) فيه إلى النظر في الحلال والحرام وما يكون إلى أن تقوم القيامة ».

 

20 – Muhammad b. al-Husayn b. Abi ‘l-Khattab narrated to us from Safwan b. Yahya from Dharih al-Muharibi .  He said: I heard Abu `Abdillah عليه السلام saying: My father, and an excellent father (he was) صلوات الله عليه would say: Were I to find three clans to commit the knowledge to them – and they are worthy for that – [then I would have narrated by what does not require] in it examination of the halal and the haram and what will be until the resurrection is established.

 

    [ 21/21 ] أحمد بن محمّد بن عيسى ، عن الحسين بن سعيد ومحمّد بن خالد البرقي ، عن النضر بن سويد ، عن يحيى بن عمران الحلبي ، عن أيوب بن الحر ، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) أو عمّن رواه عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) قال : قلنا له : الأئمّة بعضهم أعلم من بعض ؟ فقال : « نعم ، وعلمهم بالحلال والحرام وتفسير القرآن واحد ».

 

21 - Ahmad b. Muhammad b. `Isa from al-Husayn b. Sa`id and Muhammad b. Khalid al-Barqi from an-Nadr b. Suwayd from Yahya b. `Imran al-Halabi from Ayyub b. al-Hurr from Abu `Abdillah عليه السلام or from someone who narrated from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: We said to him: The Imams, are some more knowledgeable than some?  So he said: Yes, but their knowledge of the halal and the haram and the tafsir of the Quran is one.


    [ 22/22 ] حدّثنا أحمد بن الحسن بن علي بن فضّال ومحمّد بن الحسين بن أبي الخطّاب ، عن علي بن أسباط ، عن بعض رجاله رفعه إلى أمير المؤمنين صلوات الله عليه قال : دخل أمير المؤمنين صلوات الله عليه الحمّام فسمع كلام الحسن والحسين ( عليهما السلام ) قد علا ، فخرج إليهما فقال لهما : « مالكما فداكما أبي واُمّي » ؟ فقالا : « اتّبعك هذا الفاجر ـ يعنون ابن ملجم لعنه الله ـ فظنّنا أنّه يريد أن يقتلك » ، فقال : 

« دعاه فوالله ما أجلي (1) إلاّ له ».


22 – Ahmad b. al-Hasan b. `Ali b. Faddal and Muhammad b. al-Husayn b. Abi ‘l-Khattab narrated to us from `Ali b. Asbat from one of his rijal going up to Amir al-Mu’mineen صلوات الله عليه.  He said: Amir al-Mu’mineen صلوات الله عليه  came into the hammam and heard the speech of al-Hasan and al-Husayn عليهما السلام had risen.  So he went out to them and said to them: What is with you two, my father and my mother be your ransom?  So they said: This fajir followed you – meaning Ibn Muljam, Allah curse him – so we thought he wanted to kill you.  So he said: Leave him, for by Allah I do not remove (?) but for Him (him?).


    [ 25/25 ] أيوب بن نوح (3) ، عن محمّد بن إسماعيل (4) ، عن حمزة بن حمران ، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) قال : ذكرت خروج الحسين بن علي ( عليهما السلام ) وتخلّف ابن الحنفيّة (5) عنه ، فقال أبو عبدالله ( عليه السلام ) : « يا حمزة إنّي سأُحدّثك في هذا الحديث لا تسأل عنه بعد مجلسنا هذا : إنّ الحسين بن علي ( عليهما السلام ) لمّا مثل متوجّهاً دعا بقرطاس فكتب فيه :

    بسم الله الرحمن الرحيم من الحسين بن علي إلى بني هاشم أمّا بعد : فإنّه من لحق بي منكم استشهد ، ومن تخلّف لم يدرك الفتح والسلام » (1).


25 – Ayyub b. Nuh from Muhammad b. Isma`il from Hamza b. Humran from Abu `Abdillah عليه السلام. He said: I mentioned the going out (i.e. the uprising) of al-Husayn b. `Ali عليهما السلام and the remaining behind of Ibn al-Hanafiyya from him (or, it).  So Abu `Abdillah عليه السلام said: O Hamza, I will narrate to regarding this hadith.  You shall not ask about it after this our session: al-Husayn b. `Ali عليهما السلام, when he came out (?) aiming in a direction (?), he called for a paper and wrote in it: 

By the name of Allah, the Compassionate, the Merciful, from al-Husayn b. `Ali to the Bani Hashim.  So whoever follows me from you will be martyred, and whoever remains behind will not achieve the victory and peace.