Hadith‎ > ‎Miscellanious‎ > ‎

A Summary of the Law

A Summary of the Law


As narrated in Kitab al-Khisal of Ibn Babuwayh from Imam as-Sadiq عليه السلام


حدثنا أحمد بن محمد بن الهيثم العجلي، وأحمد بن الحسن القطان، ومحمد ابن أحمد السناني، والحسين بن إبراهيم بن أحمد بن هشام المكتب، وعبد الله بن محمد الصائغ، وعلي بن عبد الله الوراق رضي الله عنهم قالوا: حدثنا أبو العباس أحمد بن - يحيى بن زكريا القطان قال: حدثنا بكر بن عبد الله بن حبيب قال: حدثنا تميم ابن بهلول قال: حدثنا أبو معاوية، عن الأعمش، عن جعفر بن محمد عليهما السلام قال: 


Ahmad b. Muhammad b. al-Haytham al-`Ijli and Ahmad b. al-Hasan al-Qattan and Muhammad b. Ahmad as-Sinani and al-Husayn b. Ibrahim b. Ahmad b. Hisham al-Muktib and `Abdullah b. Muhammad as-Sa’igh and `Ali b. `Abdullah al-Warraq, all from Abu ‘l-`Abbas Ahmad b. Yahya b. Zakariyya al-Qattab from Bakr b. `Abdullah b. Habib from Tamim b. Bahlul from Abu Mu`awiya from al-A`mash from Ja`far b. Muhammad عليهما السلام.  He said:


هذه شرائع الدين لمن أراد أن يتمسك بها وأراد الله هداه : إسباغ الوضوء كما أمر الله عز وجل في كتابه الناطق غسل الوجه واليدين إلى المرفقين، ومسح الرأس والقدمين إلى الكعبين مرة مرة ومرتان جائز، ولا ينقض الوضوء إلا البول والريح والنوم، والغائط والجنابة، ومن مسح على الخفين فقد خالف الله ورسوله وكتابه، ووضوؤه لم يتم وصلاته غير مجزية، والاغسال منها غسل الجنابة، والحيض، وغسل الميت وغسل من مس الميت بعد ما يبرد، وغسل من غسل الميت، وغسل يوم الجمعة، و غسل العيدين، وغسل دخول مكة، وغسل دخول المدينة، وغسل الزيارة، وغسل الاحرام، وغسل يوم عرفة، وغسل ليلة سبع عشرة من شهر رمضان، وغسل ليلة تسع عشرة من شهر رمضان، وغسل ليلة إحدى وعشرين وليلة ثلاث وعشرين منه. اما الفرض فغسل الجنابة، وغسل الجنابة والحيض واحد،


These are the laws (shara`i) of the religion for the one who wants to hold onto them, and whose guidance Allah wants: 

Thorough performance of the wudu as Allah عز وجل commanded in His speaking book, the washing of the face and the arms to the elbows, and the wiping of the head and the feet to the ka`bayn, one time while twice is permissible.  Nothing breaks the wudu save urination, flatulence, sleep, defecation, and janaba.  One who wipes upon the khuffayn has opposed Allah and His Messenger and His book, and his wudu is not complete and his salat is unrewarded.

From the aghsal (pl. of ghusl) there are: the ghusl of janaba; menstruation; the ghusl of the deceased; the ghusl of the one who touched the deceased after he had become cold; the ghusl of the one who gave ghusl to the deceased; the ghusl of the day of Jum`a; the ghusl of the two `Eids; the ghusl of entering Mecca; the ghusl of entering Medina; the ghusl of ziyara; the ghusl of ihram; the ghusl of the day of `Arafa; the ghusl of the night of the seventeenth from the month of Ramadan; the ghusl of the night of the nineteenth from the month of Ramadan; and the ghusl of the night of the twenty first and the night of the twenty third from it.

As to the obligation, it is the ghusl of janaba.  And the ghusl of janaba and of menstruation are one.


وصلاة الفريضة الظهر أربع ركعات والعصر أربع ركعات، والمغرب ثلاث ركعات، والعشاء الآخرة أربع ركعات، والفجر ركعتان، فجملة الصلاة المفروضة سبع عشرة ركعة والسنة أربع وثلاثون ركعة، منها أربع ركعات بعد المغرب لا تقصير فيها في السفر والحضر وركعتان من جلوس بعد العشاء الآخرة تعدان بركعة، وثمان ركعات في السحر وهي صلاة الليل والشفع ركعتان، والوتر ركعة، وركعتا الفجر بعد الوتر، وثمان ركعات قبل الظهر وثمان ركعات قبل العصر، والصلاة يستحب في أول الأوقات، وفضل الجماعة على الفرد بأربعة وعشرين، ولا صلاة خلف الفاجر، ولا يقتدى إلا بأهل الولاية، ولا يصلى في جلود الميتة وإن دبغت سبعين مرة، ولا في جلود السباع، ولا يسجد إلا على الأرض أو ما أنبتت الأرض إلا المأكول والقطن والكتان، ويقال في افتتاح الصلاة: " تعالى عرشك "، ولا يقال: " تعالى جدك، ولا يقال في التشهد الأول: " السلام علينا وعلى عباد الله الصالحين " لان تحليل الصلاة هو التسليم، وإذا قلت هذا فقد سلمت.


The obligatory (al-farida) salat is: zhuhr, four rak`at; `asr, four rak`at; maghrib, three rak`at; the final `isha, four rak`at; and fajr, two rak`at.  So altogether the obligated salat is seventeen rak`at.

And the sunna is thirty four rak`at.  From it are four rak`at after maghrib – there is no shortening (taqsir) in it either in travel or in residence; two rak`at while sitting after the final `isha which are counted as a single rak`a; eight rak`at in the early morning and it is the salat al-layl, and the shaf` is two rak`at, and the witr is a single rak`a; the two rak`at of fajr after the witr; eight rak`at prior to zhuhr; and eight rak`at prior to `asr.

Salat is desirable in the beginning of the timings.  The virtue of jama`a (praying in congregation) over (praying) alone is twenty four.

There is no salat behind the evil-doer (al-fajir), and one does not emulate (i.e. pray behind) but the people of walaya.  One does not pray in the hides of the dead animal (al-mayta), even if it has been tanned seventy times, or in the hides of predatory animals.  One does not do sujud but upon the Earth or what the Earth grows, except what is eaten, cotton, and linen.

In the opening of the salat “ta`aala `arshuka” is said, while “ta`aala jadduka” is not said.

“as-salaamu `alaynaa wa `alaa `ibaadillaahi ‘S-SaliHeen” is not said in the first tashahhud, for the tahlil of the salat (lit. makes lawful, i.e. what ends the salat) is the taslim.  So if you said this, you have done taslim.


والتقصير في ثمانية فراسخ، وهو بريدان، وإذا قصرت أفطرت، ومن لم يقصر في السفر لم تجزء صلاته لأنه قد زاد في فرض الله عز وجل، والقنوت في جميع الصلوات سنة واجبة في الركعة الثانية قبل الركوع وبعد القراءة. والصلاة على الميت خمس تكبيرات فمن نقص منها فقد خالف السنة، والميت يسل من قبل رجليه سلا ، والمرأة تؤخذ بالعرض من قبل اللحد، والقبور تربع ولا تسنم . والاجهار ببسم الله الرحمن الرحيم في الصلاة واجب، وفرائض الصلاة سبع: الوقت، والطهور والتوجه، والقبلة، والركوع، والسجود، والدعاء.


Taqsir (shortening of the salat) is in eight farsakh, and it is two barid.  When you have done taqsir, you have broken your fast.  The salat of someone who does not do taqsir in travel is not rewarded, for he has added in the obligation of Allah عز وجل.

The qunut is a wajib sunna in all of the prayers in the second rak`a prior to the ruku and after the recitation (al-qira’a).

The prayer over the dead is five takbirat, so someone who decreases from it has opposed the Sunna.  The deceased is drawn before his feet with a drawing, while the woman is taken breadthwise before the grave.  The graves are squared and not elevated.

Reciting “bismillaahi ‘r-RaHmaani ‘r-RaHeem” aloud in the salat is wajib.

The obligations of the salat are seven: the time, the purification, the tawajjuh, the qibla, the ruku`, the sujud, and the du`a.


والزكاة فريضة واجبة على كل مائتي درهم خمسة دراهم، ولا تجب فيما دون ذلك من الفضة، ولا تجب على مال زكاة حتى يحول عليه الحول من يوم ملكه صاحبه ولا يحل أن تدفع الزكاة إلا إلى أهل الولاية والمعرفة. ويجب على الذهب الزكاة إذا بلغ عشرين مثقالا، فيكون فيه نصف دينار، وتجب على الحنطة والشعير والتمر والزبيب - إذا بلغ خمسة أوساق - العشر إن كان سقي سيحا، وإن سقي بالدوالي فعليه نصف العشر، والوسق ستون صاعا، والصاع أربعة أمداد. وتجب على الغنم الزكاة إذا بلغت أربعين شاة وتزيد واحدة فتكون فيها شاة إلى عشرين ومائة، فان زادت واحدة ففيها شاتان إلى مائتين، فإن زادت واحدة ففيها ثلاث شياه إلى ثلاثمائة، وبعد ذلك يكون في كل مائة شاة شاة.


The zakat is a wajib farida, (being) five dirham upon every two hundred dirham, not being obligatory in what is less than that of silver.  Zakat is not obligatory upon wealth until the year from day its owner possessed it passes over it.  It is not lawful to pay the zakat save to the people of walaya and ma`rifa.

The zakat is obligatory upon gold when it reaches twenty mithqal, so there would be half a dinar in it.  And the tenth is obligatory upon wheat, barley, dates, and raisins when it reaches five awsaq (pl. of wasq) if it was irrigated by running water.  If it was irrigated by buckets, then half of the tenth is upon it.  The wasq is sixty saa`, and the saa` is four amdad.

The zakat is obligatory upon sheep when it reaches forty ewes, and it is increased by one.  So it would be one ewe in it, up to one hundred and twenty.  So if it increased by one (from the hundred and twenty), there would be two ewes in it, up to two hundred.  So if it increased by one (from the two hundred), there would be three ewes in it, up to three hundred.  After that, it would be one ewe in every hundred.


وتجب على البقر الزكاة إذا بلغت ثلاثين بقرة تبيعة حولية فيكون فيها تبيع حولي إلى أن تبلغ أربعين بقرة، ثم يكون فيها مسنة إلى ستين  [فإذا بلغت ستين ففيها تبيعتان إلى سبعين، ثم فيها تبيعة ومسنة إلى ثمانين وإذا بلغت ثمانين] فتكون فيها مسنتان إلى تسعين ثم يكون فيها ثلاث تبايع، ثم بعد ذلك يكون في كل ثلاثين بقرة تبيع، وفي كل أربعين مسنة. وتجب على الإبل الزكاة إذا بلغت خمسا فيكون فيها شاة، فإذا بلغت عشرة فشاتان، فإذا بلغت خمس عشرة فثلاث شياه، فإذا بلغت عشرين فأربع شياه، فإذا بلغت خمسا وعشرين فخمس شياه، فإذا زادت واحدة ففيها بنت مخاض، فإذا بلغت خمسا وثلاثين وزادت واحدة ففيها ابنة لبون، فإذا بلغت خمسا وأربعين وزادت واحدة ففيها حقة، فإذا بلغت ستين وزادت واحدة ففيها جذعة إلى ثمانين، فان زادت واحدة ففيها ثني إلى تسعين، فإذا بلغت تسعين ففيها ابنتالبون، فان زادت واحدة إلى عشرين ومائة ففيها حقتان طروقتا الفحل فإذا كثرت الإبل ففي كل أربعين بنت لبون، وفي كل خمسين حقة، ويسقط الغنم بعد ذلك ويرجع إلى أسنان الإبل.


The zakat is obligatory on cattle when it reaches thirty cows that are yearlings (tabi`a hawliyya), so there would be one yearling in it until it reaches forty cows.  Then there would be a full-grown cow, up to sixty. [So when it reaches sixty, there would be two yearlings, up to seventy.  Then there would be a yearling and a full-grown cow, up to eighty.  When it reaches eighty] there would be two full-grown cows in it, up to ninety.  Then there would be three yearlings in it.  Then after that there would be a yearling in every thirty cows, and in every forty a full-grown cow.

The zakat is obligatory upon camels when it reaches five, so there would be a ewe in it.  When it reaches ten, there would be two ewes in it.  When it reaches fifteen, there would be three ewes.  When it reaches twenty, there would be four ewes.  When it reaches twenty-five, there would be five ewes.  When it increases by one, there would be a bint makhad (a she-camel that has entered its second year) in it.  When it reaches thirty-five and there increases one, there would be an ibna labun (a she-camel that has reached its third year) in it.  When it reaches forty-five and it increases by one, there would be a hiqqa (a she-camel that has reached its fourth year) in it.  When it reaches sixty and increases by one, there would be a jadha`a (a she-camel that has reached its fifth year) in it up to eighty.  So if it increases by one, there would be a thani (a she-camel that has given birth twice) in it, up to ninety.  When it reaches ninety, there would be two ibna labun in it.  So if it increased by one up to a hundred and twenty, there would be two hiqqa who are females of the stallion.  If the camels are multiplied, there is a bint labun in every forty, and a hiqqa in every fifty.  After that the sheep is dropped and it returns to the age of the camels (?).


وزكاة الفطرة واجبة علي كل رأس صغير أو كبير، حر أو عبد، ذكر أو أنثى أربعة أمداد من الحنطة، والشعير والتمر والزبيب وهو صاع تام، ولا يجوز دفع ذلك أجمع إلا إلى أهل الولاية والمعرفة.


The zakat of fitra is obligatory upon every head, young or old, free or slave, male or female, four amdad of wheat, barley, dates, and raisins, and it is  a complete saa`.  It is not permissible to pay that altogether but to the people of walaya and ma`rifa.


وأكثر أيام الحيض عشرة أيام وأقلها ثلاثة أيام، والمستحاضة تغتسل وتحتشي وتصلي، والحائض تترك الصلاة ولا تقضيها، وتترك الصوم وتقضيه. وصيام شهر رمضان فريضة يصام لرؤيته ويفطر لرؤيته.


The maximum (number of) days of menstruation is ten days, and its minimum is three days.  The mustahada (woman undergoing istihada, irregular bleeding) does ghusl and stuffs (her vulva with cotton) and prays.  The menstruating woman leaves off the salat and does not do its qada, and she leaves off the fast and does do its qada.

The fast of the month of Ramadan is an obligation.  It is fasted by sighting and its fast is broken by its sighting.


ولا يصلى التطوع في جماعة لان ذلك بدعة وكل بدعة ضلالة وكل ضلالة في النار، وصوم ثلاثة إيام في كل شهر سنة وهو صوم خميسين بينهما أربعاء، الخميس الأول في العشر الأول والأربعاء من العشر الأوسط والخميس من العشر الأخير، وصوم شعبان حسن لمن صامه لان الصالحين قد صاموه، أو رغبوا فيه وكان رسول الله صلى الله عليه وآله يصل شعبان بشهر رمضان، والفائت من شهر رمضان إن قضى متفرقا جاز وإن قضى متتابعا فهو أفضل.


One does not pray the voluntary (salat) in congregation (jama`a) for that is an innovation (bid`a), and every innovation is a deviation and every deviation is in the Fire.

The fast of three days in every month is a sunna, and it is the fast of the two Thursdays, between them is a Wednesday.  The first Thursday is in the first ten (days of the month), and the Wednesday is from the middle ten, and the Thursday is from the last ten.  The fast of Sha`ban is good for whoever fasts it, for the righteous have fasted it, or desired in it.  The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله used to connect Sha`ban with the month of Ramadan.

The one who has elapsed (fasts) from the month of Ramadan, if he does the qada separately it is permissible, and if he does the qada consecutively it is better.


وحج البيت واجب لمن استطاع إليه سبيلا وهو الزاد والراحلة مع صحة البدن وأن يكون للانسان ما يخلفه على عياله وما يرجع إليه بعد حجه، ولا يجوز الحج إلا تمتعا، ولا يجوز القران والافراد إلا لمن كان أهله حاضري المسجد الحرام، ولا يجوز الاحرام قبل بلوغ الميقات، ولا يجوز تأخيره عن الميقات إلا لمرض أو تقية، وقد قال الله عز وجل: " وأتموا الحج والعمرة لله " وتمامها اجتناب الرفث والفسوق والجدال في الحج، ولا يجزي في النسك الخصي لأنه ناقص، ويجوز الموجوء إذا لم يوجد غيره.


The hajj of the House is obligatory for the one who is able to have a way, and it is the provisions and the riding camel along with health of body, and that there be for the person what he leaves behind upon his dependents and he returns to after his hajj.  Hajj is not permissible save as tamattu` (joined with `umra).  Qiran and ifrad are not permissible save for the one whose people are present at the Sacred Mosque.  Ihram is not permissible prior to reaching the miqat.  Delaying it from the miqat is not permissible except due to illness or taqiyya.  Allah عز وجل has said “And complete the hajj and the `umra for Allah”, and its completion is the avoidance of obscenity, wantonness and dispute in the hajj.  The khasi (a castrated animal) does not suffice in the rite (of sacrifice), for it is deficient, while the mawju’ (an animal whose testicles have been bruised to have the same effect as castration) is permitted.


وفرائض الحج: الاحرام والتلبية الأربع وهي " لبيك اللهم لبيك لبيك لا شريك لك لبيك، إن الحمد والنعمة لك، والملك لا شريك لك " والطواف بالبيت للعمرة فريضة، وركعتاه عند مقام إبراهيم عليه السلام فريضة، والسعي بين الصفا والمروة فريضة، وطواف الحج فريضة، وركعتاه عند المقام فريضة، وبعده السعي بين الصفا والمروة فريضة، وطواف النساء فريضة، وركعتاه عند المقام فريضة، ولا يسعى بعده بين الصفا والمروة، والوقوف بالمشعر فريضة، والهدي للمتمتع فريضة، فأما الوقوف بعرفة فهو واجبة، والحلق سنة، ورمي الجمار سنة.


The obligations of the hajj are: the ihram; the four talbiyya, and it is “labbayka Allaahumma labbayka laa shareeka laka labbayka inna ‘l-Hamda wa ‘n-ni`mata laka wa ‘l-mulka laa shareeka laka”; the tawaf of the House for the `umra is an obligation, and its two rak`at at the maqam of Ibrahim عليه السلام are an obligation; the sa`i between Safa and Marwa is an obligation; the tawaf of the hajj is an obligation, and its two rak`at at the maqam are an obligation; after it, the sa`i between Safa and Marwa is an obligation; the tawaf an-nisa is an obligation, and its two rak`at at the maqam are an obligation, and one does not do sa`i after it between Safa and Marwa; halting at the mash`ar is an obligation; and the hadi for the mutamatti` is an obligation.  As to the halting at `Arafa, it is wajib; the shaving (of the head) is a sunna; and the casting of the pebbles is a sunna.


والجهاد واجب مع إمام عادل، ومن قتل دون ماله فهو شهيد، ولا يحل قتل أحد من الكفار والنصاب في دار التقية إلا قاتل أو ساعي في فساد، وذلك إذا لم تخف على نفسك ولا على أصحابك. واستعمال التقية في دار التقية واجب، ولا حنث ولا كفارة على من حلف تقية يدفع بذلك ظلما عن نفسه


Jihad is obligatory with a just Imam, and whoever is killed in defense of his property is a martyr.  It is not lawful to kill anyone of the kuffar and the nassab in the realm of taqiyya, except for a murderer or a calumniator in corruption, and that is when you do not fear for yourself or for your companions.

Employment of taqiyya in the realm of taqiyya is obligatory, and there is no perjury or atonement upon one who takes an oath in taqiyya, repelling oppression from himself by that.


والطلاق للسنة على ما ذكره الله عز وجل في كتابه وسنة نبيه صلى الله عليه وآله ولا يجوز طلاق لغير السنة، وكل طلاق يخالف الكتاب فليس بطلاق كما أن كل نكاح يخالف الكتاب فليس بنكاح، ولا يجمع بين أكثر من أربع حرائر، وإذا طلقت المرأة للعدة ثلاث مرات لم تحل للزوج حتى تنكح زوجا غيره، وقد قال عليه السلام: " اتقوا تزويج المطلقات ثلاثا في موضع واحد، فإنهن ذوات أزواج ". والصلاة على النبي صلى الله عليه وآله واجبة في كل المواطن وعند العطاس والرياح وغير ذلك.


Divorce for the Sunna is upon what Allah عز وجل has mentioned in His book and the Sunna of His Prophet صلى الله عليه وآله, and divorce for other than the Sunna is not permissible.  Every divorce that contravenes the book is not a divorce, as every marriage that contravenes the book is not a marriage.  One does not combine between more than four freewomen.  When the woman has been divorced for the `idda three times, she is not lawful for the husband until she marries another husband.  He عليه السلام has said “Fear marrying the woman who were thrice divorced in a single place, for they have husbands”.

Sending benedictions upon the Prophet صلى الله عليه وآله is obligatory in every home, at sneezing, winds, and other than that.


وحب أولياء الله والولاية لهم واجبة، والبراءة من أعدائهم واجبة ومن الذين ظلموا آل محمد عليهم السلام وهتكوا حجابه فأخذوا من فاطمة عليها السلام فدك، ومنعوها ميراثها وغصبوها وزوجها حقوقهما، وهموا باحراق بيتها، وأسسوا الظلم وغيروا سنة رسول الله، والبراءة من الناكثين والقاسطين والمارقين واجبة، والبراءة من الأنصاب والأزلام: أئمة الضلال وقادة الجور كلهم أولهم وآخرهم واجبة، والبراءة من أشقى الأولين والآخرين شقيق عاقر ناقة ثمود قاتل أمير المؤمنين عليه السلام واجبة، و البراءة من جميع قتلة أهل البيت عليهم السلام واجبة، والولاية للمؤمنين الذين لم يغيروا و لم يبدلوا بعد نبيهم صلى الله عليه وآله واجبة مثل سلمان الفارسي، وأبي ذر الغفاري و المقداد بن الأسود الكندي، وعمار بن ياسر، وجابر بن عبد الله الأنصاري، وحذيفة بن اليمان، وأبي الهيثم بن التيهان، وسهل بن حنيف، وأبي أيوب الأنصاري وعبد الله ابن الصامت، وعبادة بن الصامت، وخزيمة بن ثابت ذي الشهادتين، وأبي سعيد الخدري، ومن نحا نحوهم، وفعل مثل فعلهم، والولاية لاتباعهم والمقتدين بهم و بهداهم واجبة.


Love of the Awliya of Allah and loyalty (al-walaya) to them is obligatory, and disassociation (al-bara’a) from their enemies is obligatory, and from those who wronged the Family of Muhammad عليهم السلام and unveiled their veil, took Fadak from Fatima عليها السلام, prevented her from inheritance and usurped from her and her husband their rights, intended to burn her house, established oppression and changed the Sunna of the Messenger of Allah.  And disassociation from the treacherous, the unjust and the rebellious (an-nakithin wa ‘l-qasitin wa ‘l-mariqin) is obligatory, and disassociation from the sacrifice-stones (al-ansab) and the azlam: the Imams of misguidance and the leaders of injustice, all of them from their first and their last is obligatory.  Disassociation from the most miserable of the first and the last, the barren calf, the she-camel of Thamud, the killer of Amir al-Mu’mineen عليه السلام is obligatory.  And disassociation from all the killers of the People of the House عليهم السلام is obligatory.

Loyalty (al-walaya) to the believers who did not change and did not alter after their Prophet صلى الله عليه وآله is obligatory, like Salman al-Farsi, Abu Dharr al-Ghifari, al-Miqdad b. al-Aswad al-Kindi, `Ammar b. Yasir, Jabir b. `Abdullah al-Ansari, Hudhayfa b. al-Yaman, Abu ‘l-Haytham b. at-Tayhan, Sahl b. Hunayf, Abu Ayyub al-Ansari, `Abdullah b. as-Samit, `Ubada b. as-Samit, Khuzayma b. Thabit Dhu ‘sh-Shahadatayn, Abu Sa`id al-Khudri, and whoever turned to their direction, and did the like of their act.  And loyalty to their followers and the ones who emulated them and their guidance is obligatory. 


وبر الوالدين واجب، فان كانا مشركين فلا تطعهما ولا غيرهما في المعصية، فإنه لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق. والأنبياء والأوصياء لا ذنوب لهم لأنهم معصومون مطهرون. وتحليل المتعتين واجب كما أنزلهما الله عز وجل في كتابه وسنهما رسول الله صلى الله عليه وآله: متعة الحج ومتعة النساء. والفرائض على ما أنزل الله تبارك وتعالى. والعقيقة للولد الذكر والأنثى يوم السابع، ويسمى الولد يوم السابع، ويحلق رأسه ويصدق بوزنه شعره ذهبا أو فضة.


Filial piety is obligatory.  If they are mushrik then do not obey them or other than them in regards to sin, for there is no obedience to the creation in sinning against the Creator.

The prophets and the awsiya have no sins, for they are ma`sum and purified.

The deeming of the two mut`a to be lawful is obligatory as Allah عز وجل sent them down in His book and the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله legislated them: the mut`a of hajj and the mut`a of women.  And the obligations are upon what Allah تبارك وتعالى sent down.

The `aqiqa for the child, male and female, is on the seventh day.  And the child is named on the seventh day, his head is shaved, and the weight of his hair is given as charity in gold or silver.


والله عز وجل لا يكلف نفسا إلا وسعها ولا يكلفها فوق طاقتها، وأفعال العباد مخلوقة خلق تقدير، لا خلق تكوين، والله خالق كل شئ، ولا يقول بالجبر ولا بالتفويض ولا يأخذ الله عز وجل البرئ بالسقيم، ولا يعذب الله عز وجل الأطفال بذنوب الآباء فإنه قال في محكم كتابه: " ولا تزر وازرة وزر أخرى " وقال عز وجل: " وأن ليس للانسان إلا ما سعى وأن سعيه سوف يرى " ولله عز وجل أن يعفو و يتفضل، وليس له عز وجل أن يظلم، ولا يفرض الله عز وجل على عباده طاعة من يعلم أنه يغويهم ويضلهم، ولا يختار لرسالته ولا يصطفى من عباده من يعلم أنه يكفر به ويعبد الشيطان دونه، ولا يتخذ على خلقه حجة إلا معصوما.


Allah عز وجل does not task a soul but to its capacity and does not task it above its ability.  The acts of the servants are created – a creation of measure (khalq taqdir), not a creation of bringing into being (khalq takwin).  Do not profess compulsion (al-jabr) or delegation (at-tafwid).  Allah عزوجل does not bring the innocent to account for the offense of the sick (at heart), and Allah عز وجل does not punish children for the sins of the fathers.  He said in the muhkam of His book “And no bearer shall bear the burden of another”, and He عز وجل said “And that man shall not have save what he strives for and that his striving shall at length be seen”.  

It is for Allah عز وجل to forgive and to bestow grace, and it not for Him عز وجل to wrong.  Allah عز وجل does not oblige obedience upon the servants towards one who He knows will oppress them and lead them astray.  He does not choose for His message or select from His servants one who He knows will disbelieve in Him and worship the Shaytan apart from Him, and He does not take upon His creation a Proof (hujja) save (one who is) ma`sum.


والاسلام غير الايمان وكل مؤمن مسلم، وليس كل مسلم مؤمن، ولا يسرق السارق حين يسرق وهو مؤمن، ولا يزنى الزاني حين يزني وهو مؤمن، وأصحاب الحدود مسلمون لا مؤمنون ولا كافرون، فإن الله تبارك وتعالى لا يدخل النار مؤمنا وقد وعده الجنة، ولا يخرج من النار كافرا وقد أوعده النار والخلود فيها، ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء، وأصحاب الحدود فساق لا مؤمنون ولا كافرون ولا يخلدون في النار، ويخرجون منها يوما، والشفاعة جائزة لهم وللمستضعفين إذا ارتضى الله عزو جل دينهم.


Islam is different than Faith (al-iman).  Every believer (mu’min) is a Muslim, but not every Muslim is a believer.  The thief does not steal when he steals and (yet) be a believer.  The fornicator does not fornicate while he is fornicating and (yet) be a believer.  The people of the hudud (people against whom the shar`i punishments of the hudud are due) are Muslims, (but are) neither believers nor unbelievers, for Allah تبارك وتعالى will not make a believer enter into the Fire while He has promised him the Garden, and not take out an unbeliever from the Fire while He has threatened him with the Fire and eternity in it.  And He forgives what is less than that to whomever He wills.  The people of the hudud are immoral people (fussaq), neither believers nor unbelievers, and they will not remain in the Fire, and one day will be taken out from it.  Intercession (ash-shafa`a) is permissible for them and for the mustad`afeen when Allah عزو جل accepts their religion.


والقرآن كلام الله ليس بخالق ولا مخلوق، والدار اليوم دار تقية وهي دار إسلام لا دار كفر ولا دار إيمان. والامر بالمعروف والنهي عن المنكر واجبان على من أمكنه ولم يخف على نفسه ولا على أصحابه. والايمان هو أداء الفرائض واجتناب الكبائر، والايمان هو معرفة بالقلب وإقرار باللسان وعمل بالأركان والاقرار بعذاب القبر ومنكر ونكير والبعث بعد الموت و الحساب والصراط والميزان، ولا إيمان بالله إلا بالبراءة من أعداء الله عز وجل.


The Quran is the speech (kalam) of Allah, it neither Creator nor created.  The realm today is the realm of taqiyya, and it is the realm of Islam, not the realm of kufr or the realm of iman.

Commanding to the good and prohibiting from the evil are (both) obligatory upon the one for whom they are possible, and for one who does not fear for himself or his companions.

Faith is the fulfillment of the obligations and avoidance of the prohibitions; and faith is recognition by the heart, affirmation by the tongue, and action by the limbs; and affirmation of the punishment of the grave, and Munkar and Nakir; the resurrection after death, the reckoning, the path (as-sirat), and the scale (al-mizan).  And there is no faith in Allah but with disassociation from the enemies of Allah عز وجل.


والتكبير في العيدين واجب أما في الفطر ففي خمس صلوات يبتدأ به من صلاة المغرب ليلة الفطر إلى صلاة العصر من يوم الفطر، وهو أن يقال: " الله أكبر الله أكبر، لا إله إلا الله والله أكبر، ولله الحمد، الله أكبر على ما هدانا، والحمد لله على ما أبلانا " لقوله عز وجل: " ولتكملوا العدة ولتكبروا الله على ما هديكم " وفي الأضحى بالامصار في دبر عشر صلوات يبتدأ به من صلاة الظهر يوم النحر إلى صلاة الغداة يوم الثالث، وبمنى في دبر خمس عشرة صلاة يبتدأ به من صلاة الظهر يوم النحر إلى صلاة الغداة يوم الرابع، ويزاد في هذا التكبير " والله أكبر على ما رزقنا من بهيمة الأنعام ".


The takbir in the two `Eids is obligatory.  As to in al-Fitr, it is five prayers beginning with it from the salat of maghrib on the night of al-Fitr to the salat of `asr on the day of al-Fitr.  It is that “Allaahu akbar, Allaahu akbar, laa ilaaha illAllaau wAllaahu akbar, wa lillaahi ‘l-Hamd, Allaahu akbar `alaa maa hadaanaa, wa ‘l-Hamdu lillaahi `alaa maa ablaanaa” be said, due to His عز وجل saying “and that you fulfill the number, and magnify Allah that He has guided you”.  And in al-Adha in the cities in the back of ten prayers, beginning with the salat of zhuhr on the day of the slaughter (yawm an-nahr) up to the salat of ghada (fajr) on the third day, and at Mina in the back of fifteen prayers, beginning with the salat of zhuhr on the day of the slaughter up to the salat of ghada on the fourth day.  And “wAllaahu akbar `alaa maa razaqnaa min baheemati ‘l-an`aam” is added in this takbir. 


والنفساء لا تقعد أكثر من عشرين يوما إلا أن تطهر قبل ذلك وإن لم تطهر بعد العشرين اغتسلت واحتشت وعملت عمل المستحاضة. والشراب فكل ما أسكر كثيره فقليله وكثيره حرام. وكل ذي ناب من السباع وذي مخلب من الطير فأكله حرام، والطحال حرام لأنه دم، والجري والمارماهي والطافي والزمير حرام ، وكل سمك لا يكون له فلوس فأكله حرام ويؤكل من البيض ما اختلف طرفاه ولا يؤكل ما استوى طرفاه، ويؤكل من الجراد ما استقل بالطيران ولا يؤكل منه الدبى لأنه لا يستقل بالطيران وذكاة السمك والجراد أخذه.


The nafsa (woman undergoing post-partum bleeding) does not sit (from the salat) more than twenty days, unless she is purified prior to that.  And if she is not purified after the twenty, she does ghusl and stuffs (the cotton) and acts by the act of the mustahada.

(As to) the drink, all whose much intoxicates, then its little and its much is forbidden.

Every possessor of fang from the predatory animals and possessor of talon from the birds, its eating is forbidden.  The spleen is forbidden for it is blood.   The catfish, the floater (i.e. a dead fish floating on water), the moray eel, the zimmir are forbidden, and every fish which does not have scales its eating is forbidden.  From the eggs, that whose ends differ is eaten, while that whose ends are even is not eaten.  From the locust, that which is independently able to fly is eaten, while the crawler is not eaten as it is not independently able to fly.  The dhaka (Islamic slaughtering) of the fish and the locust is to catch it.


والكبائر محرمة وهي الشرك بالله عز وجل، وقتل النفس التي حرم الله، وعقوق الوالدين، والفرار من الزحف، وأكل مال اليتيم ظلما، وأكل الربا بعد البينة، وقذف المحصنات وبعد ذلك الزنا واللواط والسرقة، وأكل الميتة والدم ولحم الخنزير وما أهل لغير الله به من غير ضرورة، وأكل السحت، والبخس من المكيال والميزان، والميسر، وشهادة الزور، واليأس من روح الله، والامن من مكر الله، والقنوط من رحمة الله، وترك معاونة المظلومين والركون إلى الظالمين، واليمين الغموس وحبس الحقوق من غير عسر، واستعمال الكبر والتجبر والكذب والاسراف والتبذير، والخيانة، والاستخفاف بالحج، والمحاربة لأولياء الله عزو جل، والملاهي التي تصد عن ذكر الله تبارك وتعالى مكروهة كالغناء وضرب الأوتار، والإصرار على صغائر الذنوب. ثم قال عليه السلام: إن في هذا لبلاغا لقوم عابدين.


The great sins are forbidden, and they are: shirk (associating a partner) with Allah عز وجل; killing the soul which Allah has forbidden; impiousness to the parents; fleeing from the advance of the army; wrongfully consuming the wealth of the orphan; consuming usury after the evidence; and the slander of chaste women.  And after that: fornication; sodomy; theft; eating the dead animal, blood, the flesh of the pig, and what has been consecrated to other than Allah without being a necessity; consuming the unlawful (as-suht); lowering the measure and scale; gambling; perjury; despair of (receiving) the comfort of Allah; security from the stratagem of Allah; despondency from the mercy of Allah; abandonment of supporting the oppressed and reliance on the oppressors; the plunged oath; the repression of rights without distress; making use of haughtiness, arrogance, lying, wastefulness, extravagance, and treachery; disesteem of the hajj; warring against the Awliya of Allah عزو جل; the amusements which keep one away from the remembrance of Allah تبارك وتعالى are disliked, such as singing (al-ghina) and striking the strings; and persistence upon the minor sins.

Then he عليه السلام said: Indeed in this is an announcement for the worshipful people.