Hadith‎ > ‎Mustatrafat as-Sara'ir‎ > ‎

Kitab Hariz b. `Abdullah

كتاب حريز بن عبد الله


As found extracted from by Ibn Idris al-Hilli at the end of his Kitab as-Sara'ir.  From the book of Hariz b. `Abdullah as-Sijistani, a companion of Imam Sadiq
عليه السلام


قال وقال أبو بصير، قال أبو جعفر عليهما السلام، إن قدرت أن تصلي في يوم الجمعة عشرين ركعة، فافعل ستا بعد طلوع الشمس، وستا قبل الزوال، إذا تعالت الشمس، وافصل بين كل ركعتين من نوافلك بالتسليم، وركعتين قبل الزوال، وست ركعات بعد الجمعة .

 

He said: And Abu Basir said: Abu Ja`far عليه السلام said: If you are able to pray twenty rak`at in the day of jumu`a, then do six after the sunrise (tulu` ash-shams) and six before the declension (az-zawal), when the sun has reached its zenith.  And separate by the taslim between every two rak`at of your nawafil.  And two rak`at prior to the declension, and six rak`at after the jumu`a.

 

وقال زرارة، قال أبو جعفر عليه السلام، لا تقرأ في الركعتين الأخيرتين من الأربع ركعات المفروضات شيئا، إماما كنت، أو غير إمام، قلت فما أقول فيهما، قال إن كنت إماما، فقل سبحان الله، والحمد لله، ولا إله إلا الله، ثلاث مرات، ثم تكبر، وتركع . وإن كنت خلف إمام، فلا تقرأ شيئا في الأوليين، وانصت لقراءته، ولا تقولن شيئا في الأخريين، فإن الله عز وجل يقول للمؤمنين " وإذا قرئ القرآن (يعني في الفريضة خلف الإمام) فاستمعوا له وانصتوا لعلكم ترحمون "  والأخريان تبع الأوليين  

 

And Zurara said: Abu Ja`far عليه السلام said: Do not recite anything (i.e. do no qira’at) in the last two rak`at of the four-rak`at mafrudat (daily obligatory salat), whether you are an imam or other than an imam.  I said: So what do I say in them?  He said: If you are an imam, then say “subhanAllahi wa ‘l-hamdu lillahi wa la ilaha illAllah” three times, then do takbir and do ruku`.  And if you are behind an imam then do not recite anything in the first two (rak`at), and listen to his qira’at, and do not say anything in the last two.  For Allah عزوجل says to the believers “And when the Quran is recited” meaning in the farida behind an imam “then listen to it and pay heed, that you may receive mercy.”  And the last two follow the first two.

 

و . قال زرارة، قال أبو جعفر عليه السلام، كان الذي فرض الله على العباد من الصلاة عشرا، فزاد رسول الله صلى الله عليه وآله سبعا وفيهن السهو، وليس فيهن قراءة فمن شك في الأولتين، أعاد حتى يحفظ، ويكون على يقين، ومن شك في الأخيرتين عمل بالوهم .

 

And Zurara said: Abu Ja`far عليه السلام said: That which Allah made obligatory of the salat upon the servants was ten (rak`at), then the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله added seven and in them is the sahw (oversight, omission).  And there is no qira’at in them.  So whoso doubts in the first two, he repeats (or, returns) until he remembers and he is upon certainty, and whoso has doubts in the last two acts upon the wahm (doubt, conjecture).

 

قال: وقال أبو جعفر عليه السلام، القنوت كله جهار،

 

He said: Abu Ja`far عليه السلام said: The qunut, all of it, is aloud.

 

قال: قلت أرأيت من قدم بلدة متى ينبغي له أن يكون مقصرا، أو متى ينبغي له أن يتم؟ قال: إذا دخلت أرضا فأيقنت أن لك فيها مقام عشرة أيام، فأتم الصلاة، وإن لم تدر ما مقامك بها تقول غدا أخرج ، وبعد غد، فقصر ما بينك وبين أن يمضي شهر، فإذا تم شهر فأتمم الصلاة، وإن أردت أن تخرج من ساعتك فأتمم .

 

He said: I said: How do you regard one who arrives at a town, when does it behoove him to be doing qasr  (shortened salat), or when does it behoove him to do complete (salat)?  He said: When you have entered a land and you are certain that you will have a residence of ten days, then complete the salat.  And if you do not know what your residence in it will be, saying tomorrow I will go out, and after tomorrow, then do qasr for what is between you (i.e. at the present time) and between that a month passes.  So when the month is complete, then complete the salat, and even if you intend to go out that very hour then (still) complete (it).

 

قال، وقال أبو جعفر عليه السلام، اعلم أن أول الوقت أبدا أفضل، فتعجل الخير ما استطعت، وأحب الأعمال إلى الله تعالى ما ذكره ما دام عليه العبد وإن قل .

 

He said: And Abu Ja`far عليه السلام said: Know that the beginning of the time (for salat) is always best, so hurry the good so much as you can.  And the most beloved of acts to Allah ta`ala is what makes Him remembered so long as the servant is upon it, even if it be a little.

 

قال: وقال أبو جعفر عليه السلام، لا تصل من النافلة شيئا في وقت الفريضة، فإنه لا تقضى نافلة في وقت فريضة، فإذا دخل وقت فريضة فابدأ بالفريضة .

 

He said: And Abu Ja`far عليه السلام said: Do not pray anything of the nafila in the time of the farida, for the nafila is not made carried out in the time of the farida.  So when the time of the farida has come in, then begin with the farida.

 

وقال قال أبو جعفر عليه السلام، إنما جعلت القدمان والأربع  والذراع والذراعان وقتا لمكان النافلة .

 

And he said: Abu Ja`far عليه السلام said: The two feet (in length) and the four, and the cubit and two cubits, have only been made a time for the place of the nafila.

 

قال: وقال أبو جعفر عليه السلام لا تقرنن بين السورتين في الفريضة في ركعة، فإنه أفضل .

 

He said: And Abu Ja`far عليه السلام said: Do not connect two suras in the farida in a (single) rak`at, for it is better.

 

وقال لا بأس بالاقعاء فيما بين السجدتين، ولا ينبغي الاقعاء في موضع التشهدين، إنما التشهد في الجلوس وليس المقعي بجالس .

 

And he said: There is no harm in doing iq`a (sitting on both of one’s heels and all of the toes) between the two sajdas, but iq`a is not appropriate in the place of the two tashahhuds.  The tashahhud is (done) while sitting, and the one doing iq`a is not sitting.

 

قال: وقال قلت له المرأة والرجل يصلي كل واحد منهما قبالة صاحبه، قال نعم إذا كان بينهما قدر موضع رجل .

 

He said: And he said: I said to him regarding the woman and the man, each of them are praying opposite (or, face to face, or, in front of) their companion.  He said: Yes, if there is between them an amount of a place of a man.

 

قال وقال زرارة، قلت لأبي جعفر عليه السلام، إن لم يكن المواقف على وضوء كيف يصنع، ولا يقدر على النزول، قال يتيم من لبد دابته، أو سرجه، أو معرفة دابته، فإن فيها غبارا .

 

He said: And Zurara said: I said to Abu Ja`far عليه السلام: If the cavalrymen do not have wudu how are they to act, and they are not able to descend (from their mounts)?  He said: They do tayammum from the manes of their riding animal, or its saddle, or the neck of their riding animal, for there is dust in it.

 

قال: وقال زرارة: عن أبي جعفر عليه السلام، أنه قال لا قران بين سورتين في ركعة، ولا قران بين أسبوعين  في فريضة ونافلة، ولا قران بين صومين، ولا قران بين صلاتين، ولا قران بين فريضة ونافلة .

 

He said: Zurara said: From Abu Ja`far عليه السلام that he said: There is no qiran (coupling) between two suras in a (single) rak`at, and there is no qiran between two (sets of) seven (tawaf) in a farida and a nafila, and no qiran between two fasts, and no qiran between two salat, and no qiran between a farida and a nafila.

 

وعن أبان بن تغلب، عن أبي عبد الله عليه السلام، أنه قال يغفر الله عز وجل ليلة النصف من شعبان من خلقه بقدر شعر معز بني كلب.

 

And from Aban b. Taghlab from Abu `Abdillah عليه السلام that he said: On the night of the fifteenth of Sha`ban, Allah عزوجل forgives from His creation by the amount of the hair of the goat of the Bani Kalb.

 

قال وقلت له رجل بال ولم يكن معه ماء، قال يعصر أصل ذكره إلى طرفه ثلاث عصرات، وينتر طرفه، فإن خرج بعد ذلك شئ، فليس  من البول، ولكنه من الحبائل .

 

He said: And he said to him: A man who urinated and there was not water with him?  He said: He squeezes the root of his penis to its tip three squeezes, and he snaps its end.  So if something comes out after that then it is not from urine, rather it is from the veins (al-haba’il).

 

قال: وقال زرارة، قلت له المرأة تصلي حيال زوجها، قال تصلي بإزاء الرجل إذا كان بينها وبينه قدر ما لا يتخطى، أو قدر عظم الذراع فصاعدا .

He said: And Zurara said: I said to him: The woman prays facing her husband?  He said: She prays opposite her husband if there is between her and him the measure that one does not pass through (?), or the measure of the forearm bone and beyond that.

 

قال: وقال أبو جعفر عليه السلام، وإن صلى قوم وبينهم وبين الإمام ما لا يتخطى، فليس ذلك الإمام لهم إماما .

 

He said: And Abu Ja`far عليه السلام said: And if a group prayed and between them and the imam there was (a space) that one does not pass through (?), then that imam is not an imam to them.

 

قال وحدثني الفضيل عن أبي جعفر عليه السلام قال: قال لي يا فضيل بلغ من لقيت من موالينا عنا  السلام، وقل لهم إني أقول إني لا أغني عنهم من الله شيئا إلا بورع، فاحفظوا ألسنتكم، وكفوا أيديكم، وعليكم بالصبر والصلاة، فإن الله يقول  " واستعينوا بالصبر والصلاة إن الله مع الصابرين "

 

He said: And al-Fudayl narrated to me from Abu Ja`far عليه السلام.  He said: He said to me: O Fudayl, convey peace from us to whom you meet of our mawali.  And say to them: I avail you not of anything from Allah but by piety.  So guard your tongues, and restrain your hands, and upon you be patience and prayer (as-salat).  For Allah says “And seek aid by patience and prayer, Allah is with the patient.”

 و .

 

قال: وقال إنما فرض الله عز وجل كل صلاة ركعتين، وزاد رسول الله صلى الله عليه وآله سبعا وفيهن الوهم، وليس فيهن قراءة .

 

He said: And he said: Allah عزوجل only made obligatory two rak`at of every salat, and the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله added seven and in them is wahm.  And there is no qira’at in them.

 

قال: وقال الفضيل وزرارة، عن أبي جعفر عليه السلام، قلنا له أيجزي إذا اغتسلت بعد الفجر للجمعة؟ فقال نعم .

 

He said: And al-Fudayl and Zurara said from Abu Ja`far عليه السلام: We said to him: Is it sufficient when you do ghusl after fajr for jumu`a?  So he said: Yes.

 

وقال زرارة، عن أبي جعفر عليه السلام، إذا اغتسلت بعد طلوع الفجر، أجزأك غسلك ذلك للجنابة، والجمعة، وعرفة، والنحر، والحلق، والذبح، والزيارة، فإذا اجتمعت لله عليك حقوق، أجزأها عنك غسل واحد،

 

And Zurara said: From Abu Ja`far عليه السلام: When you have done ghusl after the sunrise, that ghusl of yours suffices for janaba, and jumu`a, and `Arafa, and the sacrifice, and the shaving, and the slaughter, and the ziyarat.  So when dues for Allah have met together upon you, one ghusl from you suffices for it.

 

قال زرارة: قال وكذلك المرأة يجزيها غسل واحد لجنابتها، وإحرامها، وجمعتها، وغسلها من حيضها، وعيدها .

 

And Zurara said: He said: And likewise is the woman, one ghusl suffices for her janaba, and her ihram, and her jumu`a, and her ghusl from her hayd, and her `Eid.

 

قال، وقال زرارة، عن أبي جعفر عليه السلام، فإذا جاء يقين بعد حائل قضاه، ومضى على اليقين، ويقضي الحائل والشك جميعا، فإن شك في الظهر فيما بينه وبين أن يصلي العصر، قضاها، وإن دخله الشك بعد أن يصلي العصر فقد مضت إلا أن يستيقن، لأن العصر حائل فيما بينه وبين الظهر، فلا يدع الحائل لما كان من الشك إلا بيقين .

 

He said: Zurara said: From Abu Ja`far عليه السلام:  So when a certainty comes after a barrier, he carries it out (or: does qada of it) and he remains upon the certainty, and he carries out (or: does qada of) both the barrier and the doubt.  So if he doubts regarding zhuhr between it and when he prays `asr, he carries it out.  And if the doubt enters him after he prays `asr, then it has passed until he becomes certain, for `asr is a barrier in what is between him (or: it) and zhuhr.  So he does not leave the barrier for what is from doubt, except by a certainty.

 

قال: وقال ابن مسلم وزرارة، قال أبو جعفر عليه السلام، كان أمير المؤمنين صلوات الله عليه يقول: من قرأ خلف إمام يأتم به فمات بعث على غير فطرة  و .

 

He said: And Ibn Muslim and Zurara said: Abu Ja`far عليه السلام said: Amir al-Mu’mineen عليه السلام would say: Whoso recites behind an imam whom he is following, then he dies, he is raised (from the dead) upon other than fitra.

 

تمت الأخبار المنتزعة من كتاب حريز بن عبد الله السجستاني رحمه الله وكتاب حريز أصل معتمد معول عليه.

 

(Ibn Idris writes:) The narrations extracted from the book of Hariz b. `Abdullah as-Sijistani, may Allah have mercy on him, are completed.  And the book of Hariz is an authentic asl that is relied upon.