Hadith‎ > ‎

Risalat al-Mut`a

Shaykh al-Mufid Muhammad b. Muhammad b. an-Nu`man


بسم الله الرحمن الرحيم


By the name of Allah, the Compassionate, the Merciful


1 - عن أبي القاسم جعفر بن محمد بن قولويه، عن أبيه، عن سعد بن عبد الله، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن ابن أبي عمير، عن هشام بن سالم، عن أبي عبد الله - عليه السلام - قال: يستحب للرجل أن يتزوج المتعة وما احب للرجل منكم أن يخرج من الدنيا حتى يتزوج المتعة ولو مرة.


1 – From Abu ‘l-Qasim Ja`far b. Muhammad b. Qulawayh from his father from Sa`d b. `Abdullah from Ahmad b. Muhammad b. `Isa from Ibn Abi `Umayr from Hisham b. Salim from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: It is desirable for the man that he should marry in mut`a.  And I do not love that a man from you should leave the world until he marries in mut`a, even if (only) once.

 

2 - وبهذا الاسناد عن ابن عيسى المذكور عن بكر بن محمد، عن الصادق - عليه السلام - حيث سئل عن المتعة فقال: أكره للرجل أن يخرج من الدنيا وقد بقيت خلة من خلال رسول الله صلى الله عليه وآله سلم لم تقض.


2 – By this isnad from the aforementioned Ibn `Isa from Bakr b. Muhammad from as-Sadiq عليه السلام where he was asked about mut`a, so he said: I dislike for a man that he should leave the world and there remain a characteristic from the characteristics of the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله سلم that he did not carry out.


3 - وبالاسناد عن ابن عيسى، عن ابن الحجاج، عن العلا، عن محمد ابن مسلم، عن أبي عبد الله - عليه السلام - أنه قال لي: تمتعت؟ قلت: لا قال: لا تخرج من الدنيا حتى تحيي السنة.

 

3 – And by the isnad from Ibn `Isa from Ibn al-Hajjaj from al-`Ala’ from Muhammad b. Muslim from Abu `Abdillah عليه السلام that he said to me: Have you done mut`a?  I said: No.  He said: Do not leave the world until you revive the Sunna.


4 - وبهذا الاسناد عن أحمد بن محمد، عن ابن أشيم، عن مروان بن مسلم عن إسماعيل بن الفضل الهاشمي قال: قال لي أبو عبد الله - عليه السلام -: تمتعت منذ خرجت من أهلك؟ قلت: لكثرة من معي من الطروقة أغناني الله عنها قال: وإن كنت مستغنيا فإني احب أن تحيي سنة رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم.


4 – And by this isnad from Ahmad b. Muhammad from Ibn Ashim from Marwan b. Muslim from Isma`il b. al-Fadl al-Hashimi.  He said: Abu `Abdillah عليه السلام said to me:  Have you done mut`a since you went out from your family?  I said: Because of the abundance of whom is with me of at-taruqa (an expression for sexual intercourse), Allah has made me needless of it.  He said: And even if you are needless, then I love that you revive the Sunna of the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله سلم.


5 - وبالاسناد عن أحمد بن محمد بن خالد، عن سعد بن سعد، عن إسماعيل الجعفي قال: قال أبو عبد الله - عليه السلام - يا إسماعيل تمتعت العام؟ قلت: نعم، قال: لا أعني متعة الحج، قلت: فما؟ قال: متعة النساء، قال قلت: في جارية بربرية فارهة قال: قد قيل يا إسماعيل تمتع بما وجدت ولو سندية.


5 – And by the isnad from Ahmad b. Muhammad b. Khalid from Sa`d b. Sa`d from Isma`il al-Ju`fi.  He said: Abu `Abdillah عليه السلام said: O Isma`il, have you done mut`a this year?  I said: Yes.  He said: I do not mean the mut`a of hajj.  I said: So what then?  He said: The mut`a of women.  He said: I said: With a beautiful Berber slave-girl?  He said: It had been said O Isma`il, do mut`a with what you have found, and even (if it is) a Sindhi woman.

 

6 – وبهذا الاسناد عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن علي بن أبي حمزة البطايني، عن أبي بصير قال: دخلت على أبي عبد اللهعليه السلامفقال: يا أبا محمد تمتعت منذ خرجت من أهلك بشئ من النساء؟ قال: لا، قال: ولم؟ قلت: ما معي من النفقة يقصر عن ذلك، قال: فأمر لي بدينار وقال: أقسمت عليك إن صرت إلى منزلك حتى تفعل، قال: ففعلت.


6 – And by this isnad from Ahmad b. Muhammad b. `Isa from `Ali b. Abi Hamza al-Bata’ini from Abu Basir.  He said: I entered upon Abu `Abdillah عليه السلام, so he said: O Abu Muhammad, have you done mut`a with anything of women since you went out from your family?  He said: No.  He said: And why?  I said: What is with me of expense falls short of that.  He said: So he entrusted me with a dinar and he said: I adjure you if you end up (?) to your home until you do it.  He said: So I did it.


7 - وبهذا الاسناد عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن محمد بن الحسن، عن محمد بن عبد الله، عن صالح بن عقبة، عن أبيه، عن الباقر - عليه السلام - قال: قلت: للتمتع ثواب؟ قال: إن كان يريد بذلك الله عزوجل وخلافا لفلان لم يكلمها كلمة إلا كتب الله له حسنة، وإذا دنا منها غفر الله له بذلك ذنبا، فإذا اغتسل غفر الله له بعدد ما مر الماء على شعره، قال: قلت: بعدد الشعر؟ قال: نعم بعدد الشعر.

 

7 – And by this isnad from Ahmad b. Muhammad b. `Isa from Muhammad b. al-Hasan from Muhammad b. `Abdullah from Salih b. `Uqba from his father from al-Baqir عليه السلام.  He said: I said: Is there reward (thawab) for mut`a?  He said: If he desires by that Allah عزوجل and opposing so-and-so, he does not speak a word but that Allah writes for him a good deed.  And if he comes to it, Allah forgives him by that a sin.  So when he does ghusl, Allah forgives for him by the number of what passes upon his hair of water.  He said: I said: By the number of hairs?  He said: Yes, by the number of hairs.


8 - وبهذا الاسناد، عن أحمد بن محمد بن الحسن، عن موسى بن سعدان عن عبد الله بن القاسم، عن عبد الله بن سنان، عن الصادق - عليه السلام - قال: إن الله عزوجل حرم على شيعتنا المسكر من كل شراب، وعوضهم عن ذلك المتعة. 


8 – And by this isnad from Ahmad b. Muhammad b. al-Hasaan from Musa b. Sa`dan from `Abdullah b. al-Qasim from `Abdullah b. Sinan from as-Sadiq عليه السلام.  He said: Allah عزوجل forbade intoxicants of every drink upon our Shi`a, and compensated for them from that (with) mut`a.


9 - وبهذا الاسناد، عن أحمد بن علي (كذا) عن الباقر - عليه السلام - قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: أسري بي إلى السماء لحقني جبرئيل فقال: يا محمد إن الله عزوجل يقول: إني قد غفرت للمتمتعين من النساء.


9 – And by this isnad from Ahmad b. `Ali [like that] from al-Baqir عليه السلام.  He said: The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله سلم said: (When) I did the night-journey to the heaven, Jibra’il joined me.  So he said: O Muhammad, Allah عزوجل says: I have forgiven doers of mut`a from (amongst) women.


10 - وبهذا الاسناد، عن أحمد بن محمد، عن موسى بن علي بن محمد الهمداني، عن رجل سماه، عن أبي عبد الله - عليه السلام - قال: ما من رجل تمتع ثم اغتسل إلا خلق الله من كل قطرة تقطر منه سبعين ملكا يستغفرون له إلى يوم القيامة ويلعنون متجنبها إلى أن تقوم الساعة، وهذا قليل من كثير في هذا المعنى. 


10 – And by this isnad from Ahmad b. Muhammad from Musa b. `Ali b. Muhammad al-Hamdani from a man he named from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: There is not a man who does mut`a then does ghusl but that Allah creates from every drop (of water) that drops from him seventy angels who seek forgiveness for him until the day of the resurrection, and who curse the avoider of it until the Hour rises.  And this is but a little of a lot in this meaning.


11 - وبهذا الاسناد، عن ابن قولويه، عن محمد بن يعقوب، عن محمد ابن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن علي بن الحكم، عن بشر بن حمزة، عن رجل من قريش قال: بعثت إلي ابنة عمة لي لها مال كثير: قد عرفت كثرة من يخطبني من الرجال ولم ازوجهم نفسي وما بعثت إليك رغبة في الرجال غير أنه بلغني أن المتعة أحلها الله في كتابه وسنها رسول الله صلى عليه وآله وسلم في سنته فحرمها عمر فأحببت أن اطيع الله ورسوله وأعصي عمر فتزوجني متعة، فقلت لها: حتى أدخل على أبي جعفر - عليه السلام - فأستشيره. فدخلت فاستشرته فقال: افعل.

 

11 – And by this isnad from Ibn Qulawayh from Muhammad b. Ya`qub from Muhammad b. Yahya from Ahmad b. Muhammad from `Ali b. al-Hakam from Bishr b. Hamza from a man from the Quraysh.  He said: The daughter of an aunt of mine who has a lot of wealth sent to me:  I had known that many men had sought my hand and I have not married myself to them and I have not sent to you desiring men except that it has reached me that Allah has made mut`a halal in His book and the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله سلم legislated it in his Sunna, then `Umar made it haram, so I love that I should obey Allah and His Messenger and disobey `Umar.  So marry me (in) mut`a.  So I said to her: (Wait) until I enter upon Abu Ja`far عليه السلام and take his counsel.  So I entered and sought his counsel.  So he said: Do it.


12 - وبهذا الاسناد إلى ابن يعقوب، عن علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن محبوب، عن علي السائي قال: قلت لابي الحسن - عليه السلام - إني كنت أتزوج المتعة فكرهتها وسئمتها (وتشأمت بها ن ل) فأعطيت الله عزوجل عهدا بين الركن والمقام وجعلت علي كذا نذرا وصياما أن لا أتزوجها ثم إن ذلك شق علي وندمت على يميني ولم يكن بيدى من القوة ما أتزوج في العلانية قال: فقال لي: عاهدت الله أن لا تطيعه والله لئن لم تطعه لتعصينه. 


12 – And by this isnad from Ibn Ya`qub from `Ali b. Ibrahim from his father from Ibn Mahbub from `Ali as-Sa’ee.  He said: I said to Abu ‘l-Hasan عليه السلام: I used to marry (in) mut`a, then I disliked it and tired of it [and considered it inauspicious]. So I gave an oath to Allah عزوجل between the rukn and the maqam, and placed upon myself thusly a vow and a fast, that I not marry (by) it.  Then that became burdensome to me and I regretted my oath.  And there is not the strength by my hand that I should marry openly.  He said: So he said to me: You made an oath to Allah that you would not obey Him.  By Allah, if you did not obey Him (then) you would disobeying Him.


13 - وروى بإسناده إلى ابن قولويه، عن علي بن حاتم، عن أحمد بن إدريس، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن السري، عن الحسن بن علي بن يقطين قال: قال أبو الحسن موسى بن جعفر - عليه السلام: أدنى ما يجزي من القول أن يقول: أتزوجك متعة على كتاب الله وسنة نبيه صلى عليه وآله وسلم بكذا وكذا إلى كذا.


13 – And he narrated from his isnad from Ibn Quluwayh from `Ali b. Hatim from Ahmad b. Idris from Ahmad b. Muhammad b. `Isa from as-Sirri from al-Hasan b. `Ali b. Yatin.  He said: Abu ‘l-Hasan Musa b. Ja`far عليه السلام said: The least of what suffices from the saying is that one says: I marry you in mut`a upon the book of Allah and the Sunna of his Prophet صلى الله عليه وآله سلم by such-and-such until thus.


14 - وبالاسناد إلى أحمد بن محمد بن عيسى، عن رجاله مرفوعا إلى الائمة - عليهم السلام - منهم محمد بن مسلم قال: قال أبو عبد الله - عليه السلام -: لا بأس بتزويج البكر إذا رضيت من غير إذن أبيها. وجميل بن دراج حيث سأل الصادق - عليه السلام - عن التمتع بالبكر قال: لا بأس أن يتمتع بالبكر ما لم يفض إليها كراهية العيب على أهلها. 


14 – And by the isnad from Ahmad b. Muhammad b. `Isa from his rijal going up to the Imams عليهم السلام from them is Muhammad b. Muslim.  He said: Abu `Abdillah عليه السلام said: There is no harm with marriage to the virgin when she accepts without the permission of her father.  And Jamil b. Darraj when as-Sadiq عليه السلام was asked about mut`a with a virgin.  He said: There is no harm with doing mut`a with the virgin so long as he does not consummate with her out of fear of the dislike of shame upon her family.


15 - وبالاسناد، عن أحمد بن محمد بن عيسى رواه عن ابن محبوب، عن جميل بن دراج، عمن رواه، عن أبي عبد الله - عليه السلام - قال: لا يكون متعة إلا بأمرين أجل مسمى وأجر مسمى.


15 – And by the isnad from Ahmad b. Muhammad b. `Isa, he narrated it from Ibn Mahbub from Jamil b. Darraj from the one who narrated it from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: Mut`a is not but by two commands, a named term and a named wage.


16 - وعن محمد بن مسلم الثقفي، عن أبي عبد الله - عليه السلام - حيث سأله كم المهر في المتعة؟ قال: ما تراضيا عليه إلى ما شاءا من الاجل.


16 – And from Muhammad b. Muslim ath-Thaqafi from Abu `Abdillah عليه السلام when he asked him: How much is the mahr in mut`a?  He said: Whatever you (two) agree upon to whatever you want of the term.


17 - وعن محمد بن نعمان الاحول قال: قلت لابي عبد الله - عليه السلام -: ما أدنى ما يتزوج به المنمتع؟ قال: بكف من بر.


17 – And from Muhammad b. Nu`man al-Ahwal.  He said: I said to Abu `Abdillah عليه السلام: What is the least amount (of mahr) by which the doer of mut`a marries with?  He said: By a handful of wheat.


18 - وعن هشام بن سالم، عن الصادق - عليه السلام - عن الادنى في المتعة، قال: سواك يعض عليه.

 

18 – And from Hisham b. Salim from as-Sadiq عليه السلام about the least (amount for mahr) in mut`a.  He said:  A siwak that is bitten.


19 - وعن أبي بصير عن الصادق - عليه السلام - في المتعة يجزيها الدرهم فما فوقه.


19 – And from Abu Basir from as-Sadiq عليه السلام regarding mut`a the dirham and whatever is above it suffices for it.


20 - وعن أبي بصير عنه - عليه السلام - كف من طعام أو دقيق أو سويق أو تمر 


20 – And from Abu Basir from him عليه السلام a handful of food or flour or fine flour or dates.


21 - وعن ابن بكار، عن أبي عبد الله - عليه السلام - في الرجل يلقى المرأة فيقول لها تزوجيني نفسك شهرا ولا يسمي الشهر بعينه، ثم يمضي فبلغها بعد سنين فقال: له شهره إن كان سماه فان لم يكن سماه فلا سبيل له عليها.


21 – And from Ibn Bakkar from Abu `Abdillah عليه السلام regarding the man who meets the woman and he says to her ‘Marry yourself to me for a month’ and he does not name the month in itself.  Then he goes away and reaches her after two years.  So he said: He has his month if he named it.  So if he did not name it, then he has no way upon her.


22 - وعن ابن قولويه، عن علي بن حاتم، عن أحمد بن إدريس، عن ابن عيسى، عن ابن محبوب، عن محمد بن الفضل، عن الحارث بن المغيرة أنه سأل أبا عبد الله - عليه السلام -: هل يجزي في المتعة رجل وامرأتان؟ قال: نعم ويجزيه رجل واحد وإنما ذاك لمكان البراءة ولئلا تقول في نفسها هو فجور


22 – And from Ibn Quluwayh from `Ali b. Hatim from Ahmad b. Idris from Ibn `Isa from Ibn Mahbub from Muhammad b. al-Fadl from al-Harith b. al-Mughira that he asked Abu `Abdillah عليه السلام: Does it suffice in mut`a a man and two women (i.e. as witnesses)?  He said: Yes, it suffices for it (for there to be) a single man.  And that is only for the place of innocence and that she not say to herself (that) it is promiscuity.


23 - وبهذا الاسناد، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن علي بن الحكم ومحسن، عن أبان، عن زرارة، عن حمران، عن أبي عبد الله - عليه السلام - قال: قلت: أتزوج المتعة بغير شهود؟ قال: لا، إلا أن تكون مثلك.


23 – And by this isnad from Ahmad b. Muhammad b. `Isa from `Ali b. al-Hakam and Muhsin from Aban from Zurara from Hamran from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: I said: Do I marry in mut`a without witnesses?  He said: No, unless she is your like.


24 - وعن ابن قولويه، عن أبيه، عن سعد، عن ابن عيسى، عن محمد ابن خالد، عن القاسم بن عروة، عن عبد الحميد، عن محمد بن مسلم في المتعة قال: ليس من الاربع لانها لا تطلق ولا ترث.


24 – And from Ibn Quluwayh from his father from Sa`d from Ibn `Isa from Muhammad b. Khalid from al-Qasim b. `Urwa from `Abd al-Hamid from Muhammad b. Muslim regarding mut`a.  He said: It is not from the four, for she is not divorced and she not inherit.


25 - وعن حماد بن عيسى قال: سئل الصادق - عليه السلام - عن المتعة هي من الاربعة؟ قال: لاولامن السبعين.


25 – And from Hammad b. `Isa.  He said: I asked as-Sadiq عليه السلام about mut`a, is she from the four?  He said: No, and not from seventy.


26 - وعن أبي بصير أنه ذكر للصادق - عليه السلام - المتعة هل هي من الاربع؟ فقال: تزوج منهن ألفا.


26 – And from Abu Basir that he mentioned to mut`a to as-Sadiq عليه السلام: Is it from the four?  So he said: Marry a thousand from them.


27 - وعن عمر بن اذينة قال: قلت لابي عبد الله - عليه السلام -.... والبزنطي، عن أبي الحسن - عليه السلام - أنها من الاربع.


27 – And from `Umar b. Udhayna.  He said: I said to Abu `Abdillah عليه السلام …   

and al-Bazanti from Abu ‘l-Hasan عليه السلام that she is from the four.


28 - وعن محمد بن فضل، عن أبي الحسن - عليه السلام - في المرأة الحسناء الفاجرة هل يجوز للرجل أن يتمتع بها يوما أو أكثر؟ قال: إذا كانت مشهورة بالزنا فلا يتمتع بها ولا ينكحها.


28 – And from Muhammad b. Fadl from Abu ‘l-Hasan عليه السلام regarding the beautiful (but) dissolute woman, it is permissible for the man that he do mut`a with her for a day or more?  He said: If she is famous with fornication, then he is not to do mut`a with her and not to marry (or: have sex with) her.


29 - وعن الحسن بن جرير قال: سألت أبا عبد الله - عليه السلام - في المرأة تزني عليها أيتمتع بها؟ قال: أرأيت ذلك؟ قلت: لا، ولكنها ترمى به قال: نعم يتمتع بها على أنك تغادر وتغلق بابك.


29 – And from al-Hasan b. Jarir.  He said: I asked Abu `Abdillah عليه السلام regarding the woman that is fornicated with, does one do mut`a with her?  He said: Did you see that?  I said: No, however she accused of it.  He said: Yes, do mut`a with her upon (the condition) that you will leave and lock your door.


30 - وعن الحسن أيضا، عن الصادق - عليه السلام - في المرأة الفاجرة هل يحل تزويجها؟ قال: نعم، إذا هو اجتنبها حتى تنقضي عدتها باستبراء رحمها من ماء الفجور فله أن يتزوجها - بعد أن يقف على توبتها.


30 – And also from al-Hasan from as-Sadiq عليه السلام regard the dissolute woman, is it halal to marry her?  He said: Yes, when he avoids her until her `idda is completed by the ridding (istbra’) of her womb from the water of promiscuity, then he is allowed to marry her – after he is apprised of her repentance.


31 - وعن محمد بن مسلم، عن أبي جعفر محتد بن علي - عليه السلام - قال: من شهر بالزنا أو اقيم عليه حد فلا تزوجه.


31 – And from Muhammad b. Muslim from Abu Ja`far Muhammad b. `Ali عليه السلام.  He said: One who is famous for fornication or who has a hadd established upon him, then do not marry him.


 32 - وعن أبان بن تغلب قال: قلت لابي. عبد الله - عليه السلام -: الرجل يتزوج متعة إلى شهر فهل يجون أن يزيدها في أجرها ويزداد في الايام قبل أن يقضي أيامه؟ فقال: لا يجوز شرطان في شرط، قلت: وكيف يصنع؟ قال: يتصدق عليها بما بقي من الايام ثم يستأنف شرطا جديدا.


32 – And from Aban b. Taghlab.  He said: I said to Abu `Abdillah عليه السلام: The man marries by mut`a up to a month, so is it allowed that he increase her in her wage and increase in the days prior to his days ending?  So he said: Two stipulations are not allow in a (single) stipulation.  I said: And how is he to act?  He said: He donates back to her what remains of the days, then he renews (with) a new stipulation.


33 - وعن عمر بن حنظلة، عن أبي عبد الله - عليه السلام - قال: أتزوج المرأة شهرا فتريد مني المهر كاملا وأتخوف أن تخلفني قال: احبس ما قدرت فان هي أخلفتك فخذ منها بقدر ما تخلفك.


33 – And from `Umar b. Hanzhala from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: I marry the woman for a month, then she wants the complete mahr from me and I fear that she will break her promise to me.  He said: Hold what you can, so if she breaks her promise to you then take from her by the amount of what she broke of her promise to you.


34 - عن سماعة، عن أبي عبد الله - عليه السلام - قال: قلت له: رجل - إلى أن قال: - إنك لا تدخل فرجك في فرجي وتلذذ بما شئت، قال: ليس له منها إلا ما شرط.


34 – From Sama`a from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: I said to him: A man – until he said: You will not enter your private into my private and you will have pleasure by what you want.  He said: There is not for him from her except for what was stipulated.


35 - وعن عيسى بن يزيد قال: كتبت إلى أبي جعفر - عليه السلام - في رجل تكون في مزله امرأة تخدمه فيكره النظر إليها فيتمتع بها والشرط أن لا يفتضها؟ فكتب لا بأس بالشرط إذا كانت متعة.


35 – And from `Isa b. Yazid.  He said: I wrote to Abu Ja`far عليه السلام regarding a man (for whom) there is a woman in his house who serves him.  So he dislikes to look at her, and he does mut`a with her, and the condition is that he not consumate with her?  So he wrote: There is no harm with the condition if it is mut`a.


36 - وعن ابن أبي عمير، عن بعض أصحابه، عن أبي عبد الله - عليه السلام - قال: لا بأس أن يتمتع با لمرأة على حكمه ولكن لابد أن يعطيها شيأ، لانه إن حدث بها حدث لم يكن له ميراث.


36 – And from Ibn Abi `Umayr from some of his companions from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: There is no harm that one should do mut`a with the woman who is upon ones (or: its) rule.  However, there is no choice but to give her something, for if some event should happen to her, there is no inheritance for him.


37 - وعن أبان بن تغلب، عن أبي عبد الله - عليه السلام - في المرأة الحسناء ترى في الطريق ولا يعرف أن تكون ذات بعل أو عاهرة فقال: ليس هذا عليك، إنما عليك أن تصدقها في نفسها.


37 – And from Aban b. Taghlab from Abu `Abdillah عليه السلام regarding the beautiful woman that is seen (or: that you see) in the road, and it is not known whether she has a husband or is a prostitute.  So he said: That is not upon you.  It is only upon you to believe her in herself.


38 - وعن جعفر بن محمد بن عبيد الاشعري، عن أبيه قال: سألت أبا الحسن - عليه السلام - عن تزويج المتعة وقلت: أتهمها بأن لها زوجا، يحل لي الدخول بها؟ قال - عليه السلام -: أرأيتك إن سألتها البينة على أن ليس لها زوج تقدر على ذلك.


38 – And from Ja`far b. Muhammad b. `Ubayd al-Ash`ari from his father.  He said: I asked Abu ‘l-Hasan عليه السلام about the mut`a marriage and I said: I suspect that she has a husband, is it lawful for me to enter by her (or: have intercourse with her)?  He عليه السلام said: Do you see yourself that if you should ask her for proof as to whether she does not have a husband, that you (or: she) would be able to do that?


39 وعن سهل بن زياد، عن محمد بن الحسن بن شمون قال: كتب أبو الحسن - عليه السلام - إلى بعض مواليه: لا تلحوا في المتعة إنما عليكم إقامة السنة ولا تشتغلوا بها عن فرشكم وحلائلكم فيكفرن ويدعين على الامرين لكم بذلك ويلعنونا.


39 – And from Sahl b. Ziyad from Muhammad b. al-Hasan b. Shamun.  He said: Abu ‘l-Hasan عليه السلام wrote to some of his clients: Do not insist on mut`a, only the establishment of the Sunna is upon you.  And do not preoccupy (yourself) with it from your beds and wives, then they would do kufr and call upon the authorities to you by that, and they would curse us.


40 - وعن علي بن يقطين، عن أبي الحسن - عليه السلام - في المتعة قال: وما أنت وذاك قد أغنى الله عنها، قلت: إنما أردت أن أعلمها قال: هي في كتاب علي - عليه السلام -.


40 – And from `Ali b. Yaqtin from Abu ‘l-Hasan عليه السلام regarding mut`a.  He said: And what do you have to do with that when Allah has made you free of need from it.  I said: I only want to know it.  He said: It is in the book of `Ali عليه السلام.


41 - وعن الفضل أنه سمع أبا عبد الله - عليه السلام - يقول في المتعة ونحوها: أما يستحي أحدكم أن يرى في موضع العورة فيدخل بذلك على صالح إخوانه وأصحابه.


41 – And from al-Fadl that he heard Abu `Abdillah عليه السلام saying regarding mut`a and its like: Are not any of you ashamed to be seen in the place of the `awra, so that should enter upon the righteous of his brethren and his companions?


42 - وعن سهل بن زياد، عن عدة من أصحابنا أن أبا عبد الله - عليه السلام - قال لاصحابه: هبوا لي المتعة في الحرمين وذلك أنكم تكثرون الدخول علي فلا آمن من أن تؤخذوا فيقال: هؤلاء من أصحاب جعفر - عليه السلام -. 

قال جماعة من أصحابنا - رضي الله عنهم -: العلة في نهي أبي عبد الله - عليه السلام - عنها في الحرمين أن أبان بن تغلب كان أحد رجال أبي عبد الله - عليه السلام - والمروي عنهم فتزوج امرأة بمكة وكان كثير المال فخدعته المرأة حتى أدخلته صندوقا لها، ثم بعثت إلى الحمالين فحملوه إلى باب الصفا ثم قالوا: يا أبان هذا باب الصفا وإنا نريد أن ننادي عليك هذا أبان بن تغلب أراد أن يفجر بامرأة. فافتدى نفسه بعشرة آلاف درهم فبلغ ذلك أبا عبد الله - عليه السلام - فقال لهم: وهبوها لي في الحرمين. 


42 – And from Sahl b. Ziyad from a group of our companions that Abu `Abdillah عليه السلام said to his companions: Give to me (that you will not do) mut`a in the two Sanctuaries (al-haramayn).  And that is because you have increased your entering upon me, and I am not assured that you will (not) be taken and it be said: These are from the companions of Ja`far عليه السلام.

And a group of our companions - رضي الله عنهم – said that the reason for the prohibition of Abu `Abdillah عليه السلام from it in the two Sanctuaries was that Aban b. Taghlab (who) was one of the rijal of Abu `Abdillah عليه السلام and the narrator (?) from them, so he married a woman in Mecca, and he had a lot of wealth.  So the woman tricked him and put him in a box of hers, then sent to the bearers.  So they bore it to the gate of as-Safa then they said: O Aban, this is the gate of as-Safa, and we want to proclaim about you that Aban b. Taghlab wanted to fornicate with a woman.  So he ransomed himself for ten thousand dirham, and that reached Abu `Abdillah عليه السلام.  So he said to them: And give it to me (that you not do it) in the two Sanctuaries.


43 - وروى أصحابنا، عن غير واحد، عن أبي عبد الله - عليه السلام - أنه قال لاسماعيل الجعفي وعمار الساباطي: حرمت عليكما المتعة من قبلي ما دمتما تدخلان علي وذلك لاني أخاف تؤخذا فتضربا وتشهرا فيقال: هؤلاء أصحاب جعفر


43 – And our companions narred from more than one (person) from Abu `Abdillah عليه السلام that he said to Isma`il al-Ju`fi and `Ammar as-Sabati: I have made mut`a forbidden upon (the two of) you by me so long as you are entering upon me.  And that is because I fear that you will be taken and stricken and defamed.  So it will be said: These are the companions of Ja`far.