Acts of Salat

Acts of Salat


Chapter 1


قال أبو جعفر عليه السلام: لا تعاد الصلاة إلا من خمسة، الطهور والوقت قال أبو جعفر عليه السلام: لا تعاد الصلاة إلا من خمسة، الطهور والوقت والقبلة والركوع والسجود.


Abu Ja`far عليه السلام said: The salat is not repeated save from five: the purification, the time, the qibla, the ruku`, and the sujud.


وقال أبو عبد الله عليه السلام: فرائض الصلاة سبع، الوقت والطهور والتوجه والقبلة والركوع والسجود والدعاء .


And Abu `Abdillah عليه السلام said: The obligations (fara’id) of the salat are seven: the time, the purification, the tawajjuh, the qibla, the ruku`, the sujud, and the du`a.



Chapter 2


قال أبو جعفر عليه السلام: لا قران بين صومين ولا قران بين صلاتين ولا قران بين فريضة ونافلة.


Abu Ja`far عليه السلام said: There is no coupling (qiran) between two fasts, and no coupling between two salat, and no coupling between a farida and a nafila.



Chapter 3


قال علي عليه السلام: خمس وتسعون تكبيرة في اليوم والليلة للصلوات، منها تكبير القنوت. 


`Ali عليه السلام said: (There are) ninety five takbira in the day and night for the prayers, from it is the takbir of the qunut.


وقال الصادق عليه السلام: التكبير في الصلاة الفرض الخمس صلوات خمس وتسعون تكبيرة، منها تكبيرات القنوت خمسة.


as-Sadiq عليه السلام said: The takbir in the obligatory salat – the five prayers – is ninety five takbira.  From it the takbira of the qunut are five.


وروي في تفسيرها: في الظهر إحدى وعشرون تكبيرة، وفي العصر أحد وعشرون، وفي المغرب ست عشرة، وفي العشاء إحدى وعشرون، وفي الفجر أحد عشر وخمس تكبيرات القنوت.


And it is narration in its explanation: twenty one takbira in zhuhr, twenty one takbira in `asr, sixteen takbira in maghrib, twenty one takbira in the final `isha, eleven takbira in fajr, and five takbira of the qunut in five prayers.


قال أبو جعفر عليه السلام: إذا أنت كبرت في أول صلاتك بعد الاستفتاح بإحدى وعشرين تكبيرة ثم نسيت التكبير كله ولم تكبر أجزأك التكبير الأول عن تكبير الصلاة كلها.


Abu Ja`far عليه السلام said: When you do takbir in the beginning of your salat after the opening, by twenty one takbira, then you forgot all of the takbir, the first takbir suffices for you from all of the takbir of the salat.



Chapter 4


سئل أبو جعفر غليه السلام عن الذي لا يقرأ بفاتحة الكتاب في صلاته؟ قال: لا صلاة له إلا أن يقرأ بها في جهر أو إخفات، و سئل : أيّهما أحبّ إليك إذا كان خائفاً أو مستعجلاً يقرأ سورة أو فاتحة الكتاب ؟ قال : فاتحة الكتاب.


Abu Ja`far عليه السلام was asked about someone who does not recite the Fatiha of the Book in his salat.  He said: There is no salat for him unless he begins with it in a (salat that is recited) aloud or silently.  And he was asked: Which is preferable to you when he is afraid or in a hurry, that he recite a sura or the Fatiha of the Book?  He said: The Fatiha of the Book.


وقال النبي صلى الله عليه وآله: كل صلاة لا يقرأ فيها بفاتحة الكتاب فهي خداج.


And the Prophet صلى الله عليه وآله said: Every salat in which the Mother of the Book is not recited, then it is a deficiency (i.e. a prayer incompletely performed).


Chapter 5


قال أبو جعفر عليه السلام: إنما يكره أن يجمع بين السورتين في الفريضة فأما النافلة فلا بأس.


Abu Ja`far عليه السلام said: It is only disliked to combine two suras in the farida.  And as to the nafila there is no harm.


وقال رجل للصادق عليه السلام: أقرأ سورتين في ركعة؟ قال: نعم، قيل: أليس يقال: أعط كل سورة حقها من الركوع والسجود؟ فقال: ذاك في الفريضة، فأما النافلة فليس به بأس.


And a man said to as-Sadiq عليه السلام: Do I recite two suras in a (single) rak`a?  He said: Yes.  It was said: Is it not said “Give each sura its right of the ruku` and the sujud”?  So he said: That is in the farida, however in the nafila there is no harm with it.


وقال عليه السلام: لا بأس أن تجمع في النافلة من السور ما شئت.


Chapter 6


سئل أبو جعفر عليه السلام عن رجل جهر فيما لا ينبغي الإجهار فيه أو أخفى فيما لا ينبغي الاخفاء فيه؟ فقال: أي ذلك فعل متعمدا فقد نقض صلاته وعليه الإعادة فإن فعل ذلك ناسيا أو ساهيا أو لا يدري فلا شئ عليه وقد تمت صلاته.


Abu Ja`far عليه السلام was asked about a man who recited aloud in that which reciting aloud is not appropriate, or recited quietly in that which reciting quietly is not appropriate.  So he said: Whichever of those he did on purpose, then his salat has been broken and repetition (of the salat) is (obligatory) upon him.  So if he did that forgetfully or absent-mindedly or he does not know, then there is nothing upon him and his salat is complete.


وسئل عليه السلام: عن رجل جهر بالقراءة فيما لا ينبغي الجهر فيه أو أخفى فيما لا ينبغي الاخفاء فيه وترك القراءة فيما ينبغي القراءة فيه أو قرأ فيما لا ينبغي القراءة فيه؟ فقال: أي ذلك فعل ناسيا أو ساهيا فلا شئ عليه .


And he عليه السلام was asked about a man who recited aloud with the recitation (al-qira’a) in what reciting aloud is not appropriate, and recited quietly in what reciting quietly is not appropriate, and leaves off the recitation in what recitation is appropriate, or recites in what recitation is not appropriate.  So he said: Whichever of that he did forgetfully or absent-mindedly, then there is nothing upon him.

Chapter 7


عن أحدهما عليهما السلام قال: إن الله فرض الركوع والسجود، والقراءة سنة فمن ترك القراءة متعمدا أعاد الصلاة ومن نسي فلا شئ عليه.


From one of the two of them عليهما السلام, he said: Allah obligated the ruku` and the sujud`, while the qira’a is a sunna.  So one who leaves off the qira’a on purpose repeats the salat, and one who forgot then there is nothing upon him.


وسئل أبو جعفر عليه السلام: عمن ترك قراءة القرآن ما حاله؟ قال: إن كان متعمدا فلا صلاة له وإن كان نسي فلا بأس.


And Abu Ja`far عليه السلام was asked about someone who left off the qira’a of the Quran, what is his state?  He said: If he did so on purpose, then there is no salat for him.  And if he forgot, then there is no harm.



Chapter 8


سئل الصادق عليه السلام: عن الرجل يقوم في الصلاة فيريد أن يقرأ بسورة فيقرأ قل هو الله أحد وقل يا أيها الكافرون، قال: يرجع من كل سورة إلا من قل هو الله أحد وقل يا أيها الكافرون.


as-Sadiq عليه السلام was asked about the man who is standing in salat, and wants to recite a sura.  So he recites qul huwAllaahu aHad and qul yaa ayyuha ‘l-kaafiroon.  He said: One reverts from every sura except from qul huwAllaahu aHad and qul yaa ayyuha ‘l-kaafiroon.


وسئل موسى بن جعفر عليه السلام: عن القراءة في الجمعة بما يقرأ؟ قال: سورة الجمعة وإذا جاءك المنافقون وإذا أخذت في غيرها وإن كان قل هو الله أحد، فاقطعها من أولها فارجع إليها.


And Musa b. Ja`far عليه السلام was asked about the recitation in the Jum`a (salat), what does one recite?  He said: Sura al-Jum`a and idha jaa’aka ‘l-munafiqoon.  And if you took in other than it (i.e. recited another sura other than those two), even if it was qul huwAllaahu aHad, then cut it off from its beginning and revert to it (the aforementioned suras).



Chapter 9


قال الصادق عليه السلام: تلبية الأخرس وتشهده وقرائته القرآن في الصلاة تحريك لسانه وإشارته بإصبعه.


as-Sadiq عليه السلام said: The talbiyya of the mute, and his tashahhud and his recitation of the Quran in salat, is the movement of his tongue and his gesture with his finger.


وقال عليه السلام: إنك قد ترى المحرم من العجم لا يراد منه ما يراد من العالم الفصيح وكذلك الأخرس في القراءة في الصلاة والتشهد وما أشبه ذلك فهذا بمنزلة العجم والمحرم لا يراد منه ما يراد من العاقل المتكلم الفصيح


And he عليه السلام said in a hadith: You see from the muharram from the foreigners that it is not wanted from him what is wanted from the eloquent learned one (al-`alim al-fasih).  And likewise is the mute in the recitation (qira’a) of the Quran, the tashahhud, and what is similar to that.  So this one (the mute) is of the status of the foreigner and the muharram, it is not wanted of him what is wanted from the eloquent, intelligent speaker.



Chapter 10


قال أبو جعفر عليه السلام: القنوت في كل ركعتين، في التطوع والفريضة .


Abu Ja`far عليه السلام said: The qunut is in every two rak`a in the voluntary (salat) and the obligatory.


وقال عليه السلام: القنوت في كل الصلوات.


And he عليه السلام said: The qunut is in all prayers.


وقال الصادق عليه السلام: القنوت في جميع الصلوات سنة واجبة في الركعة الثانية قبل الركوع وبعد القراءة.


And as-Sadiq عليه السلام said: The qunut in all prayers is a wajib sunna in the second rak`a prior to the ruku` and after the qira’a.


وسئل عليه السلام: عن القنوت، فقال: في كل فريضة ونافلة.


And he عليه السلام was asked about the qunut, so he said: In every farida and nafila.


وقال عليه السلام: أقنت في كل ركعتين فريضة أو نافلة قبل الركوع.


And he عليه السلام said: Do qunut in every two ruku`, farida or nafila, prior to the ruku`.


 وقال عليه السلام: القنوت في كل صلاة في الفريضة والتطوع.


And he عليه السلام said: The qunut is in every salat, in the obligatory and the voluntary.



Chapter 11


سئل أبو عبد الله عليه السلام عن القنوت وما يقال فيه، قال: ما قضى الله على لسانك ولا أعلم فيه شيئا موقتا .


Abu `Abdillah عليه السلام was asked about the qunut and what is said in it.  He said: Whatever Allah has decreed upon your tongue, and I do not know of anything set in it.


وسئل عليه السلام عن القنوت في الوتر هل فيه شئ موقت يتبع ويقال؟ فقال: لا، إثن على الله وصل على النبي صلى الله عليه وآله واستغفر لذنبك العظيم ثم قال: كل ذنب عظيم .


And he عليه السلام was asked about the qunut in the witr, is there anything set in it which is followed and said?  So he said: No, commend Allah and send benedictions upon the Prophet صلى الله عليه وآله and seek forgiveness for your great sin.  Then he said: Every sin is great.


وقال أبو جعفر عليه السلام: سبعة مواطن ليس فيها دعاء موقت، الصلاة على الجنايز والقنوت والمستجار والصفا والمروة والوقوف بعرفات وركعتا الطواف .


And Abu Ja`far عليه السلام said: Seven places in which there is no set du`a: the prayer over funerals, the qunut, al-Mustajar, as-Safa, al-Marwa, the halting at `Arafat, and the two rak`at of the tawaf.



Chapter 12


قال الصادق عليه السلام: كل ما ناجيت به ربك في الصلاة فليس بكلام.


as-Sadiq عليه السلام said: All that you converse with your Lord by in the salat, then it is not speech (i.e. talking that would void the prayer)



Chapter 13


سئل الصادق عليه السلام: عن رجل شك فلم يدر أسجد ثنتين أم واحدة فسجد أخرى ثم استيقن أنه قد زاد سجدة؟ قال: لا والله، لا يعيد صلاته من سجدة ويعيدها من ركعة .


as-Sadiq عليه السلام was asked about a man who doubts, not knowing whether he did two sajda or one, so he does another sajda, then he becomes certain that he had increased a sajda.  He said: No, by Allah, he does not repeat his salat due to a sajda, but he repeats it due to a rak`a.



Chapter 14


سأل رجل أمير المؤمنين عليه السلام ما معنى السجدة الأولى ؟ فقال: تأويلها اللهم منها خلقتنا يعني من الأرض وتأويل رفع رأسك ومنها أخرجتنا والسجدة الثانية وإليها تعيدنا ورفع رأسك ومنها تخرجنا تارة أخرى. 


A man asked Amir al-Mu’mineen عليه السلام what the meaning of the first sajda is.  So he said: Its ta’wil is “Allahumma, You created us from it”, meaning the Earth.  And the ta’wil of the raising of your head is “And from it You take us out”.  And the second sajda is “And to it You return us”.  And the raising of your head is “And from it You will take us out another time”.


وسئل أبا عبد الله عليه السلام عن الصلاة كيف صارت ركعتين وأربع سجدات فقال لأن ركعة من قيام بركعتين من جلوس


And Abu `Abdillah عليه السلام was asked about the salat, how it became two rak`at and found sajadat.  So he said: It is because a rak`at while standing is (equal to) two rak`at while sitting.