Aghsal

Aghsal


Chapter 1


سماعة قال: سألت أبا عبد الله عليه السلام عن غسل الجمعة فقال: واجب في السفر والحضرا لا انه رخص للنساء في السفر لقلة الماء، وقال: غسل الجنابة واجب، وغسل الحائض إذا طهرت واجب، وغسل الاستحاضة واجب إذا حتشت بالكرسف فجاز الدم الكرسف فعليها الغسل لكل صلاتين وللفجر غسل، فان لم يجز الدم الكرسف فعليها الغسل كل يوم مرة والوضوء لكل صلاة، وغسل النفساء واجب، وغسل المولود واجب، وغسل الميت واجب، وغسل من غسل ميتا واجب، وغسل المحرم واجب، وغسل يوم عرفة واجب، وغسل الزيارة واجب إلا من علة، وغسل دخول البيت واجب، وغسل دخول الحرم يستحب ان لا يدخله إلا بغسل، وغسل المباهلة واجب، وغسل الاستسقاء واجب، وغسل اول ليلة من شهر رمضان يستحب، وغسل ليلة احدى وعشرين سنة، وغسل ليلة ثلاث وعشرين سنة لا يتركها لانه يرجى في حداهن ليلة القدر، وغسل يوم الفطر وغسل يوم الاضحى سنة لا احب تركها، وغسل الاستخارة مستحب.


Sama`a said: I asked Abu `Abdillah عليه السلام about the ghusl of Jum`a.  So he said: Wajib in travel and residence, except that it is permitted for women in travel (i.e. permitted not to do it) due to paucity of water.  

And he said: The ghusl of janaba is wajib, the ghusl of the menstruating woman when she becomes tahir is wajib, the ghusl of istihada is wajib when the blood passes through the tampon – until he said: And the ghusl of postpartum bleeding is wajib, the ghusl of the newborn is wajib, the ghusl of the deceased is wajib, the ghusl of the one who gives ghusl to the deceased is wajib, the ghusl of the muhrim is wajib, the ghusl of the day of `Arafa is wajib, the ghusl of ziyara is wajib except for when there is an illness (? min `illa),  the ghusl of entering the House is wajib, the ghusl of entering the Haram is recommended  that you not enter it except with a ghusl, the ghusl of imprecation (al-mubahila) is wajib, and the ghusl of seeking rain is wajib, and the ghusl of the first night of the month of Ramadan is recommended, and the ghusl of the twenty-first night is a sunna and the ghusl of the twenty-third night is a sunna – do not leave it off for it is anticipated that the night of Qadr is in one of them –, the ghusl of the day of Fitr and the ghusl of the day of Adha are a sunna – I do not like their being left off – and the ghusl of istikhara is recommended.



Chapter 2


سئل الصادق عن المرأة أعليها غسل يوم الجمعة والفطر والاضحى ويوم عرفة ؟ قال: نعم عليها الغسل كله.


as-Sadiq عليه السلام was about whether the woman has the ghusl of the day of jum`a, of the fitr, of the adha, and the day of `Arafa upon her.  He said: Yes, the ghusl is upon her, all of them.



Chapter 3


قال علي: سألت أبا عبدالله ( عليه السلام ) عن غسل العيدين ، أواجب هو؟ فقال : هو سنة ، قلت : فالجمعة ؟ قال : هو سنة .


`Ali said: I asked Abu `Abdillah عليه السلام about the ghusl of the two `Eids, is it obligatory?  So he said: It is a sunna.  I said: So the Jum`a?  He said: It is a sunna.


عبد الله عليه السلام قال: كانت الانصار تعمل في نواضحها واموالها فإذا كان يوم الجمعة جاؤا فتأذى بارواح آباطهم واجسادهم فامرهم رسول الله صلى الله عليه وآله بالغسل يوم الجمعة فجرت بذلك السنة.


Abu `Abdillah عليه السلام said: The Ansar would work with their (water carrying) beasts and their properties, so when it was the day of Jum`a they would come.  The people were bothered by the smells of their armpits and their bodies, so the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله ordered the ghusl of the day of Jum`a to them.  So the Sunna came about by that.


Chapter 4


قال أبو جعفر عليه السلام: إذا اغتسلت بعد الفجر أجزأك غسلك ذلك للجنابة والجمعة وعرفة والنحر والحلق والزيارة فإذا اجتمعت لله عليك حقوق أجزأك عنها غسل واحد وكذلك المرأة يجزيها غسل واحد لجنابتها وإحرامها وجمعتها وغسلها من حيضها وعيدها.


Abu Ja`far عليه السلام  said: When you have done ghusl after the rise of dawn, that ghusl of yours suffices you for janaba, Jum`a, `Arafa, the sacrifice, the shaving (of the head in the hajj), the sacrifice, and ziyara.  So when (multiple) rights have convened upon you, a single ghusl suffices you for it.  He said: Then he said: And thus is the woman, a single ghusl suffices her for her janaba, her ihram, her Jum`a, her ghusl from her menstruation, and her `Eid.


وقال عليه السلام: إذا اغتسل الجنب بعد طلوع الفجر أجزأ عنه ذلك الغسل من كل غسل يلزمه ذلك اليوم.


And he عليه السلام said: When the junub does ghusl after the break of day, that ghusl suffices him for every ghusl which he is obligated for that day.