Rules of the Dead

Rules of the Dead


Chapter 1


قال النبي صلى الله عليه وآله: إذا دعيتم إلى الجنايز فاسرعوا وإذا دعيتم إلى العرايس فأبطئوا.


The Prophet صلى الله عليه وآله said: When you are called to the funerals, then make haste.  And when you are called to the weddings, then delay.


وقال عليه السلام: إذا دعيتم إلى العرسات فأبطئوا فإنها تذكر الدنيا، وإذا دعيتم إلى الجنايز فاسرعوا فإنها تذكر الاخرة.


And he عليه السلام said: When you are called to the weddings then delay for it is a reminder of the dunya.  And when you are called to the funerals then make haste, for it is a reminder of the hereafter.



Chapter 2


قال الصادق عليه السلام: ما من أحد يحضره الموت إلا وكل به إبليس من شياطينه من يأمره بالكفر ويشككه في دينه حتى تخرج نفسه فمن كان مؤمنا لم يقدر عليه فإذا حضرتم موتاكم فلقنوهم شهادة أن لا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله حتى يموتوا.


as-Sadiq عليه السلام said: There is no one for whom death becomes present but that an Iblis is assigned to him from the Shayateen who commands him to kufr and makes him doubt his religion until his soul goes out.  So whoever is a believer, he has no power over him.  So when you attend to your dying ones, then dictate (do talqeen) to them the testimony that there is no god but Allah and that Muhammad is the Messenger of Allah until they die.



Chapter 3


قيل لابي جعفر: إذا حضرت الصلاة على الجنازة في وقت صلاة مكتوبة فبإيهما أبدأ ؟ فقال: عجل الميت إلى قبره إلا أن تخاف أن يفوت وقت الفريضة ولا تنتظر بالصلاة على الجنازة طلوع الشمس ولا غروبها.


It was said to Abu Ja`far عليه السلام: When the prayer over the funeral has become present during the time of an ordained salat, then which of them do I begin with?  So he said: Hasten the deceased to his grave unless you fear that the time of the farida will elapse.  And do not wait for the prayer over the funeral (until) the rising of the sun or its setting.



Chapter 4


سئل أبو عبد الله عليه السلام عن غسل الميت ؟ فقال: اغسله بماء وسدر ثم اغسله على أثر ذلك غسلة أخرى  بماء وكافور وذريرة إن كانت واغسله الثالثة بماء قراح قلت: ثلاث غسلات لجسده كله ؟ قال: نعم، الحديث.


Abu `Abdillah عليه السلام was asked about the ghusl of the deceased.  So he said: Wash him with water and sidr, then wash him after that with another washing with water and camphor and fragrant powder (dhareera) if there is some, and wash him the third (time) with clear water.  I said: Three washings for all of his body?  He said: Yes (- al-hadith)



Chapter 5


سئل الصادق عليه السلام: عن الميت يكون عليه الشعر فيحلق عنه أو يقلم ظفره ؟ قال: لا يمس منه شئ اغسله وادفنه.


as-Sadiq عليه السلام was asked about the deceased who has hair on him, is it shaven from him or are his nails clipped?  He said: Nothing is touched from it (or: him).  Give him ghusl and bury him.



Chapter 6


قال الباقر عليه السلام: إنما الكفن المفروض ثلاثة أثواب وثوب تام لا أقل منه يوارى فيه جسده كله فما زاد فهو سنة إلى أن يبلغ خمسة فما زاد فهو مبتدع، والعمامة سنة.


al-Baqir عليه السلام said: The obligatory kafan is only three garments.  And a complete garment, not less than it, in which all of his (the deceased’s) body is concealed.  So what is increased, then it is sunna until it reaches five, and what is increased (from that) then it is innovated.  And the turban is a sunna.



Chapter 7


قيل لابي جعفر عليه السلام: أرأيت الميت أذا مات، لم يجعل معه الجريدة ؟ فقال: يتجافى عنه العذاب والحساب مادام العود رطبأ، إنما العذاب والحساب كله في يوم واحد في ساعة واحدة قدر ما يدخل القبر ويرجع القوم وإنما جعلت السعفتان لذلك فلا يصيبه عذاب ولا حساب بعد جفوفهما إن شاء الله.


It was said to Abu Ja`far عليه السلام: When the dead person has died, why do you regard that the jareeda (palm branch stripped of its leaves) is placed with him?  So he said: It removes the punishment and the reckoning from his so long as the stick remains damp.  All of the punishment and the reckoning are only in a single day, in a single hour, to the extent of him entering the grave and the people returning.  And the two palm leaves have only been put for that, so that neither a punishment nor a reckoning afflicts him after their drying out, if Allah has so willed.



وقال الصادق عليه السلام: الجريدة تنفع المؤمن والكافر  .


And as-Sadiq عليه السلام said: The jareeda benefits the believer and the unbeliever.



Chapter 8


قال الصادق عليه السلام: إذا أردت أن تحنط الميت فاعمد إلى الكافور، فامسح به آثار السجود منه ومفاصله كلها.


as-Sadiq عليه السلام said: When you want to give hunut to the deceased, then proceed to (using) the camphor and wipe the traces of sujud (i.e. places of the body which contact the ground when in sujud) from him with it and all of his joints.


وقال عليه السلام: إذا غسلتم الميت منكم فارفقوا به ولا تعصروه ولا تغمزوا له مفصلا.


He عليه السلام said: When you have given ghusl to the deceased from you, then treat him gently and do not squeeze him and do not press a joint for him (?).


وقال عليه السلام: إذا كفنت الميت فذر على كل ثوب شيئا من ذريرة وكافور.


And he عليه السلام said: When you give kafan to the deceased then sprinkle upon each garment something of fragrant powder (dhareera) and camphor.



Chapter 9


قال عليه السلام: ليس من لباسكم شئ أحسن من البياض فالبسوه وكفنوا فيه موتاكم.


He عليه السلام said: There is nothing from your clothing better than the white, so wear it and enshroud your dead in it.


وقال الصادق عليه السلام: البسوا البياض فانه أطيب وأطهر وكفنوا فيه موتاكم.


And as-Sadiq عليه السلام said: Wear white, for it is better and purer, and enshroud your dead in it.


وقال الصادق عليه السلام: لا يكفن الميت في السواد.


And as-Sadiq عليه السلام said: The deceased is not enshrouded in black.



Chapter 10


قال عليه السلام: إذا أعد الرجل كفنه كان مأجورا كلما نظر إليه.


He عليه السلام said: When the man has prepared his kafan, he is rewarded whenever he looks at it.


وقال الصادق عليه السلام: من كان كفنه معه في بيته لم يكتب من الغافلين وكان مأجورا كلما نظر إليه.


And as-Sadiq عليه السلام said: One who has his kafan with him in his house is not written as being from the heedless, and he is rewarded whenever he looks at it.



Chapter 11


قال أبو جعفر عليه السلام: ليس في الصلاة على الميت قرائة ولا دعاء موقت تدعو بما بدا لك.


Abu Ja`far عليه السلام said: There is no qira’at in the prayer over the dead or set du`a.  Say du`a with whatever appears (seemly) to you.


وسئل الصادق عليه السلام: عن الجنازة أصلي عليها على غير وضوء ؟ فقال: نعم، إنما هو تكبير وتسبيح وتحميد وتهليل.


And as-Sadiq عليه السلام was asked about the janaza, do I pray over it without wudu?  So he said: Yes, it is only takbir (saying Allahu akbar), tasbih (saying subHanAllah), tahmid (saying al-Hamdu lillah), and tahlil (saying la ilaha illAllah).



Chapter 12


قال أبو جعفر عليه السلام: تصلى على الجنازة في كل ساعة، إنها ليست بصلاة ركوع و لا سجود.


Abu Ja`far عليه السلام said: You pray over the janaza in any hour, it is not a salat with a ruku` or a sujud.


وسئل الصادق عليه السلام: هل يمنعك شئ من هذه الساعات من الصلاة على الجنايز ؟ فقال عليه السلام: لا.


And as-Sadiq عليه السلام was asked: Is there anything from these hours that prevents you from (doing) the salat over the janaza?  So he عليه السلام said: No.



Chapter 13


قال عليه السلام: صلوا على المرجوم من أمتي وعلى القاتل نفسه من أمتي، لا تدعوا أحدا من أمتي بلا صلاة.


He عليه السلام said: Pray over the stoned person from my nation (umma) and over the person who killed themselves from my nation.  Do not leave anyone from my nation with no salat.


وقال الصادق عليه السلام: صل على من مات من أهل القبلة وحسابه على الله.


And as-Sadiq عليه السلام said: Pray over whoever died from the people of the qibla.  And his reckoning is upon Allah.



Chapter 14


قال الصادق عليه السلام لرجل أراد أن يطرح التراب على قبر ولده: لا تطرح عليه التراب ومن كان ذا رحم منه فلا يطرح عليه التراب فإن رسول الله صلى الله عليه وآله نهى أن يطرح الوالد أو ذو رحم على ميته التراب. وقال عليه السلام: أنهاكم أن تطرحوا التراب على ذوي أرحامكم فإن ذلك يورث القسوة في القلب ومن قسا قلبه بعد من ربه.


as-Sadiq عليه السلام said to a man who wanted to cast the dirt upon the grave of his son: Do not cast the dirt upon him.  And whoever is related to him does not cast the dirt upon him, for the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله forbade that the father or a relative should cast the dirt upon his deceased one.  And he عليه السلام said: I prohibit you that you should cast the dirt upon your relatives, for that only brings about hardness of heart.  And whoever’s heart hardens moves away from his Lord.



Chapter 15


قال الصادق عليه السلام: كل ما جعل على القبر من غير تراب القبر فهو ثقل على الميت.


as-Sadiq عليه السلام said:  All that is put upon the grave other than the dirt of the grave, then it is a weight upon the deceased.



Chapter 16


قال أبو عبدالله عليه السلام: نهى رسول الله صلى الله عليه وآله أن يصلى على قبر ، أو يقعد عليه ، أو يبنى عليه .


Abu `Abdillah عليه السلام said: The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله prohibited praying upon a grave or sitting upon it or building upon it.


قال أبو عبدالله عليه السلام: قال أمير المؤمنين عليه السلام: بعثني رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) في هدم القبور وكسر الصور.


Abu `Abdillah عليه السلام said: Amir al-Mu’mineen عليه السلام said: The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله sent me to tear down the graves and break the images.


وقال عليه السلام: من جدد قبرا أو مثل مثالا فقد خرج من الاسلام.


And he عليه السلام said: Whoever renovates a grave or fashions an image, then he has exited from Islam.



Chapter 17


قال أبو الحسن موسى بن جعفر عليهما السلام: إذا دخلت المقابر فطأ القبور فمن كان مؤمنا استروح إلى ذلك ومن كان منافقا وجد ألمه.


Abu ‘l-Hasan Musa b. Ja`far عليهما السلام said: When you enter the graveyards then walk upon the graves.  So whoever is a believer will find comfort in that and whoever is a hypocrite will find it to be painful to him.