Defects and Doubts that Occur in the Salat

Defects and Doubts that Occur in the Salat


Chapter 1


قال الصادق عليه السلام: ليس في الركعتين الأولتين من الصلاة سهو.


as-Sadiq عليه السلام said: There is no sahw in the first two rak`at of the salat.


Translator’s note: sahw (an instance of forgetfulness, inattention) is used as technical term for a doubt occurring in the salat, e.g. how many rak`at one has performed, so will be left untranslated as terminology.


وقال أبو جعفر عليه السلام: من شك في الأولتين أعاد حتى يحفظ ويكون على يقين.


And Abu Ja`far عليه السلام said: One who doubts in the first two repeats (his salat) until he preserves (it) and is upon certainty.



Chapter 2


قال أبو جعفر عليه السلام: ليس في المغرب والفجر سهو.


Abu Ja`far عليه السلام said: There is no sahw in the maghrib and the fajr.


وقال أبو عبد الله عليه السلام: إذا شككت في المغرب فأعد وإذا شككت في الفجر فأعد.


And Abu `Abdillah عليه السلام said: When you doubt in the maghrib, repeat (the salat).  And when you doubt in the fajr, repeat.



Chapter 3


سئل الصادق عليه السلام: عن رجل صلى المغرب فسلم في ركعتين ثم ذكر فصلى ركعة يعيد؟ قال: إنما يعيد من لم يدر ما صلى.


as-Sadiq عليه السلام was asked about a man who prayed maghrib, and did taslim in two rak`at, then he remembered and so prayed (another) rak`a, does he repeat?  He said: Only he who did not know what he prayed repeats.



Chapter 4


قال الصادق عليه السلام لرجل: ألا أجمع لك السهو كله في كلمتين ، متى شككت فخذ بالأكثر فإذا سلمت فأتم ما ظننت إنك نقصت .


as-Sadiq عليه السلام said to a man: I shall bring together all sahw for you in two expressions.  When you doubt then go by the most, and when you have done taslim then complete what you thought you had decreased. 


وقال عليه السلام: إذ شككت فابن على اليقين، فقيل له: هذا أصل؟ قال نعم.


And he عليه السلام said: When you doubt then build upon certainty.  So it was said to him: This is a principle?  He said: Yes.


وقال عليه السلام: إذا شككت فابن على الأكثر فإذا فرغت وسلمت فأتم ما ظننت إنك نقصت فإن كنت قد أتممت لم يكن عليك في هذا شئ وإن ذكرت إنك قد نقصت كان ما صليت تمام صلاتك.


And he عليه السلام said: When you doubt then build upon the most.  So when you have finished and done taslim, then complete what you thought you had decreased.  So if you had completed, there was nothing upon you in this, and if you remember that you had decreased, what you prayed was the completion of your salat.



Chapter 5


قال الصادق عليه السلام: إذا شككت في شئ ودخلت في غيره فليس شكك بشئ.


as-Sadiq عليه السلام said: When you doubt in something and you have entered into something else, then your doubt is nothing.


وقال الباقر عليه السلام: كل شئ شككت فيه مما قد مضى فامضه كما هو.


And al-Baqir عليه السلام said: Everything in which you doubt of whatever has passed, then go past it as it is.


Chapter 6


قال الصادق عليه السلام: من حفظ سهوه فأتمه فليس عليه سجدتا السهو وإنما السهو على من لم يدر أزاد في صلاته أم نقص منها.


as-Sadiq عليه السلام said: Someone who guards his sahw and completes it, then there is no two sajda of sahw upon him.  Sahw is only upon someone who did not know whether he increased in his salat or whether he decreased from it. 



Chapter 7


فال الصادق عليه السلام: ليس على الإمام سهو ولا على من خلف الإمام سهو .


as-Sadiq عليه السلام said: There is no sahw upon the imam, nor is there sahw upon those behind the imam.



Chapter 8


قال الصادق عليه السلام: ليس على السهو سهو ولا على الإعادة إعادة.


as-Sadiq عليه السلام said: There is no sahw upon sahw and no repetition upon repetition.



Chapter 9


قال الباقر عليه السلام: كلما شككت فيه بعد ما تفرغ من صلاتك فامض ولا تعد.


al-Baqir عليه السلام said: Whenever you doubt regarding something that you have finished from your salat, then keep going and do not repeat.