Fasting

Fasting


Chapter 1


قال الصادق عليه السلام: لكل شئ زكاة وزكاة الأجساد الصيام .


as-Sadiq عليه السلام said: There is zakat for everything, and the zakat of the bodies is fasting.


وقال عليه السلام: إنما فرض الله الصيام ليستوي به الغني والفقير.


And he عليه السلام said: Allah has only obligated fasting so that the affluent and the poor may thereby be equal.




Chapter 2


سئل الصادق عليه السلام: عن قوله: الصايم بالخيار إلى زوال الشمس؟  فقال: إن ذلك في الفريضة فأما في النافلة فله أن يفطر أي وقت شاء إلى غروب الشمس.


as-Sadiq عليه السلام was asked about his saying “The faster has a choice until the declension (zawal) of the sun.”  He said: That is regarding the farida.  However as to the nafila he is allowed to break his fast whichever hour he wants until the setting of the sun.



Chapter 3


سئل الصادق عليه السلام: عن التطوع وعن هذه الثلاثة أيام إذا أجنبت من أول الليل فأعلم أني أجنبت فأنام متعمدا حتى ينفجر الفجر أصوم أو لا أصوم قال : صم .


as-Sadiq عليه السلام was asked: about the voluntary (fast) and about these three days when I have become junub from the beginning of the night and I know that I have become junub.  So I go to sleep intentionally until the fajr dawns.  Do I fast or do I not fast?  He said: Fast.



Chapter 4


قال الصادق عليه السلام: إن طهرت بليل من حيضها ثم توانت في أن تغتسل في رمضان حتى أصبحت، عليها قضاء ذلك اليوم.


as-Sadiq عليه السلام said: When she has become pure at night from her menstruation, then delays doing ghusl in Ramadan until she enters morning, the qada of that day is upon her.



Chapter 5


سئل أبو جعفر عليه السلام: عن السواك للصايم؟ فقال: يستاك أي ساعة من أول النهار إلى آخره.


Abu Ja`far عليه السلام was asked about the siwak for the fasting person.  So he said: He uses the siwak any hour he wants from the beginning of the day to its end.



Chapter 6


سئل الصادق عليه السلام عن شم الريحان في الصوم؟ فقال: أكره أن أخلط صومي بلذة.


as-Sadiq عليه السلام was asked about smelling sweet basil in the fast.  So he said: I dislike mixing my fast with a pleasure.



Chapter 7


قال أبو جعفر عليه السلام: لا يضر الصايم ما صنع إذا اجتنب ثلاث خصال ، الطعام والشراب والنساء والارتماس في الماء.


Abu Ja`far عليه السلام said: Nothing the fasting person does harms him if he abstains from three habits: eating and drinking, and women, and immersion in water.


وقال الصادق عليه السلام: ليس الصيام من الطعام والشراب، والانسان ينبغي له أن يحفظ لسانه من اللغو والباطل في رمضان وغيره.


And as-Sadiq عليه السلام said: Fasting is not from food and drink, and man ought to guard his tongue from nonsense and falsehood during Ramadan and other than it.



Chapter 8


قال إسحاق بن عمار للصادق عليه السلام: آكل في شهر رمضان بالليل حتى أشك؟ قال: كل حتى لا تشك.


Ishaq b. `Ammar said to as-Sadiq عليه السلام: Do I eat in the month of Ramadan at night until I doubt?  He said: Eat until you do not doubt.



Chapter 9


قال الصادق عليه السلام: من فطر صائما فله مثل أجره.


as-Sadiq عليه السلام said: One who breaks the fast of a fasting person (i.e. by giving him food or drink) has the like of his reward.


وقال أبو الحسن عليه السلام: فطرك أخاك الصائم أفضل من صيامك.


Abu ‘l-Hasan عليه السلام said: Your breaking of the fast of your fasting brother is better than your (own) fast.



Chapter 10


قال الصادق عليه السلام: أيما رجل مؤمن دخل على أخيه وهو صائم فسأله الأكل فلم يخبره بصيامه فيمن عليه بإفطاره كتب الله له بذلك اليوم صيام سنة .


as-Sadiq عليه السلام said: Any believing man which enters upon his brother while he is fasting, and asks him to eat, and he does not inform him of his fast, so he bestows him with his iftar, Allah writes for him by that day the fast of a year.



Chapter 11


قال الصادق عليه السلام: لا تخرج في رمضان إلا للحج أو العمرة أو مال تخاف عليه الفوات أو زرع يحين حصاده.


as-Sadiq عليه السلام said: Do not go out in the month of Ramadan except for hajj or `umra, or wealth for which you fear escape, or for a cultivation whose harvest is approaching.



Chapter 12


قال الصادق عليه السلام في حديث: هذا واحد إذا قصرت أفطرت وإذا أفطرت قصرت.


as-Sadiq عليه السلام said in a hadith: This is one, when you shorten (your prayers due to travel) you break your fast, and when you break your fast you shorten.


وقال عليه السلام في حديث: وليس يفترق التقصير والافطار فمن قصر فليفطر .


And he عليه السلام said in a hadith: Shortening and breaking the fast are not separated, so whoever shortens then he is to break his fast.



Chapter 13


سئل الصادق عليه السلام: عن الرجل يصوم صوما قد وقته على نفسه؟ قال: لا يصوم في السفر ولا يقضي شيئا من صوم التطوع إلا الثلاثة أيام التي كان يصومها كل شهر ولا يجعلها بمنزلة الواجب إلا أني أحب لك أن تدوم على العمل الصالح.


as-Sadiq عليه السلام was asked about the man who is fasting a fast which he had appointed upon himself.  He said: He does not fast in travel and does not do the qada of anything of the voluntary fasts except for the three days which one fasts every month.  And one does not make them to have the status of the obligatory (fast), however I love for you to persist upon the righteous act.



Chapter 14


قال عليه السلام: لا صيام في السفر ، قد صام أناس على عهد رسول الله ( صلى الله عليه وآله وسلم ) فسماهم : العصاة ، فلا صيام في السفر إلا ثلاثة أيام التي قال الله عزوجل في الحج .


He عليه السلام said: There is no fasting in travel.  Some people had fasted during the time of the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله وسلم and he named them: the disobedient (al-`usa).  So there is no fasting in travel save for the three days which Allah عزوجل said in the hajj.



Chapter 15


قال الصادق عليه السلام: أيما رجل كان كبيرا لا يستطيع الصيام أو مرض من رمضان إلى رمضان ثم صح فإنما عليه لكل يوم أفطر فدية إطعام وهو مد لكل مسكين.


as-Sadiq عليه السلام said: Any man who is old, not able to fast, or is sick from Ramadan to Ramadan, then becomes healthy, only a ransom of feeding is upon him for every day that he broke his fast.  And it is a mudd for every indigent.



Chapter 16


سئل الصادق عليه السلام: ما حد المرض الذي يفطر فيه صاحبه والمرض الذي يدع صاحبه الصلاة قائما ؟ قال: (بل الإنسان على نفسه بصيرة)، قال: ذاك إليه، هو أعلم بنفسه.


as-Sadiq عليه السلام was asked: What is the bound of sickness in which its possessor breaks his fast, and the sickness which its possessor leaves off salat standing?  He said: “Rather man is discerning of himself.” (75:14) He said: That is up to him, he is most knowledgeable of himself.


وروي: هو مؤتمن عليه مفوض إليه فإن وجد ضعفا فليفطر وإن وجد قوة فليصمه كان المرض ما كان.


And it is narrated: He is trusted upon it, delegated to him.  So if he finds weakness, then he is to break his fast, and if he finds strength, then he is to fast it whatever the sickness may be.



Chapter 17


قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: شهر رمضان نسخ كل صوم، الحديث.


The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله وسلم said: The month of Ramadan abrogated every fast (- al-hadith)


وقال الصادق عيه السلام إذا جئت بصوم شهر رمضان لم تسئل عن صوم.


as-Sadiq عليه السلام said: When you have brought the fast of the month of Ramadan, you will not be asked about (another) fast.


وقال عليه السلام: إن صوم شهر رمضان لم يفرض الله صيامه على أحد من الأمم قبلنا، فسئل عن قوله تعالى: * (كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم) *؟ قال: إنما فرض الله صيام شهر رمضان على الأنبياء دون الأمم ففضل به هذه الأمة فجعل صيامه فرضا على رسول الله صلى الله عليه وآله وعلى أمته.


And he عليه السلام said: Allah did not oblige the fast of the month of Ramadan upon any of the nations before us.  So he was asked about the saying of Allah تعالى “prescribed for you is the Fast, even as it was prescribed for those that were before you” (2:183) He said: Allah only obliged the fast of the month of Ramadan on the prophets apart from the nations.  So He favored this nation with it and made its fast an obligation on the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله وسلم and on his nation.



Chapter 18


قال الصادق عليه السلام: في كتاب علي عليه السلام، صم لرؤية وأفطر لرؤية وإياك والشك والظن فإن خفى عليكم فأتموا الشهر الأول ثلاثين.


as-Sadiq عليه السلام said: In the book of `Ali عليه السلام: Fast due its sighting and break your fast due its sighting.  And beware of doubt and supposition.  So if it is concealed to you, then complete the first month as thirty (days).


وسئل عليه السلام عن هلال شهر رمضان؟ قال: لا تصم إلا أن تراه فإن شهد أهل بلد آخر فاقضه.


And he عليه السلام was asked about the crescent (hilal) of the month of Ramadan:  He said: Do not fast unless you see it.  So if the people of another balad (can mean town, place, or country) testified (or: witnessed), then do its qada.



Chapter 19


قال علي عليه السلام: لا تقبل شهادة النساء في رؤية الهلال إلا رجلين عدلين.


`Ali عليه السلام said: The testimony of women is not accepted in the sighting of the crescent, (and nothing is accepted in the crescent) except for two just men.



Chapter 20


كان رسول الله صلى الله عليه وآله إذا دخل شهر رمضان أطلق كل أسير وأعطى كل سائل.


When the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله used to enter the month of Ramadan he would release every captive and give to every beggar.



Chapter 21


كان علي بن الحسين عليهما السلام إذا دخل شهر رمضان لم يتكلم إلا بالدعاء والتسبيح والاستغفار والتكبير، الحديث.


When `Ali b. al-Husayn عليه السلام used to enter the month of Ramadan he would not speak but with supplication (du`a), glorification (tasbih), seeking of forgiveness (istighfar), and magnification (takbir) (- al-hadith)



Chapter 22


قال الصادق عليه السلام: إن لله عزوجل في كل ليلة من شهر رمضان عتقاء وطلقاء من النار إلا من أفطر على مسكر، فإذا كان في آخر ليلة منه أعتق فيها مثل ما أعتق في جميعه.


as-Sadiq عليه السلام said: In every night from the month of Ramadan, Allah عزوجل has emancipated and liberated (servants) from the Fire, except for one who broke his fast on an intoxicant.  So when it is in the last night from it, He emancipates in it the like of what He emancipated in all of it.


Chapter 23


قال الصادق عليه السلام: إذا كان على الرجل شئ من صوم شهر رمضان، فليقضه في أي شهر شاء أياما متتابعة، فإن لم يستطع فليقضه كيف شاء وليحص الأيام، وليحص الايام ، فإن فرق فحسن ، فإن تابع فحسن ، الحديث.


as-Sadiq عليه السلام said: When something of the fast of the month of Ramadan is upon the man he is to do qada in whichever month he wants as consecutive days.  So if he is not able to, then he is to do its qada however he wants and to count the days.  So if he separates it is good, and if he does it consecutively it is good (- al-hadith)



Chapter 24


روي عن الصادق عليه السلام: أنه لا يجوز أن يتطوع الرجل بالصيام وعليه شئ من الفرض.


It is narrated from as-Sadiq عليه السلام that it is not permissible for the man to do voluntary fasting while there is something from the obligatory upon him.


وروي: من شهر رمضان.


And it is narrated: from the month of Ramadan.



Chapter 25


سئل الصادق عليه السلام عن ليلة القدر فقال: التمسها [في] ليلة إحدى وعشرين أو ليلة ثلاث وعشرين.


as-Sadiq عليه السلام was asked about the night of Qadr, so he said: Seek it [in] the twenty first night or the twenty third night.


وقال أبو جعفر عليه السلام: يقدر في ليلة القدر كل شئ يكون في تلك السنة إلى مثلها من قابل من خير وشر وطاعة ومعصية ومولود وأجل و رزق فما قضى في تلك الليلة وقدر فهو المحتوم ولله عزوجل فيه المشية.


And Abu Ja`far عليه السلام said: In the Night of Qadr the destiny (al-qadr) of everything that will be in that year to its like is ordained, from the next-coming (year) of good and evil, and obedience and sinning, and newborn and term and sustenance.  So what is ordained in that year and decreed, then it is the inevitable (al-mahtum), and Allah عزوجل has the will (al-mashiyya) in it.


وقيل للصادق عليه السلام: ليلة القدر كانت أو تكون في كل عام؟ فقال: لو رفعت ليلة القدر، لرفع القرآن.


And it was said to as-Sadiq عليه السلام: Was the night of Qadr (only in the past) or is it in every year?  So he said: Were the night of Qadr to be lifted, the Quran would be lifted.


وقال عليه السلام: ليلة القدر في كل سنة، ويومها مثل ليلتها .


And he عليه السلام said: The night of Qadr is in every year, and its day is like its night.


وقال عليه السلام: التقدير في ليلة تسع عشرة والابرام في ليلة إحدى وعشرين والامضاء في ليلة ثلاث وعشرين.


And he عليه السلام said: The allocation (at-taqdeer) is in the nineteenth night, and the confirmation (al-ibram) is in the twenty-first night, and the execution (al-imda) is in the twenty-third night.


وسئل الصادق عليه السلام كيف يكون ليلة القدر خيرا من ألف شهر؟ قال: العمل فيها خير من العمل في ألف شهر ليس فيها ليلة القدر


And as-Sadiq عليه السلام was asked: How is the Night of Qadr better than a thousand months?  He said: The deed (done) in it is better than the deed (done) in a thousand months wherein there is not the Night of Qadr.



Chapter 26


وقال الصادق عليه السلام: كل صوم يفرق إلا ثلاثة أيام في كفارة اليمين.


as-Sadiq عليه السلام said: Every fast is separated except for three days in the atonement of the vow.



Chapter 27


قال الصادق عليه السلام: للصائم فرحتان: فرحة عند إفطاره وفرحة عند لقاء ربه.


as-Sadiq عليه السلام said: The fasting person has two joys: the joy at his iftar, and the joy at the meeting of his Lord.