Menstruation, istihada and nifas

Menstruation, istihada and nifas


Chapter 1


قال الصادق عليه السلام: إن رسول الله صلى الله عليه وآله سن في الحيض ثلاث سنن، بين فيها كل مشكل لمن سمعها وفهمها حتى لا يدع لاحد فيه مقالا بالرأي، ثم ذكر إنها ترجع إلى عادتها إن كانت وإلا فإلى التمييز وإلا فإلى عادة نسائها ثم إلى الروايات.


as-Sadiq عليه السلام said: The Messenger of Allah enacted three traditions in regards to menstruation.  He explained every problem to whoever heard it and understood it so that there be left to anyone in regards to it a doctrine by opinion.  Then he mentioned that she refers to her habit if there is one, and if not then to distinguishing, and if not then to the habit of her women, then to the narrations.



Chapter 2


قال الصادق عليه السلام في المستحاضة: وهذه يأتيها بعلها إلا في أيام حيضها.


as-Sadiq عليه السلام said regarding the woman undergoing istihada: And this one, her husband comes to her except during the days of her menstruation.


وقال عليه السلام في المستحاضة: ولا بأس ان يأتيها بعلها إذا شاء إلا في أيام حيضها فيعتزلها زوجها.


And he عليه السلام said regarding the woman undergoing istihada: And there is no harm that her husband comes to her when he wants except for during the day of her menstruation, so (then) her husband is to separate himself from her.



Chapter 3


سئل الصادق عليه السلام: ما لصاحب المرأة الحايض منها ؟ فقال: كل شئ ما عدا القبل منها بعينه.


as-Sadiq عليه السلام was asked: What does the possessor of a menstruating wife have from her?  So he said: Everything apart from the front(al area) from her in itself.


وسئل عليه السلام: عن الحايض ما يحل لزوجها منها ؟ قال: ما دون الفرج.


And he عليه السلام was asked about the menstruating woman, what of her is allowed for her husband?  He said: Whatever is apart from the vulva.


وقال عليه السلام: إذا حاضت المرأة فليأتها زوجها حيث شاء ما اتقى موضع الدم.


And he عليه السلام said: When the wife menstruates, then the husband may come to her from wherever he wants so long as he avoids the place of the blood.



Chapter 4


قال أبو عبد الله عليه السلام: أيما إمرأة رأت الطهر وهى قادرة على أن تغتسل في وقت صلاة ففرطت فيها حتى يدخل وقت صلاة أخرى كان عليها قضاء تلك الصلاة التي فرطت فيها وإن رأت الطهر في وقت صلاة فقامت في تهيئة ذلك فجاز وقت صلاة ودخل وقت صلاة أخرى فليس عليها قضاء وتصلى الصلاة التي دخل وقتها.


Abu `Abdillah عليه السلام said: Any woman who sees the purity (i.e. her menstruation ceases) and she is able to do ghusl during the time of salat, but she neglects it until the time of another salat enters in, that salat which she neglected is qada upon her.  And if she sees the purity in the time of a salat, and she gets up in preparation of that, and the time passes and the time of another salat enters in, then there is no qada upon her and she prays the salat whose time has entered.



Chapter 5


قال عليه السلام: كل ما رأته المرأة في أيام حيضها من صفرة أو حمرة فهو من الحيض وكل ما رأته بعد أيام حيضها فليس من الحيض.


He عليه السلام said: All that the woman sees in the days of her menstruation of yellow or red, then it is from the menstruation.  And all she sees after the days of her menstruation, then it is not from the menstruation.