Janaba

Janaba


Chapter 1


عن أبي الحسن موسى بن جعفر (عليه السلام) ـ في حديث ـ قال : الغسل من الجنابة فريضة.


From Abu ‘l-Hasan Musa عليه السلام in a hadith wherein he said: The ghusl from janaba is an obligation (farida).


وقال أبو عبد الله عليه السلام: من ترك شعرة من الجنابة متعمدا فهو في النار.


And Abu `Abdillah عليه السلام said:  Whoever leaves off a (single) hair from janaba on purpose, then he is in the Fire.



Chapter 2


قال عليه السلام: إنما الغسل من الماء الاكبر فإذا رأى في منامه ولم ير الماء الاكبر فليس عليه غسل.


He عليه السلام said: The ghusl is only from the greater water (i.e. semen), so when ones sees in his sleep and he did not see the greater water, then a ghusl is not upon him.


وقال الصادق عليه السلام: كان على عليه السلام لا يرى في شئ الغسل، إلا في الماء الاكبر.


And as-Sadiq عليه السلام said: `Ali عليه السلام did not regard the ghusl to be in anything except for in the greater water.



Chapter 3


سئل أبو عبد الله عليه السلام عن الجنب يجلس في المساجد ؟ قال: لا، وممن يمر فيها كلها إلا المسجد الحرام ومسجد النبي صلى الله عليه وآله.


Abu `Abdillah عليه السلام was asked about the junub, does he sit in the masajid (pl. of masjid)?  He said: No, but he is from those who pass through it, all of them, except for the Masjid al-Haram and the Masjid of the Prophet صلى الله عليه وآله.


وقال عليه السلام: للجنب أن يمشى في المساجد كلها ولا يجلس فيها إلا المسجد الحرام ومسجد الرسول صلى الله عليه وآله.


And he عليه السلام said: It is (allowed) for the junub to walk in the masajid, all of them, but not to sit in them, except for the Masjid al-Haram and the Masjid of the Messenger صلى الله عليه وآله.


وروي في الحائض مثل ذلك.


And the like of that is narrated about the menstruating woman.



Chapter 4


قال أبو عبدالله ( عليه السلام ): إذا أصاب الرجل جنابة فأراد الغسل فليفرغ على كفيه وليغسلهما دون المرفق ، ثم يدخل يده في إنائه ، ثم يغسل فرجه ، ثم ليصب على رأسه ثلاث مرات ملء كفيه ، ثم يضرب بكف من ماء على صدره ، وكف بين كتفيه ، ثم يفيض الماء على جسده كله ، فما انتضح من مائه في إنائه بعدما صنع ما وصفت فلا بأس.


Abu `Abdillah عليه السلام said: When janaba afflicts the man, and he wants to do the ghusl, then he is to pour (water) upon his hand and wash it beneath the elbow.  Then he inserts his hand into his vessel.  Then he washes his private.  Then he pours (water) upon his head three times (with) the fill of (both) his hands.  Then he strikes with a handful of water upon his chest, and a handful between his shoulders.  Then he pours forth the water upon all of his body.  So whatever sprinkles of his water into his vessel after he has done of what I have described, then there is no harm.



Chapter 5


قال أبو جعفر عليه السلام: الغسل يجزي عن الوضوء وأي وضوء أطهر من الغسل.


Abu Ja`far عليه السلام said: The ghusl suffices for wudu.  And which wudu is purer than the ghusl?


وسئل الصادق عن الرجل يغتسل للجمعة أو غير ذلك أيجزيه عن الوضوء ؟ فقال: وأي وضوء أطهر من الغسل.


And as-Sadiq was asked about the man who does ghusl for Jum`a or other than that, does it suffice him from wudu?  So he said: And which wudu is purer than the ghusl?


قال أبو جعفر عليه السلام: الوضوء بعد الغسل بدعة.


Abu Ja`far عليه السلام said: Wudu after the ghusl is an innovation (bid`a).



Chapter 6


قال أبو جعفر ( عليه السلام ) : من اغتسل وهو جنب قبل أن يبول ثم يجد بللا فقد انتقض غسله ، وإن كان بال ثم اغتسل ثم وجد بللا فليس ينقض غسله ، ولكن عليه الوضوء ، لأن البول لم يدع شيئا.


Abu Ja`far عليه السلام said: Whoever did ghusl while he was junub prior to urinating, then finds wetness, his ghusl has been broken.  And if he had urinated prior to doing ghusl then found wetness, then his ghusl is not broken, rather wudu is upon him, for the urine does not leave anything.


قال سماعة : سألته عن الرجل يجنب ثم يغتسل قبل أن يبول فيجد بللا بعدما يغتسل ؟ قال : يعيد الغسل ، فإن كان بال قبل أن يغتسل فلا يعيد غسله ولكن يتوضأ ويستنجي.


Sama`a said: I asked him about the man who becomes junub then does ghusl prior to urinating and he finds wetness after he had done ghusl.  He said: He repeats the ghusl.  So if he had urinated prior to doing ghusl, then he does not repeat his ghusl, rather he does wudu and istinja.