Wudu

Wudu


Chapter 1


قال الصادق عليه السلام: إذا نامت العين والأذن والقلب وجب الوضوء، قيل: فإن حرك إلى جنبه شئ ولم يعلم به قال: لا حتى يستيقن أنه قد نام حتى يجئ من ذلك أمر بين، وإلا فإنه على يقين من وضوئه ولا تنقض اليقين أبدا بالشك وإنما تنقضه بيقين آخر.


as-Sadiq عليه السلام said: When the eye, the ear and the heart have slept, the wudu has become obligatory.  It was said: So if he moved to his side a bit and he did not know it?  He said: No, not until he becomes certain that he had slept until a clear command comes from that.  Otherwise, then he is upon the certainty of his wudu and certainty is never broken by doubt, it is only broken by another certainty.


وقال عليه السلام: إذا استيقنت انك قد احدثت، فتوضأ، واياك أن تحدث وضوءا أبدا حتى تستيقن أنك قد احدثت.


And he عليه السلام said: When you have become certain that you have had a hadath (i.e. something that breaks the wudu), then do wudu.  And beware you that you should you ever bring about your wudu until you have become certain that you have had a hadath.



Chapter 2


قال الصادق عليه السلام: لا يوجب الوضوء إلا من الغائط أو بول أو ضرطة تسمع صوتها أو فسوة تجد ريحها.


as-Sadiq عليه السلام said: Wudu is not made obligatory except from defecation or urination or a flatus whose sound you hear or a noiseless flatus whose odor you find. 


وقال عليه السلام: لا ينقض الوضوء إلا ما خرج من طرفيك أو النوم.


And he عليه السلام said: The wudu is not broken except by what exits out of the two ends or from sleep.


وقال عليه السلام: ليس ينقض الوضوء إلا ما خرج من طرفيك الاسفلين الذين أنعم الله عليك بهما.


And he عليه السلام said: Nothing breaks the wudu except what exits out from your two lower ends which Allah has bestowed upon you by them.


وقال عليه السلام: لا ينقض الوضوء إلا حدث والنوم حدث.


And he عليه السلام said: The wudu is not broken except by a hadath. And sleep is a hadath.


وسئل أبو جعفر عليه السلام عن الرجل يقلم أظفاره ويجز شاربه ويأخذ من شعر لحيته ورأسه هل ينقض ذلك وضوئه ؟ فقال: كل هذا سنة والوضوء فريضة وليس شئ من السنة ينقض الفريضة وان ذلك ليزيده تطهيرا.


And Abu Ja`far عليه السلام was asked about the man who clips his nails, trims his mustache, and removes hair from his beard and his head, does that break his wudu?  So he said: All of this is sunna and the wudu is a farida.  And nothing from the sunna breaks the farida.  And indeed, that increases him in purity.


وسئل عليه السلام: عن الوضوء مما غيرت النار ؟ فقال: ليس عليك فيه وضوء انما الوضوء مما يخرج ليس مما يدخل.


And he عليه السلام was about whether the wudu is done from what the fire alters (i.e. cooked food).  So he said: There is no wudu upon you in regards to it. The wudu is only from what goes out, not from what comes in.


وعن النبي صلى الله عليه وآله توضؤوا مما يخرج ولا توضؤوا مما يدخل فانه يدخل طيبا ويخرج خبيثا.


And from the Prophet صلى الله عليه وآله: Do wudu from what comes out and do not do wudu from what comes in, for it goes in good and it comes out foul.



Chapter 3


قال الصادق عليه السلام: من نام وهو راكع أو ساجد أو ماش على أي الحالات فعليه الوضوء.


as-Sadiq عليه السلام said: Whoever sleeps and he is in ruku` or in sujud or walking upon whichever state, then the wudu is upon him (i.e. he must do it anew as it has been broken).


وقال عليه السلام في حديث نواقض الوضوء: وكل النوم يكره إلا أن تكون تسمع الصوت.


And he عليه السلام said in the hadith about the nullifier of wudu: And every sleep is disliked unless you can hear sound.



Chapter 4


قيل لابي الحسن موسى عليه السلام: اين يضع الغريب ببلدكم ؟ فقال: اجتنب افنية المساجد وشطوط الانهار ومساقط الثمار ومنازل النزال ولا تستقبل القبلة بغايط ولابول وارفع ثوبك وضع حيث شئت.


It was said to Abu ‘l-Hasan Musa عليه السلام: Where does the stranger put down (i.e. use the privy) in your country?  So he said: Avoid the yards of the mosques, the shores of rivers, the falling places of fruit, and the resting places of travelers.  And do not face the qibla with defecation or urine. And raise your clothing and put down where you will.



Chapter 5


قال أبو عبد الله عليه السلام: إن سمعت الأذان وأنت على الخلا فقل مثل ما يقول المؤذن ولا تدع ذكر الله عز وجل في تلك الحال لأن ذكر الله حسن على كل حال.


Abu `Abdillah عليه السلام said: If you hear the adhan and you are on the toilet, then say the like of what the mu’adhdhan says.  And do not leave off the remembrance of Allah عز وجل in that state, for the remembrance of Allah is good in every state.



Chapter 6


قال عليه السلام: لا يقبل الله صلاة بغير طهور ولا صدقة من غلول.


He عليه السلام said: Allah does not accept a salat without purification (tuhur), nor a charity (sadaqa) from ghulul (treacherous behavior, stealing from the goods taken in war)


وقال أبو جعفر عليه السلام: لاصلاة إلا بطهور.


And Abu Ja`far عليه السلام said: There is no salat except for with purification.


وقال الصادق عليه السلام: الصلاة ثلاثة أثلاث: ثلث طهور وثلث ركوع وثلث سجود.


And as-Sadiq عليه السلام said: Salat is three thirds: a third is purification, a third is ruku`, and a third is sujud.


وقال عليه السلام: من نسى مسح رأسه أو قدميه أو شيئا من الوضوء الذي فرضه الله تعالى في القرآن، كان عليه اعادة الوضوء والصلاة.


And he عليه السلام said: Whoever forgets to wipe his head or his feet or something from the wudu which Allah تعالى obliged in the Quran, upon him is the repetition of the wudu and the salat.



Chapter 7


قال أبو جعفر ( عليه السلام ) : ألا أحكي لكم وضوء رسول الله ( صلى الله عليه وآله )؟ ثم أخذ كفا من ماء، فصبها على وجهه، ثم أخذ كفا، فصبها على ذراعه، ثم أخذ كفا آخر، فصبها على ذراعه الأخرى، ثم مسح رأسه وقدميه، ثم وضع يده على ظهر القدم، ثم قال: هذا هو الكعب، قال: وأومأ بيده إلى أسفل العرقوب ، ثم قال: إن هذا هو الظنبوب . 


Abu Ja`far عليه السلام said: Shall I relate the wudu of the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله to you?  Then he took a handful of water and poured it on his face.  Then he took a handful and poured it on his arm.  Then he took another handful and poured it on his other arm.  Then he wiped his head and his feet.  Then he put his hand on the top of his foot, then said: This is the ka`b.  He said: And he indicated with his hand down to the heel-tendon, then he said: This is the shinbone.


وعن أبي عبدالله ( عليه السلام )، في مسح القدمين ومسح الرأس فقال: مسح الرأس واحدة، من مقدم الرأس ومؤخره، ومسح القدمين ظاهرهما وباطنهما.


And from Abu `Abdillah عليه السلام regarding the wiping of the feet and the wiping of the head, he said: Wipe the head once, from the forepart of the head to its backend, and wipe the feet their top and their bottom.



Chapter 8


قال رجل للصادق عليه السلام: عثرت فانقطع ظفري فجعلت على اصبعي مرارة فكيف أصنع بالوضوء ؟ قال: يعرف هذا وأشباهه من كتاب الله: (ما جعل عليكم في الدين من حرج) امسح عليه.


A man said to as-Sadiq عليه السلام: I fell and I broke my nail, so I made a marara on my finger.  So how do I perform the wudu?  He said: This and what is similar to it are known from the book of Allah “He has not placed hardship upon you in the religion” (22:78) Wipe upon it.



Chapter 9


قال أبو جعفر عليه السلام: إذا كنت قاعدا على وضوئك فلم تدر اغسلت ذراعيك أم لا، فأعده عليهما وعلى جميع ما شككت فيه انك لم تغسله أو تمسحه مما سمى الله مادمت في حال الوضوء فإذا قمت من الوضوء وفرغت منه وقد صرت في حال أخرى في إلصلاة أو في غيرها فشككت في، بعض ما سمى الله مما أوجب عليك فيه وضوءه لا شئ عليك فيه، الحديث.


Abu Ja`far عليه السلام said: When you are sitting down for your wudu and you do not know whether you washed your arms or not, then repeat it on them and on all of what you doubt in whether you did not wash it or wipe it from what Allah has named (i.e. in the Quran) so long as you are in the state of wudu.  So if you have got up from (performing) the wudu, and you finished from it and have come unto another state, in the salat or in other than it, and you doubt in regards to some of what Allah named of what He obligated upon you in it of its wudu, nothing is upon you in regards to it (- al-hadith)


وقال أبو عبد الله عليه السلام: إذا شككت في شئ من الوضوء وقد دخلت في غيره فليس شكك بشئ، إنما الشك أذا كنت في شئ لم تجزه.


And Abu `Abdillah عليه السلام said: If you doubt in something from the wudu and you have entered in other than it, then your doubt is nothing.  Doubt is only when you are in something which you have not gone past it.


وقال عليه السلام: كل ما مضى من صلاتك وطهورك فذكرته تذكرا فامضه، ولا إعادة عليك فيه.


And he عليه السلام said: All of what has passed from your salat and your purification, and you remember it with a remembrance, then let it go past and there is no repetition upon you in regards to it.



Chapter 10


قيل لابي جعفر عليه السلام: أرأيت ما أحاط به الشعر ؟ فقال: كل ما أحاط به الشعر فليس على العباد أن يطلبوه ولا يبحثوا عنه ولكن يجري عليه الماء.


It was said to Abu Ja`far عليه السلام: Do you regard what the hair surrounds?  So he said: All that the hair surrounds, then it is not upon the servants to seek it or to search for it, rather the water is flowed upon it.



Chapter 11


قال عليه السلام: عليك بالسواك عند كل وضوء.


He عليه السلام said: Betake you to the siwak at every wudu.


وقال عليه السلام: عليك بالسواك لكل صلاة.


And he عليه السلام said: Betake you to the siwak for every salat.


وقال عليه السلام: عليك بالسواك عند وضوء كل صلاة.


And he عليه السلام said: Betake you to the siwak at the wudu of every salat.



Chapter 12


قال أبو عبد الله عليه السلام: من ذكر اسم الله على وضوئه فكأنما اغتسل.


Abu `Abdillah عليه السلام said: One who mentions the name of Allah upon his wudu, it is as though he did a ghusl.


وقال أبو جعفر ( عليه السلام ) قال: إذا وضعت يدك في الماء فقل: بسم الله وبالله، اللهم اجعلني من التوابين واجعلني من المتطهرين، فإذا فرغت فقل: الحمد لله رب العالمين.


And Abu Ja`far عليه السلام said: When you have placed your hand in the water, then say “bismillaahi wa billaahi, Allaahumma ‘j`alinee min at-tawwaabeen wa ‘j`alnee min al-mutaTahhireen” (By the name of Allah and by Allah, Allahumma make me be from the penitent and make me be from the purified).  And when you have finished, then say “al-Hamdu lillaahi rabbi ‘l-`aalameen” (Praise be to Allah, Lord of the worlds).