Hadith‎ > ‎al-Usool as-Sitta `Ashar‎ > ‎

al-Mukhtar min Kitab `Ala b. Razin

المختار من كتاب علاء بن رزين


Selections from the Book of `Ala b. Razin


بسم الله الرحمن الرحيم


By the name of Allah, the Beneficent, the Merciful


 عن أبي جعفرعليه السلام في قوله تعالى:ولقد آتيناك سبعا من المثاني والقرآن قال: آية الكرسي.


1 – From Abu Ja`far عليه السلام regarding His تعالى saying “And We have given you seven of the oft-repeated and the great Quran” (15:87) He said: Ayat al-kursi. 


عن محمد بن مسلم، عن أبي جعفرعليه السلام، قال:كان أبي علي بن الحسين عليه السلام يسألنا: صليتم؟ فنقول: نعم، فيقول: البينة على الصلاة.


2 – From Muhammad b. Muslim from Abu Ja`far عليه السلام.  He said: My father, `Ali b. al-Husayn عليه السلام, used to ask us: Did you pray?  So we would say: Yes.  And he would say: The clear proof (al-bayyina) is upon the salat.


عن أبي جعفرعليه السلام، قال:إن الرجل ليذكر ذنبه بعد سبع وعشرين سنة، وما يذكره إلا ليستغفر الله منه، فيغفر له.


3 – From Abu Ja`far عليه السلام.  He said: If the man were to remember his sin after twenty-seven years, and not remember it but that he seeks forgiveness of Allah from it, then He would forgive him.


الدعاء دبر المكتوب أفضل من الدعاء دبر التطوع كفضل الصلاة المكتوبة على التطوع


4 – Du`a following after the ordained (obligatory daily salat) is better than du`a following after the voluntary (salat) as the virtue of the ordained salat (is) over the voluntary.


الحمى من قيح جهنم، أطفئوها بالماء


5 – Fever is from the pus of Jahannam, extinguish it with water.


محمد بن مسلم قال: قلت له: وباء إذا وقع في الأرض أنعتزل؟ قال: وما بأس أن تعتزل الوباء.


6 – Muhammad b. Muslim said: I said to him: An epidemic when it befalls the land, do we go away?  He said: And what harm would there be that you go away from the epidemic.


الباقرعليه السلام وقد قال رسول الله صلى الله عليه وآله لرجل أخبره أنه كان في دار فيها إخوته فماتوا ولم يبق غيره: ارتحل منها وهي ذميمة.


7 – al-Baqir عليه السلام: And the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله had said to man who informed him that he was in a home in which his brothers were, and they died and no one other than him remained: Move from it, and (or: while) it is obnoxious.


ابن أبي يعفور قال: كان علي عليه السلام عالم هذه الأمة، والعلم يتوارث، وليس يهلك هالك حتى يرى من أهله من يعلم مثل علمه.


8 – Ibn Abi Ya`fur said: `Ali عليه السلام was the learned one (`alim) of this Umma, and knowledge is inherited.  One who perishes does not perish until he sees in his family someone who knows the like of his knowledge.


 محمد بن مسلم قال: سألته عليه السلام عن الرجل يعطس، قال: تقول: يرحمكم الله ويغفر لنا ولك.


9 – Muhammad b. Muslim said: I asked him عليه السلام about the man who sneezes.  He said: You say: May Allah have mercy on you and forgive us and you.


محمد بن مسلم:إن أوجز التحميد أن يقول الرجل: اللهم! لك الحمد لمحامدك كلها على نعمك كلها حتى ينتهي الحمد إلى ما يحب ربي ويرضى، اللهم! إني أسألك خير ما أرجو، وخير ما لا أرجو، وأعوذ بك من شر ما أحذر، ومن شر ما لا أحذر.


10 – Muhammad b. Muslim: The most abridged praise (tahmid) is that the man says: Allahumma, praise be to You for all of Your praiseworthy things upon all of Your boons, until the praise reaches to what my Lord loves and accepts.  Allahumma, I ask of You the good of what I hope for, and the good of what I do not hope for, and I take refuge in You from the evil of what I beware of, and from the evil of what I do not beware of.lim mad y: May Allah have mercy on you and forgive us and you. who knows the like of his knowledge.ks forgiveness of Allah


محمد بن مسلم: سألته عن الرجل يلبس ثوبا جديدا، قال: يقول: بسم الله وبالله، اللهم! اجعله ثوب تقوى وبركة ويمن، اللهم! ارزقني فيه حسن عبادتك، وعملا بطاعتك، وأداء شكر نعمتك، الحمد لله الذي كساني ما أواري به عورتي، وأتجمل به في الناس. 


11 – Muhammad b. Muslim: I asked him about the man who wears a new garment.  He said: He says: By the name of Allah and by Allah. Allahumma, make it a garment of taqwa and blessing and good fortune.  Allahumma, in it provide me the good of Your worship, and action by Your obedience, and rendering of thanks for Your boon.  Praise be to Allah who clothed me with what conceals my `awra, and beatifies myself amongst the people.


محمد بن مسلم، عن أبي جعفرعليه السلام، قال: إن ذنوب المؤمن مغفورة، فليعمل لما1يستأنف، أما إنها ليست إلا لأهل الإيمان.


12 – Muhammad b. Muslim from Abu Ja`far عليه السلام.  He said: The sins of the believer are forgiven, so he is to act on what is renewed (?).  However, it is not but for the people of faith.  


 13. محمد بن مسلم قال: [قال أبو عبد اللهعليه السلام:] كان علي بن الحسين عليهما السلام يقول في كل صباح: أقدم في يومي هذا بين يدي نسياني وعجلتي بسم الله وما شاء الله عشر مرات، وفي الليلة - إذا استقبلها - مثل ذلك، يجزيه فيما صنع في يومه وليلته ذلك


13 – Muhammad b. Muslim said: Abu `Abdillah عليه السلام said: `Ali b. al-Husayn عليهما السلام used to say every morning: I proffer in this my day before me my forgetfulness and my haste “by the name of Allah” and “what Allah has willed” ten times.  And in night – when he would meet it – (he would say) the like of that.  It would suffice him in what he did in that day and night of his.


عن أبي يعفور، عن أبي عبد الله عليه السلام، قال:كونوا دعاة للناس بغير ألسنتكم؛ ليروا منكم الاجتهاد والصدق والورع


14 – From Abi Ya`fur from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: Be callers to the people by other than your tongues, that they may see exertion, truthfulness and piety from you.


محمد بن مسلم قال: وسألته عن قوله:قل لا أسألكم عليه أجرا الآية قال: لم يسأل الله إلا ما سألت الرسل قبله. وأما قوله:ومن يقترف حسنة : فإنه التسليم لنا، والصدق علينا، ولا يكذب علينا


15 – Muhammad b. Muslim said: And I asked him about the His saying “Say: I do not ask of you a wage for this” (42:23) the aya.  He said: He did not ask Allah but what the messengers before him asked.  And as to his saying “and whosoever gains a good deed” (42:23) it is surrender to us, truthfulness upon us, and not lying against us.


وسألته عن الرجل المسلم يداويه اليهود والنصارى، قال: لا بأس، إنما الشفاء بيد الله.


16 – And I asked him about the Muslim man who the Jews and Christian treat.  He said: There is no harm, the cure is only by the hand of Allah.


محمد بن مسلم قال: سألت أبا جعفرعليه السلام: أصلي في مسجد فأمشي إلى الصف أمامي، فيه انقطاع، فأتمه؟ قال: نعم، إن رسول الله صلى الله عليه وآله قال: إني أراكم من خلفي كما أراكم من بين يدي لتقيمن صفوفكم، أو ليخالفن الله قلوبكم


17 – Muhammad b. Muslim said: I asked Abu Ja`far عليه السلام: I am praying in a masjid, so I walk to the row before me.  In it there is a break, so do I complete it?  He said: Yes, the Messenger of Allah الله صلى الله عليه وآله said: I see you behind me as I see you before me, so you are to straighten your rows, or Allah will cause dissension in your hearts.


 محمد بن مسلم [قال:] قال أبو عبد الله عليه السلام:مر بي رجل وأنا أصلي وأنا أدعو - يعني أشير بيساري أدعو بها - فقال: يا أبا عبد الله! بيمينك؟ فقلت: يا عبد الله! إن لله حقا على هذه كحقه على هذه


18 – Muhammad b. Muslim said: Abu `Abdillah عليه السلام said: A man passed by me while I praying, and I supplicated – meaning I indicated with by my left supplicating with it.  So he said: O Abu `Abdillah, by your right?  So I said: O servant of Allah, Allah has a right upon this one as His right upon this (other) one.


محمد بن مسلم قال: قلت لأبي جعفرعليه السلام:ما ترى في صوم شعبان؟ قال: حسن، قال: قلت: أفصامه رسول الله صلى الله عليه وآله؟ قال: لا، قلت: أفصامه أحد من آبائك؟ قال: لا. 


19 – Muhammad b. Muslim said: I said to Abu Ja`far عليه السلام: What do you regard about the fast of Sha`ban?  He said: Good.  He said: I said: Did the Messenger of Allah الله صلى الله عليه وآله fast it?  He said: No.  I said: Did anyone of your fathers fast it?  He said: No.


عن أبي جعفرعليه السلام، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: عجبا للمؤمن إن الله لا يقضي له قضاء إلا كان له خير، فإن ابتلي صبر، وإن أعطي شكر. 


20 – From Abu Ja`far عليه السلام, he said: The Messenger of Allah الله صلى الله عليه وآله said: Wondrous for the believer, Allah does not carry out a decree for him unless it is good for him.  So if he is afflicted he is patient, and if he is given to he gives thanks.


محمد بن مسلم قال: سألته عن الحصاد والجذاذ، قال:لا يكون الحصاد والجذاذ بالليل؛ إن الله يقول:وآتوا حقه يوم حصاده5ومن كل شيء ضغث.


21 – Muhammad b. Muslim said: I asked him about the time of harvest and cutting the fruit of palm-trees.  He said: The time of harvest and cutting fruit of palm-trees is not at night.  Allah says “and bring its due on the day of its harvest” (6:141) and there is a di`ghth (a bundle of dry and green herbs mixed together) from everything.


محمد بن مسلم قال: سألته عن قول الله عز وجل:فأولئك يبدل الله سيئاتهم حسنت قال:يؤتى بالمؤمن المذنب يوم القيامة حتى يقام بين يدي الله، فيكون الله هو الذي يلي حسابه فيما بينه وبينه، لا يطلع على حسابه الناس حتى إذ أقرره بسيئاته قال:يبدلها حسنات، وأظهرها للناس، فيقول الناس: ما كان لهذا العبد سيئة واحدة. 


22 – Muhammad b. Muslim said: I asked him about the saying of Allah عز وجل “so those, Allah will change their evil deeds into good deeds” (25:70).  He said: The sinful believer is brought on the day of the resurrection until he stands before Allah.  So Allah He is the one who administers the reckoning regarding what is between He and him, the people not being informed of his reckoning until He has confirmed of him his evil deeds.  He said: He changes them to good deeds, and shows them to the people, so the people will say: This servant does not have a single evil deed.


محمد بن مسلم قال: سألته عن الدجال، فقال:إنه لا يأتي المدينة ولكن يأتي حتى يكون من وراء أحد، فيرى3دخان طعامهم عن مسير شهر، وأكثر من يتبعه النساء، وقال رسول الله – صلى الله عليه وآله -: إنه ليس من نبي إلا وقد حذر منه، فاحذروه؛ فإنه أعور، وليس ربكم بأعور.


23 – Muhammad b. Muslim said: I asked him about the Dajjal.  So he said: He will not come to Medina, however he will come until he is behind Uhud.  So he will see the smoke of their food (i.e. the cooking fires) from a month’s (journey’s) distance, and most of those who follow him will be women.  And the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله said: There it no prophet but that he has warned of him, so beware of him.  And he is one-eyed, while your Lord is not one-eyed.


محمد بن مسلم قال:سألته عن الساعة التي يقال فيها ما يقال من يوم الجمعة، فقال: ما بين قيام الإمام إلى التكبيرة بالصلاة.


24 – Muhammad b. Muslim said:  I asked him about the hour in which it is said what is said from the day of Jum`a.  So he said: What is between the rise of the imam to the takbira for salat.


محمد بن مسلم قال: سألته عن الفقير والمسكين، قال:الفقير لا يسأل، والمسكين يسأل، والذي لا يسأل أجهد من الذي يسأل. 


25 – Muhammad b. Muslim said:  I asked him about the faqeer and the miskeen (both mean a poor person).  He said: The faqeer does not ask (i.e. does not beg) while the miskeen asks.  And the one who does not ask strives harder than the one who asks.


محمد بن مسلم، عن أبي جعفرعليه السلام، قال:قال رسول الله صلى الله عليه وآله لرجل: أنت ومالك لأبيك. في كتاب علي عليه السلام: أما الولد فلا يأخذ من مال والده شيئا إلا بإذنه، وللوالد أن يأخذ من مال ابنه ما شاء، وله أن يقع على جارية ابنه إذا لم يكن ابنه وقع عليها، قال: قلت: اللهم! إن كان كذا وكذا خيرا فيسره لي، قال: اللهم! اقض لي أمر كذا وكذا، ويسره لي، واجعله خيرا لي. 


26 – Muhammad b. Muslim from Abu Ja`far عليه السلام.  He said: The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله said to a man: You and your wealth are for your father.  And in the book of `Ali عليه السلام (it says): As to the child then he does not take anything from the wealth of his parent except by his permission, and it is (allowed) for the parent to take from the wealth of his son whatever he wants, and it is (allowed) for him to have intercourse with the slave girl of his son when his son has not had intercourse with her.  He said: I said: Allahumma, if thus-and-thus is good then ease it for me.  He said: Allahumma, carry out the affair of thus-and-thus for me, and make it good for me.


محمد بن مسلم قال:إني لأبغض الرجل يكون كسلان عن أمر دنياه فهو عن أمر آخرته أكسل. 


27 – Muhammad b. Muslim said:  I am wroth with the man who is lazy over the affair of his dunya, so he is (even) lazier over the affair of his hereafter.


محمد بن مسلم قال:إنه ليس من عبد إلا و يوقظ كل ليلة مرة أو مرتين أو مرارا، فإن قام كان ذلك، وإلا فحج3الشيطان في أذنه، أو لا يرى أحدكم إذا قام ولم يكن ذلك منه، قام متحيرا ثقلا كسلان؟


28 – Muhammad b. Muslim said:  There is not a servant but that he is woken every night once or twice or numerous times. So if he gets up he is that (i.e. awake), otherwise Shaytan does fahaj (having the middle of the legs wipe apart) in his ear.  Or does not anyone of you see that when he gets up and that it not from himself, he gets up confused, heavy, and lazy?


أبو حمزة ومحمد بن مسلم، عن أبي جعفرعليه السلام، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله:الروح الأمين نفث في روعي أنه لن تموت5نفس حتى تستكمل رزقها، فأجملوا في الطلب، ولا يحملنكم استبطاء شيء من الرزق أن تطلبوا ما عند الله [بشيء] من معاصيه، فلا ينال ما عند الله إلا بالطاعة.


29 – Abu Hamza and Muhammad b. Muslim from Abu Ja`far عليه السلام.  He said: The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله said: The Faithful Spirit inspired in my mind that a soul does not die until its sustenance is complete.  So be good in the seeking (of sustenance), and do not let having to wait a long time for something of sustenance carry you to seeking what is with Allah to something that is from the acts of disobedience against Him, for what is with Allah is not acquired but by obedience.



أبو حمزة، عن أبي جعفرعليه السلام، قال: [قال] رسول الله - صلى الله عليه وآله وسلم -:نضر الله عبدا سمع مقالتي فوعاها وبلغها من لم يبلغه، رب حامل فقه إلى غير فقيه، ورب حامل فقه إلى من هو أفقه منه. 


30 – Abu Hamza from Abu Ja`far عليه السلام.  He said: The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله وسلم said: May Allah make to shine a servant who hears my discourse and perceives it, and conveys it to someone whom it did not reach.  It may be that a bearer of knowledge (fiqh) is other than a person of knowledge (faqih), and it may be that a bearer of knowledge (conveys it) to someone who is more knowledgeable (afqah) than himself.


محمد بن مسلم قال: سألته عن الرجل يتعلم سورة من العزائم فتعاد عليه مرارا أيسجد كلما أعيدت عليه؟ قال: نعم.قال: يستحب الإنصات والاستماع في الصلاة وغيرها للقرآن. 


31 – Muhammad b. Muslim said:  I asked him about the man who is learning a sura from the aza`im (the four in which there is an obligatory sajda), so it repeats upon him a number of times (i.e. the verse in which he must do sujud).  Does he do sujud whenever it repeats upon him?  He sadi: Yes.  He said: Hearkening and listening to the Quran are desirable in salat and (in) other than it.


محمد بن مسلم قال:رأيت أبا جعفرعليه السلام وعليه جبة خز، وكساء خز، وعمامة خز.


32 – Muhammad b. Muslim said: I saw Abu Ja`far عليه السلام and he had a silk jubba on him, and a silk cloak, and a silk turban.


محمد بن مسلم، عن أبي جعفرعليه السلام، قال: قال رسول الله – صلى الله عليه وآله -:لا تبقى جماء نطحتها قرناء إلا قاد لها الله منها يوم القيامة.


33 – Muhammad b. Muslim from Abu Ja`far عليه السلام.  He said:  The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله said: There will not remain a hornless sheep which associates have gored but that Allah will measure for it from it on the day of the resurrection.


محمد بن مسلم، عن أبي جعفرعليه السلام في حديث، قال:ثم صام يومين وأفطر يوما وكان ذلك صوم داوودعليه السلام، قال: ثم صام يوما وأفطر يوما قال: ثم آل بعد ذلك إلى صيام ثلاثة أيام في كل شهر.


34 – Muhammad b. Muslim from Abu Ja`far عليه السلام in a hadith wherein he said: Then he fasted two days and broke fast a day, and that was the fast of Dawud عليه السلام.  He said: Then he fasted a day and broke fast a day.  He said: Then after that he reverted to fasting three days in every month.


محمد بن مسلم قال:سألني أبو جعفرعليه السلام عن شيء، فقلت: لا، بحمد الله، فقال: لا تقل هكذا، قل: لا، والحمد لله.


35 – Muhammad b. Muslim said: Abu Ja`far عليه السلام asked me about something, so I said: No, by the praise of Allah (bi-Hamdillaah).  So he said: Do not say thus.  Say “No, and praise be to Allah (wa ‘l-Hamdu lillaah).”


أبو حمزة، عن أبي جعفرعليه السلام، قال:أبرؤا من خمسة: من المرجئة، والخوارج، والقدرية، والشامي، والناصب، قلت: ما النصب؟ قال: من أحب شيئا وأبغض عليه.


36 – Abu Hamza from Abu Ja`far عليه السلام.  He said: Disassociate from five: from the Murji’a, the Khawarij, the Qadariyya, the Syrian, and the Nasib.  I said: What is nasb?  He said: Someone who loves something and hates upon it.


أبو حمزة إنه قال: إنا - أهل البيت - إذا ثقل علينا جليسنا قذفناه بحصاة فإن قام، وإلا فثلاث، فإن قام، وإلا فسبع، لا يتمالك عند السابع.


37 – Abu Hamza that he said: We – the People of the House – when our companion has become burdensome upon us we fling a pebble at him. So if he stands up, otherwise three (pebbles), and otherwise seven.  He does not restrain himself at the seventh. 


محمد بن مسلم، عن أبي جعفرعليه السلام، قال:لا بأس أن تحدث أخاك إذا رجوت أن ينفعه وتحثه، وإذا سألك: هل قمت الليلة، أو صمت؟ فحدثه بذلك إن كنت فعلته، فقل: قد رزق الله ذلك، ولا تقل: لا؛ فإن ذلك كذب


38 – Muhammad b. Muslim from Abu Ja`far عليه السلام.  He said: There is no harm that you tell your brother when you hope to benefit him or prod him.  And when he asks you “Did you hold vigil in the night, or fast?”, then tell him that if you did it.  So say “Allah has provided that”.  And do not say “No”, for that is a lie.


محمد بن مسلم: في الرجل يريد الحاجة واليوم حر حين تزول الشمس هل بأس أن يصلي الظهر حينئذ؟ قال: لا بأس.


39 – Muhammad b. Muslim: regarding the man who desires the need (?), and the day is hot when the sun declines (i.e. at zhuhr).  Is there harm that he prays zhuhr at that time?  He said: There is no harm.


محمد بن مسلم في الرجل يصلي الفجر حين طلع، قال: لا بأس.


40 – Muhammad b. Muslim: Regarding the man who prays fajr while it rises.  He said: There is no harm.


محمد بن مسلم قال: مر بي أبو جعفرعليه السلام بمسجد رسول الله صلى الله عليه وآله[عند] زوال الشمس وأنا أصلي، فلقيني بعد، فقال:إياك أن تصلي الفريضة في تلك الساعة أتؤديها في شدة الحر الظهر؟ قلت: إني كنت أتنفل.


41 – Muhammad b. Muslim said: Abu Ja`far عليه السلام passed by me in the masjid of the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله at the zawal of the sun and I was praying.  So he met me afterwards, and said: Beware you that you pray the farida (obligatory salat) in this hour.  Did you do it in the hardship of the heat of noon?  I said: I was doing nafila (recommended salat).


محمد بن مسلم قال: قلت:الرجل الموسر يمكث سنين لا يحج هل يجوز شهادته؟ قال: نعم، [قلت]: وإن مات ولم يحج صلي عليه، ويستغفر له؟ قال: نعم.


42 – Muhammad b. Muslim said: I said: The wealthy man who remained for years without doing hajj, is his testimony admissible?  He said: Yes.  I said: And if he died and had not done hajj, does one pray over him and seek forgiveness for him?  He said: Yes.


محمد بن مسلم قال:سألته عن الرجل يتوضأ أيبطن لحيته بالماء؟ قال: لا.

قال رسول الله صلى الله عليه وآله: صاحب الفراش أحق بفراشه، وصاحب المسجد أحق بمسجده


43 – Muhammad b. Muslim said: I asked him about the man who is doing wudu, does he make the water go inside his beard?  He said: No.

The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله said: The possessor of the bed has more right to his bed, and the possessor of the masjid has more right to his masjid.


 محمد بن مسلم قال: سألته: هل كان لمسجد رسول اللهصلى الله عليه وآلهسقف؟ قال: لا


44 – Muhammad b. Muslim said: I asked him: Did the masjid of the Messenger of Allah الله صلى الله عليه وآله have a roof?  He said: No.


 محمد بن مسلم قال:علامة ليلة القدر أن تطيب ريحها، وإن كانت في برد دفئت، وإن كان في حر بردت وطابت. 


45 – Muhammad b. Muslim said: The sign of the night of Qadr is that its wind is agreeable.  And if it is in (the) cold it warms up, and if it is in heat it cools, and becomes agreeable.


محمد بن مسلم قال:سألته عن العتمة، قال: هي العشاء الآخرة، ولكن الأعراب غلبوا عليها.


46 – Muhammad b. Muslim said: I asked him about the darkness (al-`atama).  He said: It is the final `isha, however the Bedouins prevailed upon it.


محمد بن مسلم قال:سألته عن الرجل قالت له امرأته: أسألك بوجه الله إلا طلقتني، قال: يوجعها ضربا أو يعفو عنها


47 – Muhammad b. Muslim said: I asked him about the man whose wife says to him “I beseech you by the face of Allah to divorce me”.  He said: He hurts her with a striking or he pardons her.


محمد بن مسلم قال:سألته عن رجل وقع على جارية، فارتفع حيضها، وخاف أن يكون قد حملت فجعل الله عليه عتقا وصوما وصدقة إن هي حاضت، فإن كانت الجارية طمثت قبل أن يحلف بيوم أو بيومين وهو لا يعلم؟ قال: ليس عليه شيء


48 – Muhammad b. Muslim said: I asked him about a man who had intercourse with his slave girl.  Her menstruation was lifted, and he feared that she has become pregnant so he put Allah upon him (i.e. took an oath) for an emancipation, a fast, and a charity if she menstruates.  So if the slave girl menstruated before he swore by a day or two days while does not know?  He said: There is nothing upon him.


محمد بن مسلم قال:سألته عن محرم تشققت يداه، قال: يدهنها بزيت أو بسمن أو باهالة. 


49 – Muhammad b. Muslim said: I asked him about the person in ihram who hands become chapped.  He said: He anoints them with oil or ghee or grease.


محمد بن مسلم:إن آدم عليه السلام لما بنى الكعبة، قال: اللهم! إن لكل عامل أجرا اللهم! إني قد عملت، قال: فقيل له: سل يا آدم! قال: اللهم! اغفر لي ذنبي، قال: قد غفرت لك يا آدم! فقال:ولذريتي من بعدي، قال: يا آدم! من باء منهم بذنبه هاهنا كما أبت [غفرت له]، قال: ثم خرج، فوقف بعرفة وبالمزدلفة، ومر بالماذنين فلما تلقته الملائكة بالأبطح - وهم يقولون: بر حجك يا آدم! - فرد عليهم. 


50 – Muhammad b. Muslim: When Adam عليه السلام built the Ka`ba he said: Allahumma, for every worker there is a wage.  Allahumma, I have worked.  He said: So it was said to him: Ask, O Adam.  He said: Allahumma, forgive me my sin.  He said: It has been forgiven you O Adam.  So he said: And (forgive) my progeny after me.  He said: O Adam, whoever of them comes back with his sin here as you have come back, I have forgiven him.  He said: Then he went out and stopped at `Arafa and al-Muzdalifa, and passed by al-Madhinayn (?).  So when the angels met him in the valley and they were saying “Your hajj was well performed O Adam” he replied to them.


محمد بن مسلم قال: قلت له:ومن أين أستلم الكعبة إذا فرغت من طوافي؟ قال: من دبرها. 


51 – Muhammad b. Muslim said: I said to him: And from where do I do istilam of the Ka`ba when I have finished from my tawaf?  He said: From its back.


محمد بن مسلم قال:سألته عن الرجل ينسى الأذان والإقامة حتى يدخل في الصلاة، قال: إن كان ذكر قبل أن يقرأ فليسلم على النبي صلى الله عليه وآله وليتمم، وإن كان قد قرأ فليتم صلاته. 


52 – Muhammad b. Muslim said: I asked him about the man who forgets the adhan and the iqama until he enters into salat.  He said: If he remembered prior to doing qira’a, then he is to give salam upon the Prophet صلى الله عليه وآله and fulfill (it), and if he had done qira’a then he is to complete his salat.


محمد بن مسلم قال: سألته عن الرجل يقتل دون ماله، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: من قتل دون ماله فقتل شهيدا، ولو كنت أنا لتركت له المال ولم أقاتله.


53 – Muhammad b. Muslim said: I asked him about the man who is killed defending his property.  He said: The Messenger of Allah الله صلى الله عليه وآله said: Whoever is killed defending his property is killed as a martyr, and if it were me I would leave him the property and not fight him.


محمد بن مسلم قال:سألته عن قوله تعالى:ندعوا كل أناسم بإمامهم قال: بما كانوا يأتمون به في الدنيا؛ فيؤتى بالشمس والقمر، فيقذفان في جهنم ومن يعبدهما


54 – Muhammad b. Muslim said: I asked him about His تعالى saying “when we will call all men with their Imam” (17:71) He said: With what they used to follow in this world.  So He (?) will bring the sun and the moon, and they will be hurled into Jahannam and whoever would worship them.


محمد بن مسلم قال:سألته عن التسبيح، قال: ما علمت شيئا فيه موظفا إلا تسبيح فاطمة عليها السلام وعشرا بعد الغداة: لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد، يحيي ويميت ويميت ويحيي، وهو حي لا يموت، بيده الخير، وهو على كل شيء قدير


55 – Muhammad b. Muslim said: I asked him about the tasbih.  He said: I do not know of anything in it which is appointed except for the tasbih of Fatima عليها السلام and ten after the ghada (fajr salat): laa ilaaha illAllaah, waHdahu laa shareeka lah, lahu ‘l-mulku wa lahu ‘l-Hamd, yuHyee wa yumeet, wa yumeetu wa yuHyee, wa huwa Hayyu laa yamoot, bi-yadihi ‘l-khayr, wa huwa `alaa kulli shay’in qadeer (There is no god but Allah, He alone, He has no partner, to Him is the kingdom and to Him be praise, He brings to life and brings to death, and brings to death and brings to life, and He is alive, He does not die, the good is in His hand, and He is powerful over everything)


محمد بن مسلم [قال]:مر أبو جعفرعليه السلام على قوم يأكلون جرادا وهم محرمون، فقال: سبحان الله وأنتم محرمون، فقالوا: إنه من صيد البحر، فقال: ارموه في الماء إذن.


56 – Muhammad b. Muslim said: Abu Ja`far عليه السلام passed a group who were eating locust while they were in ihram.  So he said: Glorified be Allah, while you are in ihram.  So they said: It is from the catch of the sea.  So he said: Cast it in the sea then.


محمد بن مسلم قال: قلت له:الصلاة الوسطى؟ قال:حفظوا على الصلوات والصلوة الوسطى وقوموا لله قنتين والوسطى هو الظهر، وكان رسول الله صلى الله عليه وآله يقرأها هكذا. 


58 – Muhammad b. Muslim said: I said to him: The middle prayer (as-salat al-wusta)?  He said: “Watch over the prayers and the middle prayer and stand obedient to Allah” (2:238) and the middle is zhuhr.  And the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله used to recite it thus.


محمد بن مسلم قال:سألته عن المضمضة والاستنشاق، قال: هما مما سن النبي صلى الله عليه وآله. 


59 – Muhammad b. Muslim said: I asked him about the mouth-rinsing and nose-rinsing.  He said: They are from what the Prophet الله صلى الله عليه وآله enacted.


محمد بن مسلم قال: سألته عن الصلاة على الميت، قال: تبدأ فتصلي على النبي صلى الله عليه وآله ؛ فإنه أحق الموتى أن يصلى عليه، وادع لنفسك وللمؤمنين والمؤمنات، واستغفر للميت إن عرفته، وإن لم تكن تعرفه فقل: اللهم! إنا لا نعرف منه إلا خيرا وأنت أعرف به، وليس فيها قراءة ولا تسليم


60 – Muhammad b. Muslim said: I asked him about the prayer over the dead.  He said: You begin with praying upon the Prophet الله صلى الله عليه وآله for he has more right than the deceased to be prayed upon, and supplicate for yourself and for the men and women believers, and seek forgiveness for the deceased if you knew him, and if you did not know him then say: Allahumma we did not know but good from him while you know him most.  And there is no qira’at in it and no taslim.