Chapter 16

باب جواز تحسين العبادة ليقتدى بالفاعل وللترغيب في المذهب


The permissibility of bettering worship so that the doer be imitated and for encouragement in the madhhab


[170] 1 ـ محمد بن يعقوب، عن محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن علي بن النعمان، عن أبي أسامة، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) أنه قال ـ في حديث ـ: كونوا دعاة إلى أنفسكم بغير ألسنتكم، وكونوا زينا ولا تكونوا شينا.


1 – Muḥammad b. Yaʿqūb from Muḥammad b. Yaḥyā from Aḥmad b. Muḥammad b. ʿĪsā from ʿAlī b. al-Nuʿmān from Abū Usāma from Abū ʿAbdillāh عليه السلام that he said in a ḥadīth: Be callers to yourselves by other than your tongues.  And be an adornment, and do not be a disgrace.


[171] 2 ـ وعنه، عن أحمد بن محمد، عن الحجال، عن العلاء،عن ابن أبي يعفور، قال: قال أبو عبدالله ( عليه السلام ): كونوا دعاة للناس بغير ألسنتكم، ليروا منكم الورع والاجتهاد والصلاة والخير، فإن ذلك داعية.


2 – And from him from Aḥmad b. Muḥammad from al-Ḥajjāl from al-ʿAlā from Ibn Abi Yaʿfūr.  He said: Abū ʿAbdillāh عليه السلام said: Be callers to the people by other than your tongues.  Let them see piety, exertion, prayer, and goodness from you, for that is a caller (dāʿīyya).


[172] 3 ـ محمد بن إدريس في آخر ( السرائر ) نقلا من كتاب عبدالله بن بكير، عن عبيد قال: قلت لأبي عبدالله ( عليه السلام ): الرجل يدخل في الصلاة فيجود صلاته ويحسنها رجاء أن يستجر بعض من رآه إلى هواه؟ قال: ليس هذا من الرياء.


3 – Muḥammad b. Idrīs in the end of al-Sarā’ir transmitting from the book of ʿAbdullāh b. Bukayr from ʿUbayd.  

He said: I said to Abū ʿAbdillāh عليه السلام: The man who enters into prayer, and improves his prayer and does it well hoping that he will attract someone who sees him to his inclination.  

He said: This is not from showing off.