Kitab al-Ishraf

الإشراف

al-Ishraf

Shaykh al-Mufid Muhammad b. Muhammad b. an-Nu`man


المقدمة : بسم الله الرحمن الرحيم رب يسر الحمد لله رب العالمين و العاقبة للمتقين و صلى الله على سيد الأولين و الآخرين محمد خاتم النبيين و آله الطاهرين و سلم .


Preliminary 

By the name of Allah, the Compassionate, the Merciful, the Lord of ease.   Praise be to Allah, Lord of the worlds.  The aftermath is for the pious.  May Allah bless the master of the first ones and the last ones, Muhammad the seal of the prophets, and his family, the pure, and give peace (upon them).


باب فرض الوضوء : و فرضه أربعة أشياء : غسل الوجه من قصاص شعر الرأس إلى محادر شعر الذقن ، مما دارت عليه الإبهام و الوسطى . و غسل اليدين من المرفقين إلى أطراف الأصابع . و المسح بمقدم الرأس مع الشعر . و مسح ظاهر القدمين إلى الكعبين .


The fard (obligatory parts) of the wudu

Its fard is four things:

Washing the face from the hairline of the head to the beginning of the descent of the hair of the chin, from what the thumb and middle finger encompass.

Washing the two arms from the elbows to the ends of the fingers.

Wiping the forepart of the head with the hair.

Wiping the upper part of the feet to the two mounds.


باب ما ينقض الوضوء : و ينقضه عشرة أشياء : البول ، و الغائط ، و الريح ، و المني ، و الجماع في الفرج ، و النوم الغالب على السمع و البصر ، و انغمار العقل بالآفات المانعة لصاحبه من الفهم ، و الحيض للنساء ، و الاستحاضة مما هو دون الموجب للغسل منها في أوقات الصلوات ، و النفاس .


What breaks the wudu

Ten things break it: urination, defecation, flatulence, ejaculation, vaginal intercourse, sleep that overtakes the hearing and sight, the overcoming of the intellect by the occurings of that which prevents its possessor from understanding, menstruation (hayd) for women, irregular bleeding (istihada) of that which does not necessitate ghusl in the times of the prayers, and post-partum bleeding (nifas).


 

باب ما يوجب إعادة الوضوء : و يجب إعادته من عشرة أشياء : ستة مما قدمنا ذكره و هي : البول ، و الغائط ، و الريح ، و الاستحاضة مما هو دون الموجب للغسل منها في أوقات الصلوات ، و النوم الغالب على السمع و البصر ، و انغمار العقل بالآفات ، و الوضوء على غير الترتيب ، و ترك عضو يجب مسحه أو غسله حتى يجف ما وضي من الماء عمدا أو نسيانا ، و استعمال الماء النجس و الشك فيه قبل تقصي حاله .


What obligates the repetition of the wudu

Ten things obligate its repetition:

Six of which we have already mentioned, and they are: urination, defecation, flatulence, irregular bleeding (istihada) of that which does not necessitate ghusl in the times of the prayers, sleep that overtakes the hearing and sight, the overcoming of the intellect by the occurrences, wudu that is not in sequence, leaving off a limb whose wiping or washing is obligatory until the water from the wudu dries - intentionally or forgetfully, using najis water, and doubt in it prior to its state having been carried out.


باب ما يوجب الغسل : و يوجبه سبعة أشياء : إنزال الماء الدافق على كل حال ، و المجامعة في الفرج ، و الحيض للنساء ، و الاستحاضة ، و النفاس ، و تغسيل الموتى و مماستهم بعد ما بردوا بالموت قبل الغسل .


What obligates the ghusl

Seven things obligate it:

Descent of the gushing fluid (semen) upon every state, vaginal intercourse, menstruation (hayd) for women, irregular bleeding (istihada), post-partum bleeding (nifas), performing ghusl for the deceased and touching them after having become cold with death prior to the ghusl.


باب فرض الغسل :

و فرضه شي‏ء واحد ذو صفات مختلفة ، و الشي‏ء إيصال الماء إلى جميع جهاته ، والصفات : الابتداء بغسل الرأس ، ثم ميامن الجسد ، ثم مياسره ، إلا أن يريد الارتماس في الماء فيجزيه ارتماسة واحدة تأتي على طهارته.


The fard of ghusl

Its fard is one thing with diverse attributes, and (that) thing is the pouring of water over all one’s sides (or: directions).  The attributes are - beginning with the washing of the head, then the right side of the body, then its left side, unless one intends to do immersion (irtimas) in water.  If so, then a single immersion suffices for it, completing one’s tahara.


مسألة : في رجل اجتمع عليه عشرون غسلا فرضا ، و سنة ، و مستحبا ، أجزأه عن جميعها غسل واحد . احتلم ، و أجنب نفسه بإنزال الماء الدافق ، و جامع في الفرج ، و غسل ميتا ، و مس آخر بعد برده بالموت قبل تغسيله ، و دخل المدينة لزيارة رسول الله صلى الله عليه وآله ، و أراد زيارة الأئمة عليه السلام هناك ، و أدركه فجر يوم العيد ، و كان يوم جمعة ، و أراد قضاء غسل يوم عرفة ، و عزم على صلاة الحاجة ، و أراد قضاء صلاة الكسوف ، و كان عليه في اليوم نذر صلاة ركعتين بغسل ، و أراد التوبة من كبيرة على ما جاء عن النبي صلى الله عليه وآله بغسل ، و أراد صلاة الاستخارة ، و حضرت صلاة الاستسقاء ، و نظر إلى مصلوب على قصد منه لرؤيته بعد ثلاثة أيام ، و قتل وزغة ، و قصد إلى المباهلة ، و أهراق عليه ماء غالبا فأزال النجاسة .


Issue:  Regarding the man upon whom twenty ghusls convene, fard, sunna and mustahabb, one ghusl satisfies all of them for him.  He had a nocturnal emission, became junub himself by ejaculating semen, had vaginal intercourse, gave ghusl to a corpse, touched another one after it was cold due to death and prior to its receiving ghusl, he entered Madina to do ziyarat to the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله, intended to do ziyara to the Imams عليهم السلام there, the dawn of the day of `Eid reached him, and it was a Friday (al-jumu`a), he intended to do the qada of the ghusl for the day of `Arafa, determined to do the salat of need (al-hajja), intended to do the qada of the salat of the eclipse (al-kusuf), there was a vow upon him today (i.e. he had vowed for this day) to do a two rak`at salat with a ghusl, he intended repent from a great sin upon what has come from the Prophet صلى الله عليه وآله with (regards to doing) a ghusl, he intended to do the salat of istikhara, the salat of seeking rain (al-istisqa) became present, he saw a crucified person, having intended to see him after three days, he killed a gecko (wazagha), and he intended to do mubahila (imprecation).  The pouring of water upon him in most cases removes the najasa.


باب ما يوجب التيمم : و يوجبه ثلاثة عشر شيئا : البول ، و الغائط ، و الريح ، و الجماع في الفرج ، و إنزال الماء الدافق ، و النوم الغالب على السمع و البصر ، و انغمار العقل بما يدخل صاحبه في معنى النوم ، و الحيض للنساء ، و الاستحاضة ، و النفاس ، و تغسيل الموتى و مسهم قبل الغسل بعد ما بردوا ، و عدم الماء في حال تضييق وقت الصلاة ، و بعد التمكن منه لمتيمم فرط في استعماله قبل ذلك الوقت لتفريط في الطهارة به و التمكن من الماء بعد التيمم إذا عدمه .


What obligates the tayammum

Thirteen things obligate it:

Urination, defecation, flatulence, vaginal intercourse, descent of the gushing fluid, sleep that overtakes the hearing and sight, the overcoming of the intellect by that which enters its owner in the meaning of sleep, hayd for women, istihada, nifas, washing of the dead and touching them prior to the ghusl after they have become cold, absence of water in the situation wherein the time for salat has become constricted, and after having it available for the person with tayammum who neglected to use it prior to that time due to negligence in tahara with it and availability of water after tayammum when it is absent.


باب ما ينقض التيمم :

و ينقضه سائر ما يوجبه و وجود الماء مع القدرة عليه و التمكن منه .


What nullifies the tayammum

All of what obligates it nullifies it, and the availability of water with the capability to use it and the ability to do so with it.


باب ما يوجب الصلاة : و يوجبها ستة أشياء : كمال العقل ، و عدم ما يغمره بما يوجب العذر ، و الاستطاعة ، و عدم المنع ، و وجود الدلالة ، و دخول الوقت .


What obligates the salat

Six things obligate it:

Completeness of the intellect, the absence of that which inundates it of that which obligates an excuse, ability (istita`a), absence of prohibition, existence of the indication, and the entrance of the time.


باب فرض الصلاة : و فرضها ينقسم ثلاثة أقسام : فرض الحضر في الأمن و هو سبعة عشر ركعة . و فرض السفر و هو إحدى عشرة ركعة في الأمن . و فرض الضرورة و هو مختلف لاختلاف أجناسه .


The fard of the salat

Its fard is divided into three divisions:

The fard of residence in security.  It is seventeen rak`at.

The fard of traveling.  It is eleven rak`at in security.

The fard of exigency and it varies due to the variation of its types.

 

باب تمييز فرض الحضر و السفر : فأما فرض الحضر فالظهر أربع ركعات و العصر كذلك و المغرب ثلاث ركعات و العشاء الآخرة أربع ركعات و الغداة ركعتان و أما فرض السفر فالظهر ركعتان و العصر ركعتان و المغرب ثلاث ركعات و العشاء الآخرة ركعتان و الغداة ركعتان .


Distinguishing the fard of residence and traveling

As to the fard of residence, then it is that zhuhr is four rak`at and `asr likewise, maghrib is three rak`at, the final `isha is four rak`at, and the ghada (fajr) is two rak`at.  As to the fard of traveling, then zhuhr is two rak`at, `asr is is two rak`at, maghrib is three rak`at, the final `isha is two rak`at, and ghada is two rak`at.

 

باب عدد التكبير في الفرض : و عدده أربع و تسعون تكبيرة : اثنتان و عشرون في الظهر . و مثلها في العصر . و سبع عشرة في المغرب . و اثنتان و عشرون في العشاء الآخرة . و إحدى عشرة في الغداة .


The number of takbir in the fard

Its number is ninety-four takbir:

Twenty two in zhuhr.

Likewise in `asr.

Seventeen in maghrib.

Twenty two in the final `isha.

Eleven in the ghada.


باب عدد تسبيح الركوع و السجود : و عدد ذلك على قول الأمة كافة مائة و ثلاث و خمسون تسبيحة : ست و ثلاثون في الظهر . و مثلها في العصر . و سبع و عشرون في المغرب . و ست و ثلاثون في العشاء الآخرة . و ثماني عشر في الغداة إلا لمن أراد الفضل في الزيادة على الثلاث .


The number of tasbih in the ruku` and sujud

The number of that upon the doctrine of all the Umma is one hundred and fifty three tasbihs.

Thirty six in zhuhr,

Likewise in `asr,

Twenty seven in maghrib,

Thirty six in the final `isha,

Eighteen in the ghada,

Except for the one who wants the virtue of adding to the three.


باب عدد سجدات فرض الصلاة في الحضر : و عددها على كل الأمة أربع و ثلاثون سجدة : ثمان في صلاة الظهر . و مثلها في العصر . و ست في صلاة المغرب . و ثمان في صلاة العشاء الآخرة . و أربع في صلاة الغداة .


The number of sajda that are fard in the salat of residence

Their number according to all of the Umma is thirty four sajda:

Eight in the salat of zhuhr.

Likewise in the salat of `asr.

Six in the the salat of maghrib.

Eight in the salat of the final `isha.

Four in the salat of ghada.


 


باب عدد مواضع التوجه : و التوجه في سبعة مواطن : في الأولة من الفرض . و الأولة من نوافل الزوال . و الأولة من نوافل المغرب . و الأولة من الوتيرة . و الأولة من صلاة الليل . و المفردة من الوتر . و الأولى من ركعتي الإحرام .


Number of places of the tawajjuh

The tawajjuh is in seven places:

In the beginning of the fard.

The beginning of the nawafil of the zawwal (declension of the sun).

The beginning of the nawafil of maghrib.

The beginning of the wateera.

The beginning of the salat the night (salat al-layl).

The single (rak`a) from the witr.

The beginning of the two rak`at of ihram.


باب مواضع القنوت :و موضعه من جميع الصلوات الفرائض و النوافل في الركعة الثانية قبل الركوع إلا في صلاة الجمعة لمن صلاها ركعتين مع إمام في جماعة فإنه في الأولة قبل الركوع و لا بأس به بعد الركوع لمن نسيه قبله و ذكره قبل السجود بل هو لازم و في المفردة من الوتر .


The places of the qunut

Its place in all of the prayers, the fard and nawafil, is in the second rak`at prior to the ruku`, except for the salat of Jumu`a, for whoever prays it as rak`at with an imam in congregation (jama`a), for (in that case) it is in the first (rak`a) prior to the ruku`.  There is no harm in doing it after the ruku` for someone who forgot it before it and remembered it prior to the sujud, in fact, it is required in the single (rak`a) of the witr.


باب السلام في الصلاة : و السلام ينقسم على ثلاثة أقسام : للإمام تسليمة واحدة تجاه القبلة و ينحرف بوجهه ذات اليمين قليلا . و للمأموم في جماعة اثنتان يمينا و شمالا . و للمنفرد واحدة أيضا تجاه القبلة و يميل بوجهه أقل من ميل الإمام نحو اليمين .


The salam in the salat

The salam is divided into three divisions:

For the imam there is a single taslim.  He faces the qibla and turns his face to the right a little.

For the follower in congregation it is twice, to the right and to the left.

For the person who is alone, it is one time also, facing the qibla, turning his face less than the turning of the imam toward the right.


باب عدد السلام في الفرائض : و عدده خمس تسليمات في كل فريضة تسليمة .


The number of salam in the fara’id

Their number is five taslim, in every farida a taslima.


باب نوافل فرض الصلاة : و نوافلها تنقسم على قسمين : نوافل الحضر . و نوافل السفر .


The nawafil of the fard salat

Their nawafil are divided into two divisions:

The nawafil of residence.

The nawafil of travel.


باب عددها : و عدد نوافل الحضر أربع و ثلاثون ركعة . و عدد نوافل السفر سبع عشرة ركعة .


Their number

The number of nawafil of residence is thirty four rak`at.

The number of nawafil of travel is seventeen rak`at.


باب تمييزها في الحضر : في الحضر : ثمان ركعات قبل الظهر . و ثمان قبل العصر . و أربع بعد المغرب. و ركعتان من جلوس بعد العشاء الآخرة تحسب بواحدة . و ثمان صلاة الليل بعد انتصافه . و ثلاث الشفع و الوتر . و ركعتا الفجر قبل الفجر .


The distinction of them in residence

In residence: eight rak`at prior to zhuhr.

Eight rak`at prior to `asr.

Four rak`at after maghrib.

Two rak`at sitting down after the final `isha, counting as one.

Eight for the salat al-layl after the halving of the night.

Three for the shaf` and the witr.

Two rak`at of fajr prior to fajr. 


باب حدود الصلاة : و حدودها أربعة آلاف حد كما جاء عن الصادقين عليهما السلا .



The boundaries of the salat

Its boundaries are four thousand bounds as what has come from the two Sadiqs عليهما السلام.


باب الصلاة :و أبوابها أربعة آلاف باب بما يؤثر عن الصادقين عليهما السلام


Salat

Its gates are four thousands gates with what is related from the two Sadiqs عليهما السلام.

 

باب أثلاث الصلاة : روي عن الصادق عليه السلام أنه قال الصلاة ثلاثة أثلاث : ثلث طهور ، و ثلث ركوع ، و ثلث سجود .


The thirds of the salat

It is narrated from as-Sadiq عليه السلام that he said:  The salat is three thirds: a third is purification (tuhur), a third is ruku`, and a third is sujud.


باب عدد الكبار من حدود الصلاة : و عددها سبعة منها أربعة قبل الصلاة ، و ثلاثة فيها ، أولها : الوقت ، ثم الطهور ، ثم القبلة ، ثم التوجه ، ثم تكبيرة الافتتاح ، ثم الركوع ، ثم السجود .


The number of major (parts) in the bounds of the salat

Their number is seven, of them four are prior to salat, and three during it.  The first of them is the time, then the qibla, then the tawajjuh, then the opening takbira (takbirat al-ifititah), then the ruku`, then the sujud.

 

باب عدد الصغار من حدودها : و عددها سبعة ، أولها : القراءة ، ثم تكبيرة الركوع ، ثم التسبيح ، ثم تكبيرة السجود ، ثم القنوت ، ثم التشهد ، ثم التسليم.


The number of minor (parts) in its bounds

Their number is seven.  The first of them: the qira’at, then the takbir of ruku`, then the takbir of sujud, then the qunut (supplication), then the tashahhud, then the taslim.


مسألة و جواب : و دليل إن سأل سائل فقال ما بالكم لم تفصلوا الأربعة آلاف حد كتفصيل كبار ما ذكرتموه من صغارها. قيل له : لأن علم تلك خاص و علم هذه عام. فإن قالوا : دلوا على ذلك ? قيل دلالته : صحة الخبر بوضوح طريقه عجز الكل عن الإحاطة بالتفصيل إلى الغاية .


Issue and response:  The proof, if a questioner asks saying: Why have you you not detailed the four thousand bounds like the detailing of the major (parts) as you have mentioned of them from their minor (parts)?

It is said to him: It is because the knowledge of that is specific and the knowledge of this is general.

So if they say:  Prove that.

It is said that its proof is that the soundness of the report, by the clarity of its path, lacks the completeness of comprehending (its) detailing to the utmost end.  (?)


باب عدد فصول الأذان و الإقامة : و عدد ذلك خمس و ثلاثون فصلا : الأذان : ثمانية عشر فصلا . و الإقامة : سبعة عشر فصلا .


The number of parts of the adhan and of the iqama

The number of that is thirty-five parts:

The adhan: eighteen parts.

The iqama: seventeen parts.


باب عدد مواقيت الصلوات : و عددها خمس بعدد المفروض من الصلوات .


The number of timings of the prayers

Their number is five in terms of the number of obligatory prayers.


باب عدد علامات المواقيت : و عددها خمس بعددها : زوال الشمس للظهر ، و الفراغ من سبحة العصر للعصر أو مقدار ذلك من الزمان ، و سقوط القرص للمغرب ، و مغيب الشفق للعشاء الآخرة ، و اعتراض الفجر للغداة .


The number of signs for the timings

Their number is five by their number: the declension (zawal) of the sun for zhuhr, being done with the subha of `asr (the tasbeeh) for `asr or the measure of that from the time, setting of the disk (of the sun) for maghrib, the disappearance of the horizon (i.e. the redness of the western sky) for the final `isha, and the appearance of dawn (fajr) for the second day.


باب عدد ما يجب به الاجتماع في صلاة الجمعة : عدد ذلك ثماني عشر خصلة : الحرية ، و البلوغ ، و التذكير ، و سلامة العقل ، و صحة الجسم ، و السلامة من العمى ، و حضور المصر ، و الشهادة للنداء ، و تخلية السرب ، و وجود أربعة نفر بما يأتي ذكره من هذه الصفات ، و وجود خامس يؤمهم له صفات يختص بها على الإيجاب ظاهر الإيمان ، و العدالة ، و الطهارة في المولد من السفاح ، و السلامة من ثلاثة أدواء البرص و الجذام و المعرة بالحدود المشينة لمن أقيمت عليه في الإسلام ، و المعرفة بفقه الصلاة ، و الإفصاح بالخطبة و القرآن ، و إقامة فروض الصلاة في وقتها من غير تقديم و لا تأخير عنه بحال ، و الخطبة بما يصدق فيه من الكلامفإذا اجتمعت هذه الثماني عشرة خصلة وجب الاجتماع في الظهر يوم الجمعة على ما ذكرناه و كان فرضها على النصف من فرض الظهر للحاضر في سائر الأيام .



The number of what is obligatory in the congregation of the salat of Jum`a

The number of that is eighteen traits: Freedom, puberty, remembrance, sanity of the intellect, a healthy body, security from blindness, presence within the city, witnessing the (prayer's) call, being in line, presence of four individuals who have those traits and the presence of a fifth person to lead their prayer, specific to whom is the obligation of apparent faith, justice, purity of birth from fornication, soundness from three maladies - baras, judham and the disgrace of the establishment of ignominious Islamic corporal punishments against him, acquaintance with the prayer's jurisprudence, eloquence of speech and of Qur'an, establishment of the obligatory prayers in their time, neither ahead of nor delaying, at all, and the sermon being what is proper of the speech. So when these eighteen traits are gathered, the assembly for the zhuhr of the day of Jum`a becomes obligatory because of what we have mentioned and its obligation is half of the obligation of zhuhr for the one who is present during the rest of the days.


      


باب عدد من يجتمع في الجمعة : و عددهم خمسة نفر : في عدد الإمام ، و الشاهدين ، و المشهود ، و المتولي لإقامة الحد .


The number of those who assemble for the Friday prayer

Their number is five persons including in the number of the imam, the two witnesses, the witnessed and the one who administers the hadd. 


باب أقل ما يكون بين الجماعتين في الجمعة من المسافة : و أقل ذلك ثلاثة أميال بما روي عن الصادقين عليه السلام .


The least distance between the two congregations in the Jum`a

The least should be three miles based on what has been reported from the Sadiqayn عليهما السلام.


باب عدد من يسقط عنهم الجمعة عند وجوبها على الناس : و عددهم عند وجوبها على غيرهم من الناس عشرة : الصغير ، و الكبير ، و العبد ، و المرأة ، و المسافر ، و الأعرج ، و المريض ، و الممنوع ، و المجنون ، و من كان منها على أكثر من فرسخين .


The number of those from whom the Jum`a is dropped at its obligation upon the people

Their number when it becomes an obligation on every one else among the people is ten: the minor, the elderly, the slave, the woman, the traveler, the crippled, the ill, the prevented, the insane and one who is more than two farsakh away from it.


(to be continued, in sha Allah)