Tafsir‎ > ‎

al-Qadr

سورة القدر 

Sura al-Qadr

 

بِسمِ اللَّـهِ الرَّحمـٰنِ الرَّحيمِ

 

By the name of Allah, the Beneficent, the Merciful

 

إِنّا أَنزَلناهُ في لَيلَةِ القَدرِ ﴿١﴾

 

1 – Verily We have sent it down in the Night of Qadr

 

{ إنا أنزلناه في ليلة القدر } فهو القرآن أنزل إلى البيت المعمور في ليلة القدر جملة واحدة، وعلى رسول الله صلى الله عليه وآله في طول ثلاث وعشرين سنة.

 

Tafsir al-Qummi: “Verily We sent it down in the Night of Qadr” And it is the Quran, sent down to the Inhabited House (al-bayt al-ma`mur) in the Night of Qadr all at once, and upon the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله in the extent of twenty three years.

 

حدثنا ابن المثنى، قال: ثني عبد الأعلى، قال: ثنا داود، عن عكرِمة، عن ابن عباس، قال: نزل القرآن كله جملة واحدة في ليلة القدر في رمضان إلى السماء الدنيا، فكان الله إذا أراد أن يُحدث في الأرض شيئاً أنزله منه حتى جمعه.

 

Tafsir Tabari: Ibn al-Muthanna narrated to us. He said: `Abd al-A`la narrated to me.  He said: Dawud narrated to us from `Ikrama from Ibn `Abbas.  He said: The Quran was sent down all of it all at once in the Night of Qadr in Ramadan to the lower heaven (as-sama ad-dunya).  So when Allah would intend to bring about something in the Earth, He would send it down from it until He assembled it.

 

حدثنا ابن المثنى قال: ثنا عبد الوهاب، قال: ثنا داود، عن عكرِمة، عن ابن عباس، قال: أنزل الله القرآن إلى السماء الدنيا في ليلة القدر، وكان الله إذا أراد أن يوحى منه شيئاً أوحاه، فهو قوله: { إنَّا أنْزلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ }.

 

Ibn al-Muthanna narrated to us.  He said: `Abd al-Wahhab narrated to us.  He said: Dawud narrated to us from `Ikrama from Ibn `Abbas. He said: Allah sent down the Quran to the lower heaven in the Night of Qadr.  And when Allah wanted to reveal something from it, He would reveal it.  And it is His saying “Verily We sent it down in the Night of Qadr”

 

قال: ثنا ابن أبي عديّ، عن داود، عن عِكرِمة، عن ابن عباس، فذكر نحوه، وزاد فيه. وكان بين أوّله وآخره عشرون سنة.

 

He said: Ibn Abi `Udayy narrated to us from Dawud from `Ikrama from Ibn `Abbas, and he mentioned the like of it, and he added in it: And between its beginning and its end there were twenty years.

 

حدثني يعقوب، قال: ثنا هشيم، قال: أخبرنا حُصَين، عن حكيم بن جُبير، عن ابن عباس، قال: نزل القرآن في ليلة من السماء العليا إلى السماء الدنيا جملة واحدة، ثم فُرِّق في السنين وتلا ابن عباس هذه الآية: { فَلا أُقْسِمُ بِمَواقِعِ النُّجُومِ } قال: نزل متفرّقاً.

 

Ya`qub narrated to us.  He said: Hushaym narrated to us.  He said: HuSayn reported to us from Hakim b. Jubayr from Ibn `Abbas.  He said: The Quran was sent down in (one) night from the highest heaven to the lower heaven all at once.  Then it was separated in the years.  And Ibn `Abbas recited this aya “Nay I swear by the locale (mawqi`) of the stars” (56:75) He said: It was sent down separated.

 

حدثني يعقوب، قال: ثنا ابن عُلَية، عن داود، عن الشعبيّ، في قوله: { إنَّا أنْزلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ } قال: بلغنا أن القرآن نزل جملة واحدة إلى السماء الدنيا.

 

Ya`qub narrated to us. He said: Ibn `Ulayya narrated to us from Dawud from ash-Shu`bi regarding His saying “Verily We sent it down in the Night of Qadr” He said: It has reached us that the Quran was sent down all at once to the lower heaven.

 

قال: ثنا جرير، عن منصور، عن سعيد بن جُبير، عن ابن عباس، في قوله { إنَّا أنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ } قال: أنزل القرآن جملة واحدة في ليلة القدر، إلى السماء الدنيا، فكان بموقع النجوم، فكان الله ينزله على رسوله، بعضُه في إثر بعض، ثم قرأ: { وَقَالُوا لَوْلا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرآنُ جُمْلَةً واحِدَةً كَذلكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْناهُ تَرْتِيلاً }

 

He said: Jarir narrated to us from Mansur from Sa`id b. Jubayr from Ibn `Abbas regarding His saying “Verily We sent it down in the Night of Qadr” He said: The Quran was sent down all at once in the Night of Qadr to the lower heaven, and it was at the locale of the stars.  So Allah would send it down upon His Messenger, part of it after part.  Then he recited “And they say: Why has not the Quran been sent down to him all at once? Thus, that We may stablish your heart by it and We have arranged it in arranging.”

 

وَما أَدراكَ ما لَيلَةُ القَدرِ ﴿٢﴾

 

2 – And what shall make you understand what the Night of Qadr is

 

{ وما أدراك ما ليلة القدر } ومعنى ليلة القدر أن الله يقدر فيها الآجال والأرزاق وكل أمر يحدث من موت أو حياة أو خصب أو جدب أو خير أو شر كما قال الله فيها يفرق كل أمر حكيم إلى سنة.

 

Tafsir al-Qummi: “And what shall make you understand what the Night of Qadr is” And the meaning of the Night of Qadr is that Allah decrees (yuqaddir) in it the terms, sustenance and every affair that occurs from death or life, or fertility or infertility, or good or evil, as Allah said in it is separated every wise affair until a year.

 

لَيلَةُ القَدرِ خَيرٌ مِن أَلفِ شَهرٍ ﴿٣﴾

 

3 – The Night of Qadr is better than a thousand months

 

قوله: { ليلة القدر خير من ألف شهر } قال: رأى رسول الله صلى الله عليه وآله في نومه كأن قروداً تصعد منبره فغمه ذلك فأنزل الله: { إنَّا أنزلناه في ليلة القدر وما أدراك ما ليلة القدر ليلة القدر خير من ألف شهر } تملكه بنو أمية ليس فيها ليلة قدر.

 

Tafsir al-Qummi: His saying “The Night of Qadr is better than a thousand months” He said: The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله saw in his sleep as though apes where ascending his minbar.  So that grieved him and Allah sent down “Verily We sent it down in the Night of Qadr. And what shall make you understand what the Night of Qadr is.  The Night of Qadr is better than a thousand months” The Banu Umayya will possess it (masc.), there is no night of Qadr in it (fem.).

 

حدثني أبو الخطاب الجاروديّ سُهيل، قال: ثنا سَلْم بن قُتيبة، قال: ثنا القاسم بن الفضل، عن عيسى بن مازن، قال: قلت للحسن بن عليّ رضي الله عنه: يا مسوِّد وجوه المؤمنين، عمدت إلى هذا الرجل، فبايعت له، يعني معاوية بن أبي سفيان فقال: إن رسول الله صلى الله عليه وسلم أُرِي في منامه بني أميَّة يَعْلُون منبره خليفة خليفة، فشقّ ذلك عليه، فأنزل الله: { إنَّا أعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ } و { إنَّا أنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَما أدْرَاكَ ما لَيْلَةُ الْقَدرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ ألْفِ شَهْرٍ } يعني مُلْكَ بني أمية قال القاسم: فحسبنا مُلْكَ بني أمية، فإذا هو ألف شهر.

 

Tafsir Tabari: Abu ‘l-Khattab al-Jarudi Suhayl narrated to me.  He said: Salm b. Qutayba narrated to us. He said: al-Qasim b. al-Fadl narrated to us from `Isa b. Mazin.  He said: I said to al-Hasan b. `Ali رضي الله عنه: O blackener of the faces of the believers, I proceeded to this man and I pledged allegiance to him – meaning Mu`awiya b. Abi Sufyan.  So he said: The Messenger of Allah صلّى الله عليه وآله saw in his sleep the Banu Umayya ascending his minbar, caliph (after) caliph.  So that troubled him.  So Allah sent down “Verily We have given you al-Kawthar” and “Verily We have sent it down in the Night of Qadr.  And what shall make you understand what the Night of Qadr is.  The Night of Qadr is better than a thousand months” meaning the rule of the Banu Umayya.

al-Qasim said: So we calculated the rule of the Banu Umayya, and behold it was a thousand months.

 

تَنَزَّلُ المَلائِكَةُ وَالرّوحُ فيها بِإِذنِ رَبِّهِم مِن كُلِّ أَمرٍ ﴿٤﴾

 

4 – In it the angels and the Spirit descend by the permission of their Lord from every affair


Translator’s note: See the translator’s note found below on the alternative qira’at found in Tabari that might render the meaning of the above tafsir differently (reading the Arabic in a different fashion than the editor of the work has given it, so as to read “It meaning is giving salam (yusallim instead of yaslam) from every man (imra’ instead of amr), its meaning is from every angel”)

 

سعد ‌بن‌ ‌عبد‌ ‌الله‌: ‌عن‌ أحمد ‌بن‌ الحسين‌، ‌عن‌ المختار ‌بن‌ زياد البصري‌، ‌عن‌ ‌محمّد‌ ‌بن‌ سليمان‌، ‌عن‌ أبيه‌، ‌عن‌ أبي بصير، ‌قال‌: كنت‌ ‌مع‌ أبي ‌عبد‌ ‌الله‌ (‌عليه‌ ‌السلام‌)، فذكر شيئا ‌من‌ أمر الإمام‌ ‌إذا‌ ولد، ‌فقال‌: «استوجب‌ زيادة الروح‌ ‌في‌ ليلة القدر». فقلت‌ ‌له‌: جعلت‌ فداك‌، أليس‌ الروح‌ جبرئيل‌! ‌فقال‌: «جبرئيل‌ ‌من‌ الملائكة، و الروح‌ [خلق‌] أعظم‌ ‌من‌ الملائكة، أليس‌ ‌الله‌ عز و جل‌ يقول‌: تَنَزَّل‌ُ المَلائِكَةُ وَ الرُّوح‌ُ

 

Mukhtasar al-Basa’ir: Sa`d b. `Abdullah from Ahmad b. al-Husayn from al-Mukhtar b. Ziyad al-Basri from Muhammad b. Sulayman from his father from Abu Basir.  He said: I was with Abu `Abdillah عليه‌ ‌السلام‌ and he mentioned something of the affair of the Imam when he is born.  So he said: It requires the increase of the Spirit in the Night of Qadr.  So I said to him: May I be made your ransom, is not the Spirit Jibra’il?  So he said: Jibra’il is from the angels, and the Spirit is [a creation] greater than the angels.  Does not Allah عز و جل say “the angels and the Spirit descend”

 

قوله: { تنزل الملائكة والروح فيها } قال: تنزل الملائكة وروح القدس على إمام الزمان ويدفعون إليه ما قد كتبوه من هذه الأمور.

 

Tafsir al-Qummi: His saying “In it the angels and the Spirit descend” He said: The angels and the Holy Spirit descend upon the Imam of the time and presents to him what they have written of these affairs.

 

قوله: { من كل أمر سلام } [4-5] قال: تحية يحيى بها الإِمام إلى أن يطلع الفجر قيل لأبي جعفر عليه السلام تعرفون ليلة القدر؟ فقال: وكيف لا نعرف ليلة القدر والملائكة يطوفون بنا فيها.

 

His saying “from every affair peace” He said: A greeting by which the Imam is enlivened (remains awake the night?) until dawn rises. 

It was said to Abu Ja`far عليه السلام: Do you recognize the Night of Qadr?  So he said: And how would we not recognize the Night of Qadr while the angels encircle us in it.

 

قال: [ حدثنا ] أبوالقاسم العلوي قال: حدثنا فرات بن إبراهيم الكوفي معنعنا: عن أبي عبدالله عليه السلام انه كان يقرأ هذه الآية [ أ، ب: السورة ]: (باذن ربهم من كل أمر سلام) أي بكل أمر إلى محمد وعلي سلام.

 

Tafsir Furat al-Kufi: He said: Abu ‘l-Qasim al-`Alawi [narrated to us.]  He said: Furat b. Ibrahim al-Kufi narrated to us on the authority of Abu `Abdillah عليه السلام that he would recite this aya [sura – in other manuscripts] “by the permission of their Lord from every affair peace” that is, with every affair to Muhammad and `Ali peace.

 

Translator’s note: Though it is not evident from the Arabic above (where it is “amr” meaning affair, command) the alternative of “from every affair peace” may be explained as being the alternative qira’at that Tabari mentions in his tafsir on a narration going to Ibn `Abbas which reads the aya as مِنْ كُلِّ امْرِىءٍ سَلامٌ that is, “from every man peace”, every man here being understand as meaning every angel giving the greeting of peace.  See the above note on the Tafsir of Zayd.

 

رواه محمد بن العباس (رحمه الله) (عن أحمد بن القاسم) عن أحمد بن محمد، عن محمد بن خالد، عن صفوان، عن ابن مسكان، عن أبي بصير، عن أبي عبدالله عليه السلام في قوله عزوجل (خير من ألف شهر) قال: من ملك بني أمية. قال: وقوله (تنزل الملائكة والروح فيها بإذن ربهم) أي من عند ربهم على محمد وآل محمد بكل أمر سلام.

 

Ta’wil al-Ayat: Muhammad b. al-`Abbas رحمه الله [from Ahmad b. al-Qasim] from Ahmad b. Muhammad from Muhammad b. Khalid from Safwan from Ibn Muskan from Abu Basir from Abu `Abdillah عليه‌ ‌السلام‌ regarding His عزوجل saying “better than a thousand months” He said: than the kingdom of the Banu Umayya.  He said: And His saying “In it the angels and the Spirit descent by the permission of their Lord” that is, from their Lord upon Muhammad and the Family of Muhammad with every affair peace.

 

سَلامٌ هِيَ حَتّىٰ مَطلَعِ الفَجرِ ﴿٥﴾

 

5 – Peace it is until the rising of the dawn

 

عدة من أصحابنا، عن أحمدبن محمد، عن علي بن الحكم، عن سيف بن عميرة، عن حسان بن مهران، عن أبي عبدالله (ع) قال: سألته عن ليلة القدر فقال: التمسها [في] ليلة إحدى وعشرين أو ليلة ثلاث وعشرين.

 

al-Kafi:  A group of our companions from Ahmad b. Muhammad from `Ali b. al-Hakam from Sayf b. `Amira from Hassan b. Mihran from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: I asked him about the Night of Qadr.  So he said: Seek it [in] the twenty first night or the twenty third night.

 

أحمد بن محمد، عن الحسين بن سعيد، عن فضالة بن أيوب، عن العلاء بن رزين، عن محمد بن مسلم، عن أحدهما (عليهما السلام) قال: سألته عن علامة ليلة القدر فقال: علامتها أن تطيب ريحها وإن كانت في برد دفئت وإن كانت في حر بردت، فطابت قال: وسئل عن ليلة القدر فقال: تنزل فيها الملائكة والكتبة إلى السماء الدنيا فتكتبون ما يكون في أمر السنة وما يصيب العباد وأمره عنده موقوف له وفيه المشيئة فيقدم منه ما يشاء ويؤخر منه ما يشاء ويمحو ويثبت وعنده أم الكتاب.

 

Ahmad b. Muhammad from al-Husayn b. Sa`id from Fadala b. Ayyub from al-`Ala b. Razin from Muhammad b. Muslim from one of the two عليهما السلام.  He said: I asked him about the signs of the Night of Qadr.  So he said: Its sign is that its wind is agreeable.  And if it is in (the) cold it warms up, and if it is in heat it cools, so it becomes agreeable.  He said: And he was asked about the Night of Qadr.  So he said: The angels and the writers descend in it to the sky of the world, and they write what shall be of the command of the year, and what shall happen to the servants. And His command is stopped (? mawquf) with Him, for Him and in it is the will (al-mashi’a), so He advances of it what He wills and delays of it what He wills, and He erases and He establishes, and with Him is the Mother of the Book.

 

 علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن غيرواحد، عن أبي عبدالله (ع) قالوا: قال له بعض أصحابنا قال: ولا أعلمه إلا سعيد السمان: كيف يكون ليلة القدر خيرا من ألف شهر؟ قال: العمل فيها خير من العمل في ألف شهر ليس فيها ليلة القدر

 

`Ali b. Ibrahim from his father from Ibn Abi `Umayr from more than one from Abu `Abdillah عليه السلام.  They said: Some of our companions said to him: He said: And I do not know them (lit. him) except for Sa`id the butter-merchant: How is the Night of Qadr better than a thousand months?  He said: The deed (done) in it is better than the deed (done) in a thousand months wherein there is not the Night of Qadr.

 

علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن عمر بن اذينة، عن الفضيل ; و زرارة، ومحمد بن مسلم، عن حمران أنه سأل أبا جعفر (ع) عن قول الله عزوجل: " إنا أنزلناه في ليلة مباركة " قال: نعم ليلة القدر وهي في كل سنة في شهر رمضان في العشر الاواخر فلم ينزل القرآن إلا في ليلة القدر قال الله عزوجل: " فيها يفرق كل أمر حكيم " قال: يقدر في ليلة القدر كل شئ يكون في تلك السنة إلى مثلها من قابل خير وشر وطاعة ومعصية ومولود وأجل أو رزق فما قدر في تلك السنة وقضى فهو المحتوم ولله عزوجل فيه المشيئة، قال: قلت: " ليلة القدر خير من ألف شهر " أي شئ عنى بذلك؟ فقال: العمل الصالح فيها من الصلاة والزكاة وأنواع الخير خير من العمل في ألف شهر ليس فيها ليلة القدر ; ولو لا ما يضاعف الله تبارك وتعالى للمؤمنين ما بلغوا و لكن الله يضاعف لهم الحسنات [بحبنا].

 

`Ali b. Ibrahim from his father from Ibn Abi `Umayr from `Umar b. Udhayna from al-Fudayl and Zurara and Muhammad b. Muslim from Humran that he asked about Ja`far عليه السلام about the saying of Allah عزوجل “Verily We sent it down in a blessed night” (44:3) He said: Yes, the Night of Qadr, and it is in every year in the month of Ramadan in the last ten (nights).  So, the Quran was not sent down except for in the Night of Qadr.  Allah عزوجل said “In it is distinguished every wise command.”(44:4)   He said: In the Night of Qadr the qadr (destiny) of every thing that will be in that year to its like is ordained, from the next (year’s) good and evil, and obedience and sinning, and born and due (? ajal) or sustenance.  So what is ordained in that year and decreed, then it is inevitable (mahtum), and for Allah عزوجل is the will (al-mashiyya) in it.  He said: I said: “The Night of Qadr is better than a thousand months”, (97:3) what thing was meant by that?  So he said: The righteous act in it of salat, and zakat, and the types of good, is better than the act in a thousand months wherein there is not the Night of Qadr.  And were it not, Allah تبارك وتعالى would not multiply for the believers what they have reached.  However, Allah multiplies their good deeds for them [by our love].

 

 عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد، عن علي بن الحكم، عن ابن بكير، عن زرارة قال: قال أبوعبدالله (ع): التقدير في ليلة تسع عشرة والابرام في ليلة إحدى وعشرين والامضاء في ليلة ثلاث وعشرين

 

A group of our companions from Ahmad b. Muhammad from `Ali b. al-Hakam from Ibn Bukayr from Zurara.  He said: Abu `Abdillah عليه السلام said: The allocation (at-taqdeer) is in the nineteenth night, and the confirmation (al-ibram) is in the twenty-first night, and the execution (al-imda) is in the twenty-third night.


فرات قال: حدثنا محمد بن القاسم بن عبيد معنعناً: عن أبي عبد الله عليه السلام أنه قال: { إنا أنزلناه في ليلة القدر } الليلة فاطمة والقدر الله فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد أدرك ليلة القدر، وإنما سميت فاطمة لأن الخلق فطموا عن معرفتها - أو من معرفتها الشك [من أبي القاسم. أ، ب] - وقوله: { وما أدراك ما ليلة القدر؟ ليلة القدر خيرٌ من ألف شهر } يعني خير من ألف مؤمن وهي أم المؤمنين { تنزل الملائكة والروح فيها } والملائكة المؤمنون الذين يملكون علم آل محمد صلى الله عليه وآله وسلم والروح القدس هي فاطمة عليها السلام { بإذن ربهم من كل أمر سلام هي حتى مطلع الفجر } يعني حتى يخرج القائم عليه السلام.


Tafsir Furat al-Kufi: Furat from Muhammad b. al-Qasim b. `Ubayd on the authority of Abu `Abdillah عليه السلام that he said: 

“Verily We have sent it down in the Night of Qadr” The Night is Fatima and the Qadr is Allah, so whoever has recognized Fatima with the truth/right of her recognition has understood the Night of Qadr.  And she was only named Fatima for the creation was weaned from her recognition.

And His saying “And what shall make you understand what the Night of Qadr is?  The Night of Qadr is better than a thousand months” meaning better than a thousand believers, and she is the Mother of the Believers

“In it the angels and the Spirit descend” and the angels are the believers who possess the knowledge of the Family of Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم, and the Holy Spirit is Fatima عليها السلام.

“by the permission of their Lord from every affair.  Peace it is until the rising of the dawn” meaning until the Qa’im عليه السلام goes out.