Tafsir‎ > ‎an-Nisa‎ > ‎

60

أَلَم تَرَ إِلَى الَّذينَ يَزعُمونَ أَنَّهُم آمَنوا بِما أُنزِلَ إِلَيكَ وَما أُنزِلَ مِن قَبلِكَ يُريدونَ أَن يَتَحاكَموا إِلَى الطّاغوتِ وَقَد أُمِروا أَن يَكفُروا بِهِ وَيُريدُ الشَّيطانُ أَن يُضِلَّهُم ضَلالًا بَعيدًا ﴿٦٠﴾


40 – Do you not see those who assert that they believe in what has been revealed to you, and what was revealed before you; they wish to refer their judgment to Taghut, but they are bidden to disbelieve in him, and Shaytan desires to lead them astray into far error.


محمد بن يحيى ، عن محمد بن الحسين ، عن يزيد بن إسحاق ، عن هارون بن حمزة الغنوي ، عن حريز ، عن أبي بصير ، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) ، قال في  رجل كان بينه وبين أخ له مماراة في حق ، فدعاه إلى رجل من اخوانه  ليحكم بينه وبينه ، فأبى إلا أن يرافعه إلى هؤلاء : كان بمنزلة الذين قال الله عزّ وجلّ : ( ألم تر إلى الذين يزعمون أنهم آمنوا بما انزل إليك وما انزل من قبلك يريدون أن يتحاكموا إلى الطاغوت وقد امروا أن يكفروا به )  الآية .


[al-Kafi] Muhammad b. Yahya from Muhammad b. al-Husayn from Yazid b. Ishaq from Harun b. Hamza al-Ghanawi from Hariz from Abu Basir from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said regarding a man for whom between him and a brother there is a dispute in regards to a right.  So he called him to a man from his brothers to rule between him and him.  So he refuses but that he summon him to these (i.e. the non-Shi`i judges):  He is of the station of those that Allah عزّ وجلّ said “Do you not see those who assert that they believe in what has been revealed to you, and what was revealed before you; they wish to refer their judgment to Taghut, but they are bidden to disbelieve in him” al-ayat.


محمد بن يحيى ، عن أحمد بن محمد ، عن الحسين بن سعيد ، عن عبدالله بن بحر ، عن عبدالله بن مسكان ، عن أبي بصير ، قال : قلت لأبي عبدالله ( عليه السلام ) : قول الله عزّ وجلّ في كتابه : ( ولا تأكلوا أموالكم بينكم بالباطل وتدلوا بها إلى الحكام )  فقال : يا ابا بصير ! إن الله عزّ وجلّ قد علم أن في الامة حكاما يجورون ، أما أنه لم يعن : حكام أهل العدل ، ولكنه عنى : حكام أهل الجور ، يا ابا محمد ! انه لو كان لك على رجل حق ، فدعوته إلى حكام أهل العدل ، فأبى عليك إلا أن يرافعك إلى حكام أهل الجور ليقضوا له ، لكان ممن حاكم إلى الطاغوت ، وهو قول الله عزّ وجلّ : ( ألم تر إلى الذين يزعمون أنهم آمنوا بما انزل إليك وما انزل من قبلك يريدون أن يتحاكموا إلى الطاغوت )  .


[al-Kafi] Muhammad b. Yahya from Ahmad b. Muhammad from al-Husayn b. Sa`id from `Abdullah b. Bahr from `Abdullah b. Muskan from Abu Basir.  He said: I said to Abu `Abdillah عليه السلام: The saying of Allah عزّ وجلّ in His book “And devour not your wealth among yourselves vainly, nor present it to the judges” (2:188).  So he said: O Abu Basir, Allah عزّ وجلّ knew that in the Umma there would be judges who oppress.  However He did not mean judges of the people of justice.  Rather He meant judges of the people of oppression.  O Abu Muhammad, if there should a right for you against a man, and you called him to the judges of the people of justice, then he refused you but that he should summon you to the judges of the people of oppression that they may adjudicate for him, he would be someone who referred his judgment to Taghut.  And it is the saying of Allah عزّ وجلّ “Do you not see those who assert that they believe in what has been revealed to you, and what was revealed before you; they wish to refer their judgment to Taghut.”


محمد بن يعقوب ، عن محمد بن يحيى ، عن محمد بن الحسين ، عن محمد بن عيسى ، عن صفوان بن يحيى ، عن داود بن الحصين ، عن عمر بن حنظلة ، قال : سألت أبا عبدالله ( عليه السلام ) عن رجلين من أصحابنا ، بينهما منازعة في دين أو ميراث ، فتحاكما إلى السلطان وإلى القضاة ، أيحل ذلك ؟ قال : من تحاكم إليهم في حق أو باطل فانما تحاكم إلى الطاغوت ، وما يحكم له فانما يأخذ سحتا ، وإن كان حقا ثابتا له ، لأنه أخذه بحكم الطاغوت ، وما أمر الله أن يكفر به ، قال الله تعالى : ( يريدون أن يتحاكموا إلى الطاغوت وقد امروا أن يكفروا به ) قلت : فكيف يصنعان ؟ قال : ينظران من كان منكم ممن قد روى حديثنا ، ونظر في حلالنا وحرامنا ، وعرف أحكامنا ، فليرضوا به حكماً ، فاني قد جعلته عليكم حاكما ، فاذا حكم بحكمنا فلم يقبل منه ، فانما استخف بحكم الله ، وعلينا رد ، والراد علينا الراد على الله ، وهو على حد الشرك بالله. الحديث .


[al-Kafi] Muhammad b. Yahya from Muhammad b. al-Husayn from Muhammad b. `Isa from Safwan b. Yahya from Dawud b. al-Husayn from `Umar b. Hanzhala.  He said: I asked Abu `Abdillah عليه السلام about two men from our companions between whom there is a dispute in regards to a debt or an inheritance, so they refer their judgment to the sultan and the qadi.  Is that allowed?  He said: Whoever refers his judgment to them in a right or a wrong, then he has only referred his judgment to Taghut.  And what he rules for him, then he only takes it illegally, even if his right was firm, for he took it by the ruling of Taghut and Allah has commanded that he disbelieve in him.  Allah تعالى said “They wish to refer their judgment to Taghut and they had been commanded to disbelieve in him.” I said: So how are they to act? He said: They look to someone from you of those who narrates our hadith, and has looked into our halal and our haram, and recognizes our rulings.  So they are to accept him for judgment, for I have made him a judge over you.  So if he rules by our ruling and it is not accepted from him, then only the ruling of Allah has been belittled and we have been rejected.  And the rejecter of us is the rejecter of Allah, and he is upon the bound of shirk with Allah. (- al-hadith)